[AR] 2-Span: Langboom swiept heen en weer tijdens galop.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

2-Span: Langboom swiept heen en weer tijdens galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 21:53

Ik rij sinds een tijdje met m`n nieuwe wagen (2e hands), een marathonwagen. In het begin viel het me niet zo op denk ik, of het komt doordat de tuigen wat vergesp zijn (lengte strengen en disselboomriemen), maar ik kan amper galoperen met de kar.

Zodra ze in galop gaan jutterd de boom van links naar rechts, zo erg dat de paarden er last van hebben. Het begint doordat de paarden niet gelijk galopperen, maarja dat deden ze nooit maar bij de vorige kar had/heb ik er geen last van.

Iemand idee wat de oorzaak kan zijn? Disselboomriemen langer dan wel korter bijv.?

jouke_h

Re: 2-Span: Langboom swiept heen en weer tijdens galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:13

Ipv disselriemen kan je ook een T-stukje gebruiken. Hadden wij iig geen last meer van stuiterde langbomen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:21

Is je langboom misschien te licht? Is hij zelfdragend of wordt hij omhoog gehouden door de disselriemen? Draaikrans uit evenwicht? Mijn langboom blijft altijd recht vooruit, zelfs bij hoge snelheid door het mulle zand: mijn kar zwiept heen en weer maar mijn langboom blijft recht vooruit.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 10:25

Hij is deels zelfdragend, en de laatste 15 cm ofzo dragen de paarden (hij komt iets omhoog met inspannen). Misschien een idee om hem hoger te zetten? (Dat kan, zit een torsie-as in).

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:44

Dan zou ik hem zo zetten dat hij geheel zelfdragend is

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:05

ik moet altijd mn molenrem iets aandraaien. Alleen heb ik eigenlijk een enkelspan kar
dus dan is het weer anders.