Paard laten liggen. Tips en ideën gezocht.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Paard laten liggen. Tips en ideën gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 14:17

Ik heb mijn KWPN Ruin Olivier al bijna 2,5 jaar.
Een poos terug zijn we begonnen met VD. Dat ging best goed.
Heb me er eens meer in verdiept en begreep waarom we soms downs hadden.
Overduidelijk! Eerst de basis er in, dus zijn we overgestapt naar grondwerken.
Dat gaat nu harstikke goed, We leren snel en krijgen soms ook les in GW.

Maargoed, over het liggen.
Op een of andere manier heb ik een sterke drang om mijn paard te leren liggen.
Dit omdat ik het gevoel heb dat hij mij staand heel erg vertrouwd en andersom, maar ik heb meneer nog nooit zien liggen.
Zelfs niet zomaar in de wei, of met andere paarden. Hij waakt altijd over de andere pony die hier staat, maar gaat er zelf nooit bij liggen.

Ik ben van mening dat wanneer ik hem dit leer onze band wel eens goed vooruit zou kunnen gaan.
Natuurlijk is het ook leuk, dat telt ook mee. Maar voornamelijk reden nummer 1 speelt mee.

Ik beschik over een bak met heerlijk zacht zand. (Dit zou geen probleem hoeven te vormen neem ik aan?)
Olivier kan goed luisteren naar commando's en 9 van de 10 keer weet ik duidelijk, concreet en assertief te zijn.

Al met al zijn we nu bijna 1,5 jaar bezig met VD + GW.

Ik sta open voor alle tips, ideeën en zou het heel fijn vinden als iemand mij hier in kon begeleiden.
Dat hoeft niet persee "live" maar mag ook via een beeldscherm.

Ik hoor graag reactie's!

Groetjes, [Giolli].

EDIT: Ik ben me er van bewust dat ik eerst knielen e.d moet aanleren. Dit is geen probleem.
Voorderest kent Olivier het volgende:
- Jambette
- Touch
- Shake
- Voedsel weigeren
- Achteruit lopen op commando
- Stil blijven staan op commando
- Naar me toe komen op commando
- Volg
- Draaien op commando (Om)
en nog wat andere kleine kunstjes.

Zucht... Edit, nog wat vergeten. :roll:
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd en ben me er van bewust dat het soms een beetje gevaarlijk kan zijn omdat meneer groot en lomp is. Vanuit het rollen is geen optie, want hij walst me zo omver en ik mag niet bij hem in de buurt komen als hij rolt..
Ik heb al veel site's bezocht, maar zelfs de manier van Nalanta helpt me niet.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 23-04-11 14:20, in het totaal 2 keer bewerkt

NikkivanOlst

Re: Paard laten liggen. Tips en ideën gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:19

Vanuit het rollen, het compliment, het knielen, natuurlijk gedrag, de circusmanier...

Er leiden vele wegen naar rome :))

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 14:21

VisibreTeam schreef:
Vanuit het rollen, het compliment, het knielen, natuurlijk gedrag, de circusmanier...

Er leiden vele wegen naar rome :))

Heb even mijn OP aangepast, maar dit werkt dus niet...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:22

Ik had dit eerst ook met mijn verzorghafje nike :j

Kwestie van gewoon rustig en heel blij tegen hem praten: JAAAH GOOEDZOOO BRRAAAAAF, vooral rustig en gewoon brokken voeren, hij leert vanzelf dat als hij rustig blijft liggen dat er een beloning aan verbonden is :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 16:36

Klopt. Dat heb ik vaak geprobeerd. zelfs als ik hem aan een halster/touw heb. Het probleem is dat hij zelfs als hij de hemel in word geprezen keihard weer opstaat. En laat ik nou nét niet zo graag onder een 650 kg paard liggen! :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:48

Gezien dit meer met vrijheidsdressuur als met NH te maken heeft verplaats ik dit van NH naar GVL.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:49

[***] je met een clicker?

Overigens vind ik je reden om hem te leren liggen nogal vreemd.. Je wil het omdat je dan meer vertrouwen in elkaar krijgt. Maar het is juist andersom. Als jullie veel vertrouwen in elkaar hebben zal hij eerder blijven liggen. :) Dat zegt nu niet dat hij geen vertrouwen in je heeft maar sommige paarden vinden het gewoon lastig om te blijven liggen. De mijne kan ook nog niet liggen op commando terwijl ik daar al ruim 2 jaar mee bezig ben, maar ik blijf geduldig en langzaamaan gaat het steeds een stukje beter.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:01

Als hij gaat rollen en dat heeft hij gedaan dat moet je ook niet belonen maar op het moment dat hij door z'n benen zakt om dat hij wil gaan rollen dan moet je hem belonen je bent hem dan voor.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 11:38

Dniez schreef:
Als hij gaat rollen en dat heeft hij gedaan dat moet je ook niet belonen maar op het moment dat hij door z'n benen zakt om dat hij wil gaan rollen dan moet je hem belonen je bent hem dan voor.

Bedankt voor de tip! Zo heb ik er nog niet aan gedacht!

H_Nalanta schreef:
Werk je met een clicker?

Overigens vind ik je reden om hem te leren liggen nogal vreemd.. Je wil het omdat je dan meer vertrouwen in elkaar krijgt. Maar het is juist andersom. Als jullie veel vertrouwen in elkaar hebben zal hij eerder blijven liggen. :) Dat zegt nu niet dat hij geen vertrouwen in je heeft maar sommige paarden vinden het gewoon lastig om te blijven liggen. De mijne kan ook nog niet liggen op commando terwijl ik daar al ruim 2 jaar mee bezig ben, maar ik blijf geduldig en langzaamaan gaat het steeds een stukje beter.

Nee ik werk niet met een clicker. Scheelt dat veel?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:41

Als je met een clicker gaat werken kun je veel duidelijker het juiste gedrag markeren!
Ik heb nu even niet zoveel tijd, zal vanavond even uitgebreid vertellen hoe je dat het beste aan kunt pakken. :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:15

Wat je kunt proberen is hem af te spoelen en inderdaad het liggen belonen zodra hij op de knieeen zit en gaat 'zakken'. Op deze manier heb ik het mijn haflinger ook aangeleerd. Wanneer je beloont terwijl je paard al ligt kan het zijn dat hij inderdaad zo opwipt, dit kun je voorkomen door een tandje eerder te belonen; bij het neerploffen of bij het zakken van de achterhand.

Clickeren maakt je bewust van je timing en op dat moment kun je précies belonen op het moment dat je paard de oefening uitvoert of doet. Dus ook op een afstand, wanneer je er niet snel genoeg bij kunt zijn maar wel wil belonen. De click geeft je paard aan dat hij of zij wat goed doet en dus een beloning zal krijgen, ikzelf werk er niet mee maar het heeft wel extra voordelen :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 14:43

Bedankt!! Ik ga het zo gelijk proberen, Haha.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:05

Maar dan moet je je paard wel eerst leren hoe de clicker werkt :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 15:14

Dat begrijp ik. Maar ik weet ook niet of ik met een clicker ga werken..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:16

tsja... ik werk met clicker als ik met nieuwe paarden werk of als ik les/workshop geef, puur om een paard te leren dat hij zoiezo pas NA dat hij iets goed doet beloning krijgt en niet tussendoor... Zelf werk ik meestal gewoon met stem, maar om een oefening (bijvoorbeeld compliment/klassieke buiging) af te breken met een scherpe tongclick :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:29

Allereerst: Liggen is een vertrouwensoefening. Dus je moet werken aan het vertrouwen vóórdat je paard uiteindelijk zo ver is dat hij vanuit vertrouwen voor jou gaat liggen.
Het is een uiteindelijk doel wat je kunt behalen wanneer je hier aan werkt en steeds verder komt in het vrijheidsdressuur.
Het is niet zo dat jij 'even' je paard leert liggen en dat dan band tussen jou en je paard verbetert :)
Geduld is het sleutelwoord bij deze oefening, zeker als je het liggen wil aanleren vanuit het natuurlijk gedrag en niet vanuit het omtrekken of uit balans brengen in het compliment of het knielen wat je ook wel ziet. Dan heb je ze idd in 2 tellen op de grond, maar gebeurt er weinig meer vanuit het vertrouwen.

Je zegt dat je paard je niet in de buurt laat als hij aan het rollen is en dan direct weer opstaat.
Probeer een stap terug te denken, dus begin vanaf een afstandje waarin jouw paard wél het vertrouwen heeft om op zijn gemak te gaan liggen en rollen. Loop er ook niet direct naar toe, je moet niet te snel willen.
Geef een beloningssignaal van een afstand en loop daarna rustig naar je paard toe. Als hij opstaat, geeft niks, het moment van je beloningssignaal is het belangrijkste, dat markeert zijn gedrag.Vn
Als je paard jouw beloningssignaal kent, zal hij uiteindelijk het liggen met dit signaal gaan associëren met een nieuwe oefening én natuurlijk het lekkers wat volgt.
Van hieruit kun je de oefening uitbouwen, bij het ene paard gaat het sneller als het andere paard, maar ook jouw timing en actie/reactie als trainer zijnde heeft hier grote invloed op.

Een clicker is wel aan te raden als je net start met vrijheidsdressuur. Zeker omdat je in het begin zelf nog onwennig bent en overal op moet letten en het belangrijk is om steeds hetzelfde beloningssignaal te gebruiken.
Als het allemaal makkelijker gaat kun je zo van clicker naar stem overstappen, dat geeft vaak weinig problemen. Wij hebben hier de paarden op zowel clicker als stem getraind, dan ben je niet zo afhankelijk van een clicker als je dat ding eens kwijt bent ;)
Overigens wordt onder clickertraining hoewel het woord dit letterlijk weergeeft, niet enkel trainen met clickersignaal verstaan, maar ook gewoon met stem of andere signalen (bijv. een fluitje).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:06

Met een clicker kun je het gewenste gedrag direct markeren. Als je met je stem beloont ben je vaak iets te laat. Probeer al te gaan clicken en belonen als je paard aan het liggen dénkt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te belonen als je paard de grond afzoekt naar een lekker plekje om te gaan liggen. Dit beloon je een aantal keer tot je paard doorheeft wat je bedoelt. Vervolgens ga je een stapje verder, belonen voor de berggeit. Een paard dat gaat liggen gaat eerst in de berggeit staan (4 hoeven bij elkaar) voordat hij door de knieën zakt. Dit beloon je ook weer een aantal keer. Dan ga je weer een stapje verder naar het knielen. En dan uiteindelijk beloon je voor het liggen zelf. Als je paard dat snapt hoef je niet meer voor de andere dingen te belonen alleen nog maar voor het liggen.

Tijdens het belonen voor het afzoeken van de grond, de berggeit, het knielen en het liggen is het handig dat je er al een stemcommando aan gaat koppelen. 'down down down down' of 'laag laag laag'.

Er zijn dus veel manieren om je paard te leren liggen, bij elk paard werkt een andere manier weer beter of juist niet. Nu is het lekker warm weer dus kun je je paard elke dag even afspuiten en dan laten rollen. :)
Maar, ga hem niet 3x achter elkaar afspuiten dat is teveel van het goede. 1 of 2x per dag kan maar veel vaker moet je het niet gaan doen. :)