Hoi allemaal, Als ik mijn paardje ga longeren merk ik dat hij het niet leuk vindt. Hij loopt echt totaal niet, en hij is ook echt niet bang voor de zweep. Waarschijnlijk omdat hij er nooit ten onrechte mee geslagen is, en met de longeerzweep sla ik sowieso niet. Maar als ik bijvoorbeeld wil dat hij doordraaft, moet ik zelf achter hem aan gaan rennen en de zweep achter zijn kont houden. Ook als ik wil dat hij in galop gaat gaat dit met alle moeite. En vaak begint hij ook te bokken, gelukkig niet gericht naar mij. En als ik dan een balkje in de longeerring leg, dan gaat hij helemaal uit z'n dak en dan kan hij niet meer stoppen met galopperen. Dan vindt hij het helemaal geweldig. Maar ik kan niet altijd een balkje in de longeerring leggen. Hoe kan ik longeren nou leuker voor hem maken? Het maakt niet uit of ik met of zonder halster doe, met hoofdstel of zonder met pessoa zonder pessoa met longeerlijn of zonder.
veersche
Geplaatst: 16-04-11 18:41
Dan heeft je paard geen respect voor jou en je hulpen als ik dat zo lees..... En als je paard zich verveeld zul je hem wat beter aan het werk moeten zetten: dubbele longe als je er ervaring mee hebt en tempo-wisselingen maken, veel overgangen maken en aan de dubbele longe kun je zelfs schouderbinnenwaarts en dergelijke oefenen. Dat is echt heel leuk voor je paard EN heel leuk voor jezelf. Succes!
Nee hoor, ik longeer hem juist heel weinig. Alleen soms moet het van de fysio om hem even goed los te maken zonder een ruiter op z'n rug. En als ik bijvoorbeeld weinig tijd heb. Maar ik longeer hem echt heel weinig.
DianXX
Geplaatst: 20-04-11 19:29
Ik snap wel dat hij het saai vind, heletijd rondjes lopen.
Wil je dat hij bang is voor de zweep of begrijp ik dat verkeerd? Want dat is natuurlijk niet de bedoeling, de zweep is in prenciepe een verlinging van je arm en daar hoort je paard niet bang voor te zijn. wél respect voor te hebben. Verander vaak van richting en laat hem vaak overgangen maken. vanuit stap in galop en weer stap, draf, stap galop, stilstaan. etc. Leer hem dus op een kleine lichaamsbeweging in een andere gang gaan.
Surprise_
Geplaatst: 20-04-11 19:51
veersche schreef:
Dan heeft je paard geen respect voor jou en je hulpen als ik dat zo lees.....
Maar hoe zorg je dan dat je paard wel respect heeft voor jou en je hulpen?
Door grondwerk te gaan doen, en je paard mentaal uit te dagen.
Longeren is dodelijk saai. Er zijn leukere manieren om je paard beweging te geven en hem evengoed uit te dagen...
Nista_EH
Geplaatst: 20-04-11 20:25
Je kan het je paard altijd leuker maken! jezelf trouwens ook! wat dacht je van een beetje grondwerk erbij? zet wat pionnetjes neer, en laat je paard bij elk pionnetje versnellen/langzamer gaan of stoppen! zo leert je paard logisch nadenken, en het is ook nog eens leuk! (:
xJess
Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-11 18:46
@DianXX Nee ik wil zeker niet dat hij bang is voor de zweep. Maar ik wil wel een reactie, dus inderdaad respect voor de zweep.
En bedankt voor de tips verder
Edit; zie inderdaad dat ik dat niet helemaal goed in de OP heb gezet, over die zweep.
veersche
Geplaatst: 22-04-11 07:46
Surprise_ schreef:
veersche schreef:
Dan heeft je paard geen respect voor jou en je hulpen als ik dat zo lees.....
Maar hoe zorg je dan dat je paard wel respect heeft voor jou en je hulpen?
Met grondwerk, wat al eerder geschreven is. Grondwerk helpt echt heel erg goed voor dit soort zaken.
Lindsel
Geplaatst: 22-04-11 08:42
Inderdaad, probeer en een spelletje van te maken En dat kan heel goed met behulp van grondwerk
Rondjes lopen vind volgens mij bijna elk paard saai
Waarom niet lekker grondwerk doen, vrijheidsdressuren, spelen met je paard? Word ie lekker los van
castano
Geplaatst: 22-04-11 21:58
helemaal mee eens...mijn paard vondt-vindt longeren heeeeeel saai dus het is een paard dat graag iets leuks wil doen en slim is...dus ga aan het werk in de vrijheidsdressuur/grondwerk en doe veel spelletjes echt heel gaaf mijn paard vindt het geweldig nu...en wil soms best even serieus longeren..zorg voor afwisseling hier een filmpje van Neo,, http://www.youtube.com/watch?v=MyC738oW8Us