Fries Anne mag op een warme dag weer vrijheidsdressuren..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horsieslii

Fries Anne mag op een warme dag weer vrijheidsdressuren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 23:33

Vandaag was het warm weer en vond ik rijden te warm. En daar was Anne het wel mee eens :P Anne deed het op het begin netjes maar daarna wilde madam wat uitproberen en deed ze niet zo braaf. Heb ik haar een aantal keren weggestuurd en daarna was ze toch wel geschrokken van mij :(:) dus heb ik wel wat lekkers erbij moeten pakken om haar weer een beetje gerustellender te maken met vrijheidsdressuur, wat je ook wel op filmpjes zal zien, maar dat is uiteindelijk gelukkig helemaal goed gekomen :)! En daar gaat het om :j

Anne en ik zijn nog niet heel lang bezig met vrijheidsdressuur, compliment zijn we niet meer mee bezig, Anne voelt zich er niet goed bij merk ik. En ik daardoor ook niet, dus houden we dat nog even helemaal achteraan en zie ik vanzelf wel wanneer Anne er wel weer aan toe is!

Ik had de video camera mee gesleept, en op de badkuip neer geplant. Wist niet hoe ik er een timer opzette, of iets anders, dus je ziet hem mij elke keer aan en uit zetten :Y)

Klik op de foto voor het filmpje:

Anne haar lompe 'pas' :

Afbeelding

Afbeelding

Flemen, nee schudden, mooi staan:

Afbeelding

Buigen(op het eerste filmpje staat ze lekker charmant, had pas op het eind in de gaten dat ze zo stond, ze is niet overbouwt, maar dat lijkt nu :P):

Afbeelding
Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 07:48

Wat een knappe fries! :9

Er zijn wel een paar punten waar je op moet letten, ik zal ze even per filmpje benoemen.
Filmpje 1 en 2:
Hierbij vraag je links van haar de pas, ze doet hem rechts en dan beloon je? Is dit de bedoeling of wilde je hem alleen links hebben?
Zo niet, beloon dan niet meer voor rechts maar wees consequent. Zodra ze hem rechts gaat doen negeer je dat en vraag je door tot ze hem links doet en dán pas belonen. Verder mag je naar mijn idee iets rustiger zijn met je stem. Omdat je nu heel enthousiast de commando's blijft herhalen is dat ook een soort beloning voor haar (hoge stem). Probeer 1x het commando te geven en dan alleen nog maar (eventueel) aan te moedigen met een minder hoge stem. Mag ik vragen waarom je bij de Jambette geen clicker gebruikt en bij de andere kunstjes wel?

Filmpje 3:
Als je haar vraagt nee te schudden doet ze dat en je clickt. Maar waar is de beloning? Na de click komt áltijd de beloning. Zo ook met het flemen. Je clickt een stuk of 10x na elkaar maar er volgt geen beloning. Je kunt dan beter 1x goed clicken en belonen. Dus het flemen vragen, zodra ze een klein beetje fleemt negeren en doorvragen tot ze netjes fleemt en dan clicken en belonen.

Ik denk, na het filmpje gezien te hebben, dat je de clicker zelf als beloning gebruikt of niet? Mag ik vragen wat daar de reden van is? :) De meeste paarden doen namelijk iets enthousiaster mee als ze weten dat na de click de beloning komt. En dat is uiteindelijk ook de bedoeling, dat je de clicker gaat gebruiken als brug naar de beloning. (Op dit moment doe je het goed > click > beloning) Maar ik ken wel meer mensen die de clicker zelf als beloning gebruiken, vandaar dat ik even benieuwd ben waarom je dat doet.

Filmpje 4 & 5:
Volgens mij zet je haar al iets in de spagaat of niet? :D
Ze mag nog wel wat verder in de spagaat komen, dan kan ze haar gewicht beter op de achterhand zetten en zakken van voren zonder in de koten om te knakken. Als je haar iets verder in de spagaat zet kun je haar vervolgens met 1 hand naar beneden lokken en met een andere hand op de singelplek duwen. Als jij namelijk tegen je paard duwt duwen ze terug, dat is paardeigen. :+ Als jij dus op de singelplek duwt duwen ze terug en zal de schoft omlaag gaan en dat is waar je uiteindelijk heen wil! :D Sommige paarden duwen niet terug maar die kun je een veilig gevoel geven door hun buik als het ware te ondersteunen waarbij ze iets sneller en makkelijker zakken.

Nou, hopenlijk heb je wat aan me tips. Is een heel verhaal geworden. :+

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 10:05

Dankjewel voor je tips!

Met het belonen: Het is zo dat ik haar niet met alles kan belonen met iets lekkers, want dan gaat ze vervelend doen, zoals achteruit lopen, happen, eenmaal bijten enz. 'Van ik MOET dit lekkers, en dan doe ik het gewoon lekker niet meer de oefening' zo heeft ze eerst ookal een paar keer in me vingers gebeten omdat lekkers te krijgen en niet de oefening uit te voeren omdat ze dan alleen het lekkers wil. Gelukkig is dit nu voorbij, maar heb er nog iets aan overgehouden aan mijn duim wat nooit meer weggaat denkik.
Voer weigeren doen we ook vaak, en dat gaat altijd goed, maar Anne is soms echt zo van ik MOET het en voer niks uit dus ga maar bijten. En dat wil ik voorkomen door niet elke keer met iets lekkers te belonen.
En die hoge stem zal ik op gaan letten :j Maar dit was net op het moment dat ik haar weer gerustellender wilde maken (na het wegsturen) met de pas.

Over de pas:
Nou dat is het dus, ik en Anne voelen elkaar met de pas heel erg goed aan, als ik het gevoel links heb, doet ze hem links, heb ik het gevoel rechts, dan doet ze hem rechts. Dat kun je dan wel niet op het filmpje zien, maar ik en Anne hebben een hele sterke band. Maar ik zal er nog op letten, mocht het ooit niet zo gaan een keer, dan is het dus consequent blijven!

En clicken:
Klopt dat ik bij het flemen even vaak klikte, was zelf een foutje van mij en dat weet ik heel goed! 1x clicken is genoeg :j bij de pas ben ik simpelweg vergeten omdat ik daarvoor Anne weer gerustellender moest maken en heb haar toen dus maar de pas laten doen omdat ze dat leuk vind en daardoor had ik haar zo staan aan te moedigen zodat ze ook rustiger weer werd (Ze was echt geschrokken van het wegsturen, en dan hoef ik echt niet meer mijn hand op te steken of ze rent dan al weg)

En spagaat, het is een begin, ze kan het nog niet zo heel lang, normaal heb ik een zweepje bij de hand en vraag ik voetjes, en dat gaat altijd goed, maar ben mijn zweep verloren vorige week. Moet nog een nieuwe halen! Maar heel erg bedankt voor de tips! ik ga er wat mee doen!

Captain

Re: Fries Anne mag op een warme dag weer vrijheidsdressuren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:00

Ah bedankt voor je uitleg! :D Dat van haar met je gedachten vragen welk been klinkt wel heel bijzonder. :D

Qua voedernijd mag je dan denk ik wel wat strenger zijn. In principe is elk paard te belonen met voer, als je maar duidelijk en consequent bent. Als jij clickt en wil belonen en zij gaat happen dan mag je haar gewoon een lel geven. Ze moet respect hebben voor jouw ruimte en niet het voer gaan op eisen. Ook kun je, als ze op het voer afduikt, ipv de beloning geven haar laten voedselweigeren zodat ze leert dat ze pas wat krijgt als ze netjes haar hoofd afwendt.

Succes! :D