[AR] Beenbescherming vierspan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ArroNnie

Beenbescherming vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 18:48

Hoi allemaal!

Ik heb nu mijn buurman (waarvan ik groom ben) eindelijk zover dat hij springschoenen en peesbeschermers wil kopen voor onze vierspan welsh pony's. <3
Nu zit ik alleen een beetje met de vraag; wat moet waar?
Ik het ook mogelijk om 'gewone'peesbeschermers aan de achterbenen te doen?
Ik denk dat ik dan namelijk bij de Achterpony's aan de voorbenen peesbeschermers en springschoenen doe, en bij de voorpony's aan de achterbenen. Kan dat, of lijkt dat raar? Moeten de voorponys aan hun voorbenen dan ook nog bescherming?
Zo ja, wat dan? Ook gewoon peesbeschermers?
:o

Sorry, ik vraag nogal veel, maar ben wel erg benieuwd naar jullie meningen en antwoorden hierover. _/-\o_

Groetjess

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:04

Allereerst: je kan "gewone" peesbeschermers voor de voorbenen ook om de achterbenen doen, de vorm belemmert de achterkogels niet in de bewegingen. Achterbeschermers om voorbenen doen is wat minder ideaal: achterbeenbeschermers zijn rechter gevormd, minder ruimte voor de kogel zoals dat bij een voorbeen gewensd is (qua beschermer).

Het is inderdaad verstandig om de voorpaarden beschermers om hun achterbenen te doen, zodat ze geen tik kunnen oplopen van de achterpaarden. Springschoenen zijn hier een mooie aanvulling op en ook hier kun je gerust gewone springschoenen om de achterhoeven doen.
De voorbenen van de achterpaarden zou ik inpakken met een beschermer die ook aan de voorkant stevig is, om eventueel een tik van de voorpaarden op te vangen.

Of je de achterbenen van de achterpaarden en de voorbenen van de voorpaarden ook moet inpakken is naar je eigen keuze: ze kunnen zichzelf ook gemakkelijk aantikken (ook de achterpaarden kunnen hun achterbenen zelf verwonden met het andere achterbeen), maar er zijn ook genoeg paarden die marathons lopen zonder ook maar enige bescherming en waar het ook altijd goed gaat. Het is maar net wat je zelf wilt.
Mijn voorkeur gaat uit naar alle 4 benen inpakken, beter preventief inpakken dan naderhand met blessures zitten.

Ohja, ik heb het hier over "gewone" peesbeschermers, met een kunststof schaal en klittenband.

EdwinStok73

Re: Beenbescherming vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:11

Beter voorkomen dan genezen is ook ons motto,

wij rijden met eventing beschermers, deze hebben zowel voor als achter bescherming, tevens zijn ze licht en goed ademend zodat de warmte bij de pezen weg kan. verder springschoenen rondom.

ik zou alleen niet weten of ze in pony maat leverbaar zijn... ik heb ze uit eigen voorraad en we hebben ze alleen in Cob en Full.

Succes en veel veilige marathons

Edwin

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 08:10

Ik rijd zelf met een vierspan shetlanders en ik zit ook vaak te twijfelen met beenbescherming. Voor de shetten is namelijk nauwelijks beenbescherming te krijgen die past. Heb nu eindelijk voor alle pony's rondom springschoenen. Voor alle pony's leren beenbeschermers voor de voorbenen (de enige die ik kan vinden die passen en nog enigzins hard zijn om bescherming te bieden).
Achter heb ik hele inimini strijklappen, maar die gaan telkens draaien, dus heb de laatste paar keren zonder gereden. Ik zou ze het liefst achter ook met goede beenbescherming willen hebben, maar heb tot nu toe niks gevonden wat goed past. De beenbeschermers die ik bij de voorbenen gebruik passen ook niet lekker achter.

Ik ga mee met het advies van Divine, vindt dat de beste oplossing, ze kunnen zichzelf ook makkelijk aantikken en in de marathon gaat het toch vaak om hoge snelheiden en vaak op vreemd terrein en soms nog wat spanning, dus ik zou ze het liefst alle vier rondom beschermen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 08:35

het is net wat je zelf wilt,ik houd niet van beschermers omdat de benen(pezen)vooral in de zomer er onder erg warm kunnen worden dit is erg slecht,en als je pech hebt krijg je een peesblessuren.als ik zelf voor beschermers zou moeten gaan dan zijn het de pessoa beschermers ook te koop bij horseshop international,zijn ligt en laat de lucht goed aan de pezen komen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:37

keona schreef:
het is net wat je zelf wilt,ik houd niet van beschermers omdat de benen(pezen)vooral in de zomer er onder erg warm kunnen worden dit is erg slecht,en als je pech hebt krijg je een peesblessuren.als ik zelf voor beschermers zou moeten gaan dan zijn het de pessoa beschermers ook te koop bij horseshop international,zijn ligt en laat de lucht goed aan de pezen komen

Deze mening deel ik niet helemaal met je, ik heb dan liever dat de pezen iets warmer worden dan dat ze afscheuren omdat er een ander paard vol in springt, die kans is wel aanwezig als je met een vierspan marathon gaat rijden..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:19

ik schrijf toch zou ik voor beschermers moeten gaan,dan kies ik voor pessoa beschermers deze zijn zeer goed lucht doorlatend kijk maar bij horseshop international.ik vind het belangrijk dat pezen niet warm worden.maar dat is iedereen zijn ervaring en mening.
palousa_boy schreef:
keona schreef:

Deze mening deel ik niet helemaal met je, ik heb dan liever dat de pezen iets warmer worden dan dat ze afscheuren omdat er een ander paard vol in springt, die kans is wel aanwezig als je met een vierspan marathon gaat rijden..

pantarhei

Re: Beenbescherming vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 14:15

Bij DAP bodegraven geven ze aan dat ze zelden of nooit blessures zien van te warme pezen, wel van slecht zittende peeskappen, die kneuzingen aan de pees veroorzaken!