Commando's stap en halthouden aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DreamAngel

Commando's stap en halthouden aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 16:37

Hoihoi,
Even een vraagje. Ik wil mijn paard graag de commando's stap en halthouden aanleren, zodat waar ik ook sta mijn paardje kan gaan stappen en halthouden. Maar hoe kan ik het aanleren op een natuurlijke manier?
Groetjes :D

troi

Re: Commando's stap en halthouden aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:55

Je klikt en je gaat lopen met je paard aan het halstertouw? Met een beetje geluk loopt je paard achter je aan en dan hoooo zeggen en gaan stilstaan en dan natuurlijk je paard ook laten stilstaan. Veel herhalen en het komt er meestal vanzelf in.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 18:00

Ga ik proberen! Hoe lang duurt dat ongeveer of hangt dat vooral van je paard af? Elke dag zegmaar 5 a 10 minuutjes dat herhalen?

cyclerse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:04

Citaat:
Ga ik proberen! Hoe lang duurt dat ongeveer of hangt dat vooral van je paard af? Elke dag zegmaar 5 a 10 minuutjes dat herhalen?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:07

Hoe oud is je paard?
Met mijn pony's maak ik vaak een boswandeling en dan oefenen we dat soort commando's
Een klik geluidje eraan koppelen om harder te gaan werkt vaak heel goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:49

Als je paard niet reageert op stemcommando "ho", achteruit zetten. Verder voorbereidend grondwerk niet vergeten.

Als je paard niet stil wil blijven staan en gaat draaien, kun je twee dingen doen: terugzetten waar hij vandaan kwam, of, als je met oefeningen bezig bent en hij draait om het te ontwijken, doorgaan tot hij stilstaat, en dan de druk wegnemen. Maar ook hier geldt: voorbereidend grondwerk is heel belangrijk. En weten wanneer je door moet gaan, en wanneer je kunt stoppen ook.

En dat alles leer je bij Parelli. Ik kan me herinneren dat je al eerder vragen had over de basisopvoeding en grondwerk bij je paard. Ik heb je toen Parelli geadviseerd en ga dat hier weer doen...

Verdiep je eens in Parelli?

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 16:12

Ik ben ook bezig met Parelli, maar ik vroeg me af hoe jullie dat zouden doen, want bij mij heeft het slingeren van het touw geen enkel nut voor 1 van mijn paarden, en het cirkelen dus ook niet :(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:33

Vertel eens wat meer over de situatie waarin je paard dergelijke aanwijzingen negeert?
En versterk jij de aanwijzingen wel tot je een intensiteit hebt die aankomt?
Zo hard als het moet, zo zacht als het kan.
Als zacht niet werkt, moet je doorgaan tot je paard wel reageert.
Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk.
Wil je paard niet stilstaan, dan laat je hem werken...
Wegvallen van druk is beloning. Rust is beloning.
Als je er zelf niet uitkomt, vraag er begeleiding bij!

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 08:58

Als ik mijn paard achterwaarts wil laten gaan door met het touw te slingeren, kijkt ie me echt aan van wat doe jij nou? En daarmee kan ik dus ook niet bijv. cirkelen... Ik ken niemand in de buurt die me zou kunnen helpen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:09

Hoe gaan de eerste games? Niet doorgaan naar het volgende game als bijv. games 1 tm 3 al niet goed gaan.

De volgorde van de games is er niet voor niets, en yo-yo game komt pas later in het programma.

Namen gecertificeerde instructeurs zijn te vinden op http://www.parelli.nl

Het blijft een dooddoender in iedere discussie, maar "neem les" is hier wel op zijn plek.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:19

Als ik mijn paard achterwaarts wil laten gaan door met het touw te slingeren, kijkt ie me echt aan van wat doe jij nou?
Hier geef je al aan, dat je paard iets van je vraagt: wat wil je?
Schijnbaar ben je niet duidelijk genoeg: je hoeft het niet harder te doen, maar zolang hij je vragend aankijkt BLIJF je (in hetzelfde ritme) wiebelen met het touw: je TIMING wordt nu het allerbelangrijkst: hij zal op 1 of ander moment IETS proberen: als het maar LIJKT op een beweging achteruit: als hij zelfs maar met zijn borst iets naar achteren leunt: DIRECT touw los en RUST!!!!! Dat is immers de beloning!
Vervolgens (relaxed) touw weer oppakken en opnieuw beginnen.

Als hij de 2e keer IETS sneller reageert, ben je NOG beter in je timing: touw los, paard laten staan (rust is de beloning) maar dan ook stoppen: sessie is voorbij: morgen weer een dag!

Let op: dat doorwiebelen in hetzelfde ritme mag best 10 minuten duren: het gaat nu om jou: ben je consequent een andere manier aan het toepassen?
GEDULD en volhouden wat je vroeg TOT er een reactie komt!

Dit (vooral die timing) is echter het ALLERmoeilijkste en tegelijk (denk ik) het allerbelangrijkste van Parelli: Ik vind het ook een terechte opmerking: neem les!
Of vraag in ieder geval iemand om naar jezelf te kijken, of neem (alleen voor jezelf) een stukje op op video: dan pas zie je, of je wel alle signalen die je paard je stuurt ziet: en dat zijn er veel meer dan je denkt!

Succes, Bianca

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 09:22

Dankjewel Bianca, ga ik zeker doen!

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:27

Het is trouwens heel erg leuk, als je ineens inziet hoe vaak je paard wat aan JOU vraagt: vaak laten we dat stukje liggen en vragen WIJ wat WIJ willen: als je eenmaal doorhebt, dat hij heel vaak heel vriendelijk vraagt: wat bedoel je eigenlijk? kun je daar ontzettend je voordeel mee doen, door gewoon NOG een keer op een heel vriendelijke manier te zeggen: oh, was ik niet duidelijk? dan vraag ik het nog een keertje!
Ben er zelf ook nog maar pas achter hoor!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:39

hoi !

Ik zou dit natuurlijk eerste gaan oefenen als je ernaast staat,en daarna pas de dingen vragen als jij op een andere plaats staat.

Maar daarnaast denk ik niet dat je een paard kunt leren te volgen,een paard volgt je als hij je als leider ziet. Anders voelt het voor mij weer als een aangeleerd kunstje.

Stilstaan kun je je paard leren door zelf te gaan stilstaan met de verwachting dat je paard dit ook doet,maar mocht dit niet gebeurde,heb ik het volgende geleerd van mijn instructrice :

bij seconde één steek je je vinger op,en sta je zelf stil ( eventueel met een stemcommando)
bij seconde twee (je paard loopt dus door ) zwiep je met het touw voor de neus van je paard en maak je dus een soort muur met je touw waar je paard niet doorheen kan.

bij seconde drie ,(je paard is nog steeds niet gestopt dus) laat je het touw tegen de borst van je paard aan klappen,niet met al teveel kracht uiteraard,maar wel zó dat het hem afschrikt)

de kans dat je paard nu nog doorloopt is érg klein.

mocht je benieuwd zijn waar ik les heb : http://www.paardenjij.nl Eva Teoh.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 12:12

YelaBrenda11 schreef:
hoi !

Ik zou dit natuurlijk eerste gaan oefenen als je ernaast staat,en daarna pas de dingen vragen als jij op een andere plaats staat.

Maar daarnaast denk ik niet dat je een paard kunt leren te volgen,een paard volgt je als hij je als leider ziet. Anders voelt het voor mij weer als een aangeleerd kunstje.

Stilstaan kun je je paard leren door zelf te gaan stilstaan met de verwachting dat je paard dit ook doet,maar mocht dit niet gebeurde,heb ik het volgende geleerd van mijn instructrice :

bij seconde één steek je je vinger op,en sta je zelf stil ( eventueel met een stemcommando)
bij seconde twee (je paard loopt dus door ) zwiep je met het touw voor de neus van je paard en maak je dus een soort muur met je touw waar je paard niet doorheen kan.

bij seconde drie ,(je paard is nog steeds niet gestopt dus) laat je het touw tegen de borst van je paard aan klappen,niet met al teveel kracht uiteraard,maar wel zó dat het hem afschrikt)

de kans dat je paard nu nog doorloopt is érg klein.

mocht je benieuwd zijn waar ik les heb : http://www.paardenjij.nl Eva Teoh.

Das een goeie, ga ik zeker proberen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:51

DreamAngel schreef:
Ik ben ook bezig met Parelli, maar ik vroeg me af hoe jullie dat zouden doen, want bij mij heeft het slingeren van het touw geen enkel nut voor 1 van mijn paarden, en het cirkelen dus ook niet :(

Heb je het oude of nieuwe pakket of hoe weet je anders wat je moet doen met YoYo game?
Je kunt nl ook met je stick de YoYo doen en dan komt het slingeren vanzelf later wel als je paard het met de stick begint te begrijpen.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:47

Het oude pakket volgensmij, althans de oude versie van het boek Natural Horse Man Ship, maar inderdaad, met de stick kan ik het ook proberen. Ik ga nu eerst gewoon rustig aan een beetje oefenen met stap en hoo en achterwaarts gaat nu al heel erg goed :)

Popeye123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:34

Misschien kun je je paard het ook aanleren door, eerst naast hem te gaan staan (met je gezicht naar hem toe gedraaid) en dan druk te zetten op het touwhalster. Als hij een beweging naar achteren maakt druklos, zoals hier boven al meerdere keren is uitgelegd ;) als hij dan uiteindelijk op een lichte druk achterwaarts gaat, ga je voor hem staan en dan slingeren met het touw. Als je paard je dan vragend aan kijkt slinger je wat harder, doet hij het dan nog niet loop je gewoon rustig naar hem toe en zet weer druk op het touwhalster (als het goed is kent hij dat dan) en dan doe je het weer... en verder vind ik de tips van hierboven ook heel goed dus die zou ik zeker opvolgen ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:31

DreamAngel schreef:
Als ik mijn paard achterwaarts wil laten gaan door met het touw te slingeren, kijkt ie me echt aan van wat doe jij nou? En daarmee kan ik dus ook niet bijv. cirkelen... Ik ken niemand in de buurt die me zou kunnen helpen...

Waarom wil je dat het paard achteruit gaat door met je touw te slingeren? Waarom gebruik je niet een hulp die wat duidelijker is voor je paard dan dat (in mijn ogen) lompe gezwaai aan het touw? Dat zwaaien is een in opzet onduidelijke hulp, want er zit geen duidelijke richting in. Als je bijvoorbeeld met een vinger wijst geef je veel gerichter een aanwijzing aan je paard, die kun je ook ondersteunen door een stokje te gebruiken.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 17:47

Hartstikke bedankt allemaal voor jullie goede raad! Mijn paard en ik hebben er hard aan gewerkt, en alles gaat nu goed!