Ik zie vaak oefeningen om je paard achteruit te laten gaan, en dan niet zomaar een paar passen, neen, meters ver terwijl de eigenaar gewoon stilstaat, tussen kegels door, tussen balken door, tot tegen een hek, etc. etc. Heb die oefening ook in een boek (101 horsmanship-oefeningen) staan en ik dacht vorige week: daar ga ik aan werken ...
Mijn pony kent achteruit, op de momenten dat ik het nodig acht gaat hij zonder problemen achteruit, het is dus niet zo dat ik hem nooit uit mijn ruimte krijg moest het nodig zijn of dergelijke dingen. Ook kan ik hem ergens achteruit tussendoor sturen, maar dan moet ik wel meelopen zeg maar. Maar het achteruit gaan als oefening waarbij je gewoon stilstaat zeg maar is ons niet goed bekomen ... Hoe meer ik probeerde, hoe meer weerstand er kwam (wat ik trouwens achteraf pas heb beseft

Achteraf dacht ik dat het door het achteruit-oefenen was, ik heb dit nu de laatste keren niet meer gedaan en ik had zowaar weer gewoon een heel erg meewerkende pony, als vanouds. Dus nu vraag ik me af hoe dit komt ...
Is dit door zijn dominante karakter? Aanvaard hij het achteruit gaan wel als het nodig is zeg maar, als ik in de buurt ben en hem stuur, maar vind hij het daarnaast maar helemaal niks? Kan het dat er paarden zijn die gewoon niet gemaakt zijn voor die meterslange achteruit-gaan oefeningen?
Ik denk persoonlijk niet dat het levensnoodzakelijk is dat je paard 50 meter achteruit loopt terwijl jij er "gewoon naar staat te kijken" dus voor mij hoeft het niet zo ... Maar ik ben wel benieuwd naar hoe dat eigenlijk voor een paard in elkaar zit, en dat het zou kunnen dat het voor sommige paarden gewoon alleen maar weerstand oproept, dat soort oefeningen. Of ligt dit aan de graad van africhting en lukt dat vanzelf naarmate we verder zijn? (al zit het dacht ik bij Parelli al vrij vroeg in het schema? Moet ik nog eens even terug opzoeken

Etc. etc., jullie snappen denk ik wel waar ik naartoe wil .. dus alle info is welkom

Als er iets niet duidelijk is hoor ik het wel, ik vind het wat moeilijk om te omschrijven