Hoewel we er nog niet zijn, begint er al wel steeds meer op te lijken. Gisteren deed [***] ineens vier passen achter elkaar, dus ik was natuurlijk helemaal in de wolken en dat verdient natuurlijk een bloemetje.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb dus echt totaal geen verstand van VD maar, vind het echt leuk om te zien hoe jij dit doet! Heb je vorige topic toevallig ook al gezien en denk moet toch maar even reageren.
Knap hoe je paard zo op jouw lichaamstaal reageerd!
Heel gaaf zeg! Wat reageert hij fel op je lichaamstaal! Je hebt ook helemaal door hoe dat hele taaltje werkt, ofniet?
Anoniem
Geplaatst: 24-04-11 23:55
Wow, bedankt voor alle reacties, en ook al zo snel!
Elanor schreef:
Wat boek je snel vooruitgang!
Dat bloemetje verdient hij zeker!
Zekers. Helemaal omdat hij nu door mij ernstig op gras wordt gekort, arme poonie.
Het verbaast mij ook dat het zo snel gaat - helemaal omdat we het de afgelopen maand eigenlijk nauwelijks hebben geoefend omdat onze oude piaffe-hulpen in de knoop kwamen met die voor travers, ik steeds over mijn eigen benen struikelde als ik om piaffe vroeg en we het twee weken niet hebben kunnen oefenen omdat ik waarschijnlijk te hijgerig werd en [***] er dus geen zin meer in had.
Maar goed, ik heb mijn leven gebeterd, en gisteren besloot ik het dus eens met een andere lichaamstaal-hulp te proberen (achteruit lopen met mijn bovenlichaam naar hem toe gedraaid, in plaats van helemaal naar hem toe gedraaid en zijwaarts over mijn benen struikelen) en toen deed hij dit.
@ E_Nalanta: Nou ja, ik ben vooral heel fanatiek aan het schipperen als het om lichaamtaal gaat. Het fijne aan [***] is dat hij heel direct op alles reageert en niet te beroerd is mij direct te corrigeren als ik irritant word (staartzwiep, weglopen, mij negeren ) dus daar leer je heel snel van te leren, zullen we maar zeggen.
Het blijft gewoon experimenteren. Steeds als ik het idee heb dat we op een bepaald moment vastzitten, dan ga ik kijken of een andere houding van mij misschien de blokkade kan opheffen (en ik dus misschien zelf de blokkade was). Waar we voor deze video bijvoorbeeld tegenaan liepen was dat [***] te voorwaarts was en na twee passen piaffe meteen in passage in een kort cirkeltje om me heen wegdraafde. Leuk bedacht, maar verder natuurlijk wel bloedirritant. Toen vroeg ik me ineens af of ik hem zelf niet met mijn houding naar voren wegduwde en besloot ik eens zelf het tegenovergestelde te doen, en achterwaarts met hem mee te lopen. Dat heeft dat voorwaarts wegdraven blijkbaar opgelost, dus op naar het volgende probleem!
Wauw, het ziet er weer super uit en volgens mij gaat het ook een stuk beter dan in je vorige topic! Die pasjes zijn erg mooi om te zien.
Misschien heb ik er over heen gelezen hoor, maar rij je ook op hem?
Anoniem
Geplaatst: 27-04-11 15:33
Wel toevallig dat je dat vraagt, want maandag heb ik er voor het eerst op gezeten - en wel vijf passen gestapt!
Ik verzorg [***] nu een jaar waarin we alleen maar vanaf de grond gewerkt hebben. Hij is in elk geval twee jaar niet bereden geweest, maar maandag ging ik halfdood van verkoudheid, kon ik me nog maar net de bak door slepen en toen dacht ik, nou pony, doe jij dat dan maar. Ik had al wel vaak over hem heen gehangen en hem 'aan de andere kant' laten targetten en beloond, dus hij was al wel wat gewend. Maar toch spannend, voor het eerst erop, helemaal omdat we gewoon in onze grondwerkstaat waren, dus zonder zadel, hoofdstel, halster of wat dan ook, gewoon bloot. Erop was geen probleem (toegegeven, met behulp van een balkje), over stap moest [***] even nadenken maar dat lukte en tot mijn grote vreugde lukte na een paar stapjes 'ho' ook en toen was het ritje weer over.
Dus misschien gaan we dat wat vaker doen - ik ben zo benieuwd naar hoe de Spaanse pas of de piaffe voelt als ik op hem zit! Maar ik denk niet dat ik hem ooit echt als rijpony kan zien, ik ben bang dat hij daarvoor toch te klein voor mij is en met zijn ex-rugproblemen wil ik daar extra voorzichtig mee zijn.
Dat is wel logisch.. Toch fijn dat de 5 pasjes goed gingen en is dan ook gelijk wel een soort overwinning, denk ik. En zo vanaf de filmpjes lijk je niet te groot voor hem, maar heel verstandig om goed op zijn rug te letten. Succes!