Studenten diergeneeskunde organiseren de ‘Dag van het Aangespannen Paard’ Het meest veelzijdig mensportevenement van Nederland.
Op 28 mei vindt de Dag van het Aangespannen Paard (DAP), een van de grootste mensportevenementen van Nederland, plaats op het terrein van de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht aan de Yalelaan (De Uithof). Bijna alle takken van de aangespannen paardensport geven acte de présence. Daarnaast kent deze 20e editie een aantal speciale lustrumactiviteiten zoals een spectaculaire kortebaandraverij. De toegang is gratis en er worden duizenden bezoekers verwacht.
Oefenmarathon De oefenmarathon is, met ongeveer honderd deelnemers uit het gehele land, één van de belangrijkste onderdelen van de DAP. De combinaties doen hun uiterste best om een snelle tijd neer te zetten door hun aanspanning zo snel mogelijk door de zes themahindernissen te loodsen. De beste aanspanningen strijden namelijk op het einde van de dag tijdens de Grande Finale om de dagtitel.
Concoursrubrieken en demonstraties In de hoofdring worden de hele dag concoursrubrieken verreden met Hackney’s, Friezen, Tuigers, Welsh pony’s en Shetlanders. Het programma wordt afgewisseld met diverse spectaculaire demonstraties. ‘De Fryske Quadrille’ zal een prachtige show verzorgen. Hierbij wordt een van oorsprong Frans-Italiaanse ruiterdans ten uitvoer gebracht met acht sjezen, elk met een span Friese paarden ervoor. ‘Aart van der Kamp’ geeft een wervelende show en er staat een spectaculaire demonstratie van het ‘Nederlands Shetland Pony Grand National Team’ op het programma. Verder komen het rassendefilé en de koetsentocht ook weer in de hoofdring aan bod.
Koetsentocht Prachtige authentieke rijtuigen met in oorspronkelijke kledij gehulde deelnemers maken ook dit jaar weer een koetsentocht door Utrecht. ’s Middags zal het terrein van de ‘Dag van het Aangespannen Paard’ aangedaan worden, om toeschouwers te laten genieten van alle schitterende koetsen. Dit jaar is de koetsentocht extra bijzonder omdat deze dit jaar samen met de Universiteit Utrecht en het Utrechtsch Studenten Corps, die dit jaar respectievelijk 375 en 195 jaar bestaan, wordt georganiseerd. Er wordt een Maskerade aan de koetsentocht toegevoegd: een optocht rondom een bepaald thema uit de geschiedenis, dit jaar is dat ‘Odysseus’. De koetsentocht gaat door de mooie oude straatjes van de binnenstad van Utrecht en zal een sherrystop houden op het Domplein waar de schitterende koetsen bewonderd kunnen worden.
Kortebaandraverij Naast de Maskerade wordt er dit jaar vanwege het lustrum van de ‘Dag van het Aangespannen Paard’ een kortebaandraverij georganiseerd op het faculteitsterrein van diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. Dit zijn races met paarden met sulkies zoals bekend van onder meer renbaan Duindigt. Bij dit spektakel, waar de paarden tegen elkaar racen, kan natuurlijk op de paarden gewed worden.
Strodorp Naast de hoofdring is het gezellige strodorp gelegen, waar vele stands te vinden zijn met allerhande artikelen op het gebied van de paardensport. Ook zijn hier diverse stamboeken vertegenwoordigd. Voor de kleinste bezoekers is er de kindertuin, waar spelletjes te doen zijn, kinderen zich kunnen laten schminken en waar ponyritjes gemaakt kunnen worden.
De organisatie ligt in handen van een zestal diergeneeskundestudenten. Zij worden ieder jaar bijgestaan door zeven commissies en op de dag zelf zijn meer dan honderd vrijwilligers actief voor vele uiteenlopende taken.
Toegang De Dag van het Aangespannen Paard is een uniek evenement voor jong en oud. De toegang is gratis en er is meer dan voldoende parkeergelegenheid. Kijk voor meer informatie op de website: http://www.dagvanhetaangespannenpaard.nl
De marathon tijdens de DAP is een oefenmarathon, dus een prima gelegenheid om je eerste marathon te rijden! Je zou even moeten bellen naar 0302539423 om te informeren of je je nog kan inschrijven.
'k Heb gisteren m'n standmateriaal aangekocht (mooie partytent en een lange tafel) Nu nog ff wachten op de bevestiging van m'n standplaats v/d organisatie...
Ja, het wordt inderdaad vroeg op staan. Ook voor de standbouw...
Maar dat geeft niet, ik heb er echt ontzettend veel zin in. En ben ook benieuwd naar de paarden en de mensen die komen!
Eilish
Geplaatst: 19-05-11 16:46
Haha, stand is idd ook vroeg op Om 7 uur mogen we al beginnen met opbouwen! Dat wordt dus 6 uur weg van huis De dag daarvoor mijn laatste examen (bio) dus is lekker strak gepland
Heb er wel veel zin in! Heb ook echt mijn best gedaan om een leuke stand te maken met verschillende producten: beads, touwhalsters en karakteranalyses. Ik hoop dat er veel mensen interesse hebben
Ik kom ook wel even kijken bij je paardenfotografieboek!
sasika
Geplaatst: 19-05-11 17:33
Das ook vroeg haha!
Ik denk dat we haast geen tijd hebben om bij de stands te komen kijken! We knallen de marathon door en dan moet ik weer veder doorreizen
Anoniem
Geplaatst: 19-05-11 17:43
purraboy schreef:
Ik kom ook kijken bij je:D Weten jullie toevallig wat voor eten er word verkocht?:)
Ik heb geen idee... Maar ik ben wél benieuwd Dus als iemand anders 't antwoord weet (of van voorgaande jaren...)
S_hirley
Geplaatst: 19-05-11 20:52
Ik ben nooit zo goed in mensen herkennen jullie mogen daarom best mij aanspreken als jullie mij herkennen. Ik (en groom) heb in ieder geval een rood shirt aan met hoka-kado erop. Start met rode wagen en 2 ponys ervoor
Papieren ook ontvangen, erg vroeg de dressuur, wij zijn ook ruim een uur onderweg.