(en voel me ietwat schuldig dat ik hier zo kort na de vorige alweer een nieuwe video plaats, maar goed
) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) 
Dat plotseling voorbij komen rennen maakte me echt aan het lachen
Dat wat ik zag van de passage ziet er al goed uit, hoe gaat het met het trainen ervan?

Cassidy schreef:Muziek is er wel heel goed bij gekozen, op 0.24..helemaal geweldig!
Leuk filmpje...maar gooi jij nu in het begin wat naar hem toe?

maar dan nog ben ik van het standpunt dat hij dan ook wel even de andere kant op kan schoppen.
LindyH schreef:Filmpjes waarin alles lukt zijn wel heel mooi, maar deze zijn veel leerzamer!
Maar toen besloot ik dat als ik allemaal harmonieuze filmpjes plaats, dit er ook bij hoort, gewoon omdat zoiets soms ook in een training gebeurt en het wel een realistisch beeld van het geheel geeft. Niet alleen hoe leuk het is als het beest precies doet wat je wilt, maar ook hoe je ermee om kunt gaan als hij dat voor de verandering eens niet doen.

Hinke schreef:Als dit mijn paard was, had ik hem a) zo hard als ik kon een schop onder zijn kont gegeven

Cassidy schreef:En iedere aanwijzing die je geeft waar het paard niet op reageert of hoeft te reageren is er een die je niet had mogen geven.
Ik heb het nooit zo op die universele waarheden. Want wat betekent 'een die je niet had mogen geven' nou echt? Ik heb het tegenovergestelde gedaan: wat is dan nu het langetermijngevolg daarvan? Hoe kan ik aan onze training van vandaag en morgen zien dat ik hier een grote fout heb gemaakt? Is de 'dominantieverhouding' daardoor nu beschadigd, en hoe zie ik dat? Hij is in elk geval niet afgestompt op de hulp voor achteruit, iets wat ik me nog wel voor zou kunnen stellen. Toen ik vandaag om achteruit vroeg (stemhulp plus hand omhoog) stapte hij tien meter achteruit, bleef netjes stilstaan en draafde toen weer naar me toe, als een soort yo-yo game.
). Vroeger (met [***]) reageerde ik veel fysieker op dit soort dingen, maar merkte daarna ook een zeker argwaan bij [***] tegenover mijn hulpen, omdat hij wist dat die ook als wapen gebruikt konden worden. Bij [***] merkte ik dat vandaag niet. Nu natuurlijk nog zien wat de langetermijngevolgen zijn.

Hoewel dat natuurlijk iedereen altijd overkomen kan, zou het qua timing dan wel een beetje erg sneu zijn.