Een poos terug zijn we begonnen met VD. Dat ging best goed.
Heb me er eens meer in verdiept en begreep waarom we soms downs hadden.
Overduidelijk! Eerst de basis er in, dus zijn we overgestapt naar grondwerken.
Dat gaat nu harstikke goed, We leren snel en krijgen soms ook les in GW.
Maargoed, over het liggen.
Op een of andere manier heb ik een sterke drang om mijn paard te leren liggen.
Dit omdat ik het gevoel heb dat hij mij staand heel erg vertrouwd en andersom, maar ik heb meneer nog nooit zien liggen.
Zelfs niet zomaar in de wei, of met andere paarden. Hij waakt altijd over de andere pony die hier staat, maar gaat er zelf nooit bij liggen.
Ik ben van mening dat wanneer ik hem dit leer onze band wel eens goed vooruit zou kunnen gaan.
Natuurlijk is het ook leuk, dat telt ook mee. Maar voornamelijk reden nummer 1 speelt mee.
Ik beschik over een bak met heerlijk zacht zand. (Dit zou geen probleem hoeven te vormen neem ik aan?)
Olivier kan goed luisteren naar commando's en 9 van de 10 keer weet ik duidelijk, concreet en assertief te zijn.
Al met al zijn we nu bijna 1,5 jaar bezig met VD + GW.
Ik sta open voor alle tips, ideeën en zou het heel fijn vinden als iemand mij hier in kon begeleiden.
Dat hoeft niet persee "live" maar mag ook via een beeldscherm.
Ik hoor graag reactie's!
Groetjes, [Giolli].
EDIT: Ik ben me er van bewust dat ik eerst knielen e.d moet aanleren. Dit is geen probleem.
Voorderest kent Olivier het volgende:
- Jambette
- Touch
- Shake
- Voedsel weigeren
- Achteruit lopen op commando
- Stil blijven staan op commando
- Naar me toe komen op commando
- Volg
- Draaien op commando (Om)
en nog wat andere kleine kunstjes.
Zucht... Edit, nog wat vergeten.

Ik heb al meerdere dingen geprobeerd en ben me er van bewust dat het soms een beetje gevaarlijk kan zijn omdat meneer groot en lomp is. Vanuit het rollen is geen optie, want hij walst me zo omver en ik mag niet bij hem in de buurt komen als hij rolt..
Ik heb al veel site's bezocht, maar zelfs de manier van Nalanta helpt me niet.