Vrijheidsdressuur/grondwerk... rondslingerende slurfjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vrijheidsdressuur/grondwerk... rondslingerende slurfjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:55

Goed. :o

Om te beginnen: dit is dus wel een serieus topic, ook al klinkt het onderwerp wat verdacht. 8-)

Maar wat veel vrijheidsdressuurtrainers met ruintjes waarschijnlijk wel merken is dat er tijdens het trainen van vrijheidsdressuur vaak flink wordt uitgeschacht door hun paard/pony. Dat is op zich niet erg, maar het wordt allemaal wat minder elegant als de slurf ook naar buiten blijft hangen tijdens bewegende oefeningen zoals jambette, spaanse pas, steigeren of passage/piaffe. Helemaal omdat ze bij dat soort energieke oefeningen vaak ook (gedeeltelijk) stijf worden.

Ik heb me heel lang afgevraagd wat je daar nou aan kon doen, gewoon omdat het me voor het paard niet comfortabel lijkt (in passage bijvoorbeeld :o ) maar ook omdat het nogal afleidt op foto's filmpjes. Ik heb er helemaal nergens informatie over kunnen vinden en dus moest ik er maar zelf iets op bedenken.

Eigenlijk is het heel simpel: een paard schacht eigenlijk alleen uit in stilstand, als hij ontspannen is. Hij wordt vervolgens stijf als hij op een positieve manier opgewonden raakt, bijvoorbeeld omdat hij veel beloningen krijgt of omdat hij een stoere/hengstige oefening doet zoals bijvoorbeeld de jambette of Spaanse pas.
De reden waarom veel paarden met uitgeschachte piemels de Spaanse pas lopen is dan ook dat veel vrijheidsdressuuroefeningen vanuit stilstand geoefend worden in ketens van kunstjes. Je vraagt bijvoorbeeld eerst (stilstaande) buiging, paard ontspant en schacht uit, krijgt vervolgens beloning en gaat dan met een slingerde slurf door in de Spaanse pas. :o

Als je niet wilt dat je paard uitgeschacht de hengstige oefeningen doet (en dus ook niet stijf/hengstig ervan wordt) is de oplossing heel simpel: je zorgt dat hij niet uitschacht voordat je aan die Spaanse pas begint. Vraag de SP dan bijvoorbeeld niet meer na stilstand/een ander kunstje, maar na een rondje saai stappen/draven. Dan trekt hij op een gegeven moment vanzelf de piemel weer naar binnen en dan vraag je de Spaanse pas en beloon je. Hetzelfde geldt voor de jambette, steigeren, piaffe, passage en andere energieke oefeningen.
Door dit een tijdje consequent vol te houden, zal je paard op een gegeven moment deze stoere oefeningen loskoppelen van sexuele opwinding, en blijven de slurfjes tijdens die oefeningen gewoon weer binnen.

Bij de ontspannen, stilstaande oefeningen zoals buigen en stretchen is het wat moeilijker omdat het paard ook daadwerkelijk ontspant en daarom uitschacht. Wat je wel kunt doen is die oefeningen minder lang te laten duren, en je beloningspauzes net zo. Dus niet wachten tot je paard helemaal is uitgeschacht voor je aan het volgende kunstje begint, maar gewoon de oefening korter houden of afbreken en in beweging komen als hij gaat uitschachten.

Natuurlijk werkt dit sneller als het probleem nog maar net ontstaan is, dan wanneer het al vijf jaar helemaal in het systeem van je paard zit ('Spaanse pas hoort met een ver opgegooid voorbeen en een ver uitzaaiende slurf' :j >;)), maar ook dan kun je het op deze manier weer weg trainen. Het grappige is ook dat je hierdoor ineens eigenlijk veel dressuurmatiger te werk moet gaan, want je vraagt de 'bewegende' oefeningen nu veel meer uit de beweging en verbindt ze dus met de echte dressuur, in plaats van ze echt als circuskunstjes vanuit stand te oefenen. Dus elk nadeel heb z'n voordeel.

Tot zover mijn serieuze topic.
:D

Captain

Re: Vrijheidsdressuur/grondwerk... rondslingerende slurfjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:00

Mwah, vind het ergens wel logisch klinken maar denk dat het voor veel paarden ook niet opgaat. Zo ken ik er een die al schacht bij het poetsen. In principe vind ik het niet eens zo heel storend, ik zie het al niet eens meer. :P

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:05

Mijn haflinger doet dit ook, ik kan deze methode wel eens proberen! :D Ik stoor me niet zo zeer aan z'n vijfde been, maar op filmpjes is het inderdaad wel eens afleidend. Wie weet werkt dit, zo ja; dan krijg je het zeker te horen :)) Hij doet het ook op show en dergelijke, zolang hij maar relaxt en ontspannen is... (leg er overigens wel bij uit waarom hij uitschacht, je ziet mensen wel eens lachend kijken en dat is uiteraard ook logisch) Bij het poetsen doet hij het ook, bij het knuffelen, bij een moment delen... eigenlijk bij alle dingen die m'n haflinger heel prettig en fijn vind om mee te maken en te doen :D Zo ook met vrijheidsdressuur. Zie ook steeds meer paarden dit doen, zegt toch wel wat haha! Ik zie het ook niet meer, het hoort er nu gewoon bij en is zijn manier van laten zien dat hij plezier heeft en zich prettig voelt :D

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:32

Interessant om te lezen :D
Doet mijn fjord ook namelijk maar niet altijd :P
Daarvoor heb ik fotoshop op men computer _O-
Wegwerken die slurfjes! :') (grapje natuurlijk :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:04

H_Nalanta schreef:
Mwah, vind het ergens wel logisch klinken maar denk dat het voor veel paarden ook niet opgaat. Zo ken ik er een die al schacht bij het poetsen.

Wel een goed voorbeeld, dat is namelijk precies dezelfde ontspanning die er bij vrijheidsdressuur ook voor zorgt dat ze uitschachten. En ik zeg ook nergens dat het voor alle paarden geldt, ik heb er ook maar bij drie op gelet en bij hen werkte het.
Deze tip is vooral bedoeld als paardvriendelijk alternatief voor ringen en zwepen, die hier helaas ook wel voor worden gebruikt door professionals. :n

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:11

Ringen en zwepen? Dus ertegen aan meppen of een ring erom? :oo Jeetje, cru!

Ik vind je methode er heel correct en juist uitzien en ik ga het ook zéker in praktijk brengen, wie weet werkt het voor mijn haflinger (hij vind zichzelf namelijk nog héél erg hengst, heeft al eens een merrie 'vollop' gedekt terwijl hij ruin was... :+ ). Eerlijk is eerlijk, het is mooier voor de film en foto en zowiezo is het voor velen toch wat netter. Ik stoor mij er niet aan, maar begrijp je theorie helemaal :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:12

Ja of van die mensen die eraan gaan trekken.. #)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:15

H_Nalanta schreef:

't zal je hobby maar wezen! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 00:11

H_Nalanta schreef:

Echt Waar??? Dan moet je toch wel flink gestoord zijn! :wave:
Ik vond de dingen die ik tegenkwam al ziek, maar dit slaat echt alles. _-:(

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 00:16

Ik krijg het vak gedragsproblemen en we hadden een gastles van een proffesor die vertelde dat hij mensen wist die een kom met pinnen in onder de koker hangen zodat de paarden niet kunnen uitschachten... Vreselijk die verhalen! 8)7 (Hij was er zelf tegen, was als extreem voorbeeld gebruikt)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:02

Mijn shetlander doet het al als ik aan het roskammen ben. het is heel grappig want als ikd an wegloop trekt hij hem weer in en als ik verder weer uit.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:07

xyzutu2 schreef:
Echt Waar??? Dan moet je toch wel flink gestoord zijn! :wave:
Ik vond de dingen die ik tegenkwam al ziek, maar dit slaat echt alles. _-:(

Werd eens als tip gegeven op Bokt. :j

Citaat:
Niet blèren geen piemel er uit doet hij dit wel ga er maar flink aan hangen vinden ze niet leuk!!

Citaat:
Ja ik ben iets grotere hengsten gewend, en wij leren ze altij dat ze hun piemel niet hoeven te gebruiken ook niet met plassen, kunnen ze hem gewoon binnen houden.
Wij leren ze dat als we dan een tik tegen de buik geven moeten ze hem weg doen.
Doen ze dit niet trekken we er een keer flink aan.
En ik zal je verzekeren dat doet pijn.

Dit ging dan over opgewonden hengsten.. Maar toch.. :n

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:22

Echt ongelooflijk.... dat mensen dat serieus doen! Ik ga geen vergelijkingen maken tot waar het bij mensen (vrouwen?) pijn doet maarreh....

Mastro doet het ook en Tijger deed het ook wel is (minder vaak, maar hij was ook niet zo heel ontspannen. Veelste geconcentreerd haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:26

Haha, interessant hier :+

Ik ga het eens even omdraaien .. dus .. als je paard het niet doet, is het een teken dat hij niet ontspannen is?

Of .. is hij misschien zo bezig met wat je van hem vraagt en wil die dat zo goed mogelijk doen dat hij geen tijd heeft voor dat soort dingen?

Of hoe moet je dat bekijken? :P

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:28

Ik denk het dat meer paard eigen is :j Iedere ruin/hengst heeft zijn eigen manier van uiten dat hij plezier heeft en relaxt is, daar hoeft echt geen pielletje aan te pas te komen lijkt me :D Mijn shetlander doet het ook niet en tóch kun je heel duidelijk aan hem zien dat hij lol heeft, graag mee wil werken en ontspannen is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:38

Ok, dat denk ik namelijk ook :j
Bij mijn pony zie ik hem namelijk nooit hangen, enkel in zijn vrije tijd als 1 van de merries hengstig is en hij wel zin heeft :P Maar onder gewone omstandigheden zeg maar echt nooit, terwijl hij toch ontspannen & blij lijkt ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:58

Leuk dat je dit topic hebt gestart :D Heb zelf geen hengsten/ruinen op het moment, maar ik zie dit wel regelmatig bij lesklanten :)
Ik vind het zelf wel een storend gezicht, als dat ding te pas en te onpas er maar uitbungelt en van links naar rechts gaat bij wijze van, vind ik jammer van het plaatje, maar goed dat is eigenlijk maar bijzaak natuurlijk.
Mijn ervaring is inderdaad ook dat je dit gedrag kunt loskoppelen van de oefening, want onbewust beloon je elke keer ook weer voor het uitschachten tijdens een oefening.
Ditzelfde geldt voor het 'oren in de nek' effect wat je ook wel een ziet tijdens het VD-en. Ik zie ook heel vaak dat dit gedrag per ongeluk gestimuleerd wordt door hiervoor te belonen. En dan is het paard misschien niet eens dominant, maar kijkt gewoon streng. Dit gedrag kun je ook weer heel makkelijk loskoppelen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:09

pijnigen vind ik echt belachelijk.. Mijn ruin schacht alleen uit na een tijdje vd te hebben gedaan, jammer genoeg niet tijdens het poetsen *heeft een wasbeurt nodig*

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:17

ik lees even mee, die van mij is ook heeeel erg. niet een beetje maar echt kabam, dr helemaal uit. en ikzelf denk dan maar van boeien, het zijn beesten. Maar ik vind het toch leuk als ik een keertje wat leuks kan laten zien zonder dat iedereen zegt van omg kijk dat nou :P. ik ga het ook proberen! hebben andere mensen nog tips zonder geweld?

edit:
ik vroeg me eigenlijk af, heeft een paard er eigenlijk zelf controle over? of gaat het standaard mee met ontspanning? dat als je paard ontspant gewoon standaard slurf eruit gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:37

Ik denk dat ze er wel controle over hebben. Een paard kan namelijk ook heel ontspannen zijn (staan te slapen) zonder dat hij daarbij uitschacht. Ik weet niet hoe bewust ze dat oorspronkelijk doen, maar je kunt ze wel leren om er bewust van te worden (zoals de martelmethodes helaas laten zien..).

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:29

Maar heeft iemand dit wel eens uitgeprobeerd? Werkt het echt?
(ik bedoel de theorie van ts, niet één van de andere weirde methodes...)

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:30

ik ben er mee bezig. twee dagen gedaan, ik negeer hem of loop weg wanneer hij het weer doet. tot nu toe niet veel vooruitgang, maar dat hoef je ook niet te verwachten na twee dagen (:

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:57

okee, mensen het werkt :)
bij mijn truukjes verslaafde ruin in ieder geval wel. als hij het doet, loop ik weg van m, dan doet ie zn 'slurf' weer in, en gaan we weer verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:13

Hahaa! *\o/* _/-\o_ :D

Bij [***] werkt het ook, hoewel ik er alleen bij de oefeningen in beweging op let (Spaanse pas, draf, passage) en hij die nu dus ook ingeschacht doet. Maar dat hij uitslurft tijdens het gestrekt staan maakte me nooit zoveel uit, maar je brengt me nu wel op het idee om het daar ook eens toe te passen!