[AR] Koetsiersbewijs

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PlAsTiCtAs

Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 20:13

Even vooraf:
° Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat
° Ik weet niet of er al soortgelijke topics zijn (zoekfunctie en google geraadpleegd!)

Ik ben een leek in het aangespannen rijden en ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Mijn werkgever, wil graag dat ik tevens huifkarritjes kan begeleiden.
Dit houdt in dat ik zelfstandig kan inspannen, uitspannen en langs de weg de veiligheid van omstanders, het paard en de inzittenden kan waarborgen.

Hoe zijn jullie begonnen?

Als ik een cursus voor het koetsiersbewijs volg, en het examen haal, heb ik dan voldoende ervaring?

Hoe ziet een cursus voor het koetsiersbewijs eruit? Wat wordt er behandeld? Hoe is de verdeling theorie-praktijk? Wat zijn jullie eigen ervaringen?

Zijn er wettelijk of verzekeringstechnisch dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik heb de beschikking over meerdere goed beleerde paarden die geschikt zijn voor het aangespannen rijden, tevens over goed tuig en een goede kar. Alleen heb ik zelf dus geen ervaring. Ik vindt het te makkelijk om een collega mij het een keer te laten zien en dan zelf op pad te gaan, ik wil het graag goed leren. Kunnen jullie mij op weg helpen?

ilovemoney

Re: Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:34

Ik denk dat je met een koetssiersbewijs zeker de basis leert, maar uiteindelijk leer je toch het meest door gewoon te doen.
Eerste goeie lessen krijgen met je koetssiersbewijs en dan lekker door mennen, ik lees uit je verhaal dat je collega wel ervaring heeft met mennen? Het is natuurlijk prettig dat als je je koetssiersbewijs heb gehaalt dat je dan nog wel wat hulp kan krijgen als je dat nodig heb van je collega.

Angelke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:00

Bij ons hier in belgië bestaat een mencursus uit zowel theorie als praktijk.
Dan heb je nog een A en een B gedeelte.
A gedeelte houdt in dat je leert rijden op de openbare weg en de juiste regels kan toepassen zoals de verkeerstekens.
B gedeelte bestaat uit een dressuurproef en een vaardigheidsproef. Dit gedeelte wordt mee afgelegd meestal door wedstrijdmenners.

Voor de tochten die jij zou moeten doen is normaal het A gedeelte voldoende.

Voor het examen moet je altijd met twee zijn die persoon mag zijn brevet al hebben gehaald maar je moet iemand bij hebben die voor het paard kan gaan staan als je op de koets kruipt en zo voort.

Ik hoop dat deze informatie een beetje nuttig was.
Als je nog vragen hebt stuur mij gerust een PBtje ik reageer altijd terug.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:44

Ik zou lessen gaan nemen....een koetsiersbewijs is ook prima; maar het is wel erg afhankelijk van welke paarden er daar gebruikt worden of je echt leert mennen..........Bij mij liepen er een paar ponys die alles al wisten en bijna zelf hun rondje liepen; je denkt dan dat je eigenlijk best goed kan mennen tot je een 'echt' paard voor je kar hebt staan........Kun je niet met de paarden die je gaat mennen lessen nemen om het gevoel te krijgen? het is net fietsen......oefenen oefenen oefenen......

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:20