Even een vraagje. Ik wil mijn paard graag de commando's stap en halthouden aanleren, zodat waar ik ook sta mijn paardje kan gaan stappen en halthouden. Maar hoe kan ik het aanleren op een natuurlijke manier?
Groetjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
YelaBrenda11 schreef:hoi !
Ik zou dit natuurlijk eerste gaan oefenen als je ernaast staat,en daarna pas de dingen vragen als jij op een andere plaats staat.
Maar daarnaast denk ik niet dat je een paard kunt leren te volgen,een paard volgt je als hij je als leider ziet. Anders voelt het voor mij weer als een aangeleerd kunstje.
Stilstaan kun je je paard leren door zelf te gaan stilstaan met de verwachting dat je paard dit ook doet,maar mocht dit niet gebeurde,heb ik het volgende geleerd van mijn instructrice :
bij seconde één steek je je vinger op,en sta je zelf stil ( eventueel met een stemcommando)
bij seconde twee (je paard loopt dus door ) zwiep je met het touw voor de neus van je paard en maak je dus een soort muur met je touw waar je paard niet doorheen kan.
bij seconde drie ,(je paard is nog steeds niet gestopt dus) laat je het touw tegen de borst van je paard aan klappen,niet met al teveel kracht uiteraard,maar wel zó dat het hem afschrikt)
de kans dat je paard nu nog doorloopt is érg klein.
mocht je benieuwd zijn waar ik les heb : http://www.paardenjij.nl Eva Teoh.
DreamAngel schreef:Ik ben ook bezig met Parelli, maar ik vroeg me af hoe jullie dat zouden doen, want bij mij heeft het slingeren van het touw geen enkel nut voor 1 van mijn paarden, en het cirkelen dus ook niet
DreamAngel schreef:Als ik mijn paard achterwaarts wil laten gaan door met het touw te slingeren, kijkt ie me echt aan van wat doe jij nou? En daarmee kan ik dus ook niet bijv. cirkelen... Ik ken niemand in de buurt die me zou kunnen helpen...