Lange lijnen met grotere ponys?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicajoann

Lange lijnen met grotere ponys?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 11:53

Hee bokkers!

Ik zie Veel mensen die lange lijnen doen met hun shetjes.
Wat ik mij af vraag is of er ook mensen zijn die dit doen met grotere
maatjes dan Shetlanders?
Helaas heb ik zelf geen beesie om het mee te doen maar in de toekomst is het wel de bedoeling :D

Groetjes Jessica

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:03

In theorie ga ik dat doen (zowel lange lijnen als lange teugels), maar ben nog niet officieel begonnen :Y)
Ik heb wel al eens 1x getest wat hij deed met lange teugels (ik heb er de ballen verstand van dus ga er wel les in nemen, maar voordat ik dat ging regelen wilde ik eens zien of hij het wel wat vond).

Heb een filmpje daarvan.
Ik heb een New Forest van 1.45m en de teugels die ik daar gebruik zijn net een tikkie te kort, maar ondertussen heb ik echte zeg maar ;)

Op youtube vind je trouwens een aantal videos van mensen die het met "gewone" paarden doen. Als je op lange teugelen of piet bakker ofzo zoekt kom je wel wat tegen ;) Lange lijnen weet ik niet of daar filmpjes van zijn, maar lijkt mij ook gewoon mogelijk (en ga ik ook doen), mensen mennen toch ook met grote paarden? :Y)

Edit; zie trouwens net dat het filmpje precies niet volledig is .. is wat foutgegaan denk ik, maar het geeft een idee ;)

TurdusMerula

Re: Lange lijnen met grotere ponys?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:24

Natuurlijk kun je dat gewoon doen. :j

Je ziet Shetlanders omdat daar vaak niet meer op gereden kan worden door de eigenaar door de stokmaat, en volgens mij ook omdat er voor het stamboek officiele wedstrijden zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:24

Ja, zelfs vaak. Wij trainen onze haflinger zeker 1 x per week aan de lange lijnen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:11

Ja hoor, dit wordt best veel gedaan met grotere paarden, kijk maar eens in de klassieke dressuur :D
Ik heb op stages ook regelmatig lange lijnen werk gedaan, zelfs met grote rijpaarden.
Zelf doe ik ook heel af en toe wat lange lijnen werk, van het zomer heb ik lange lijnen werk gedaan volgens de Freestyle methode van Emiel Voest tijdens een privétraining.
Zit nu te overwegen om een training bij Piet Bakker te gaan volgen :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:13

ik doe voor de afwisseling af en toe wat lange lijnen met mijn E-pony, soms gewoon, soms laat ik hem een balkje slepen :)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 16:54

Bedankt voor de antwoorden :D
Ik vroeg het me af omdat ik het gewoon niet zie hier op bokt.
Maar ze zijn er wel.
Heel leuk!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:46

Je zoekt idd het beste in de richting van de klassieke dressuur. :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:51

Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 18-04-11 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:51

Zaterdagmiddag heb ik mijn 1e les lange lijnen (klassieke rijkunst) van Piet Bakker, zal wel laten weten hoe het was :)

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:54

Ik doe het ook wel eens. Vooral als ik niet zoveel tijd heb, en ik wil haar misschien voor de wagen beleren.
Ook longeer ik wel eens zo.
Wij doen het sowieso met alle paarden bij het zadelmak maken, dan leren ze vast sturen.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:00

zeker :j hier met een arabofries, wij langelijnen om hem terug te doen gewennen aan het 'koetsgevoel'

lfobijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:14

Ja ik doe het minimaal 1x per week, vaak wel 2x met mijn haffie van 1.47m. Goede manier om alle!!! zijgangen in zowel stap, draf als evt. ook galop te oefenen. En het is ook meteen een goede conditietraining voor jezelf! ;) Mijn paardje vindt het echt helemaal geweldig en pakt alles ook heel makkelijk op.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:40

pasqualina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:11

Mijn pony is 1.53 cm en die heb ik ook aan de lange lijnen of aan de leidsels.
Het voordeel van wat kleinere pony's is dat je makkelijker de lijnen van kant kunt wisselen en ze lopen niet zo hard, dus hoef je niet altijd mee te rennen. Het rennen is vooral in het begin als ze nog niet het verzamelen kennen. Let wel goed op je pony, kijk hoe het reageert op je hulpen, want erachter lopen is gevaarlijk zeker als je pony slaat. Dit gebeurt vaak niet expres, maar meer omdat ze het niet snappen.
Als je pony het door heeft is werken aan de lange lijnen erg leuk om te doen.
Je kunt ze alles leren wat in de dressuur gedaan wordt, zoals wijken, piaffe enz.

lfobijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:45

Het risico van slaan, kun je voor een groot deel 'voorkomen', door niet achter maar naast het achterbeen van je paard te gaan staan. Dan loop je alleen echt achter hem/haar langs als je van kant gaat wisselen.
En loop liever heel dicht op je paard dan een 'veilige' afstand van iets meer dan een meter, want wanneer er dan uitgehaald wordt, heb je juist de volledige klap en wanneer je dichtbij loopt is de inpact vaak net iets kleiner. Maar voorkomen is beter dan genezen dus blijf idd goed op de signalen van je paard letten ( en denk ook aan je tenen!!!)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:20

Ik doe het sinds kort met mijn paardje van 1.40. Voor de afwisseling :D
Ze pakt het al netjes op, alleen de verzameling is bij haar erg lastig. Ze valt snel terug in stap.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:02

Mijn KWPN'er van bijna 1.70m vindt het langeteugelen ook erg leuk :D (zolang er niks naast de kant haar opvreet volgens haarzelf, want dan heb ik opeens toch wel erg weinig in te brengen met alleen twee teugeltjes). Ik vind alleen het wisselen van zijde erg moeilijk (bij schouderbuiten en van hand veranderen, veel meer doen we nu nog niet), haar kont zit dan in de weg omdat de lijnen echt omhoog moeten ten opzichte van mijn handen om over haar rug te kunnen. Heb daar nog geen fijne manier voor gevonden, maar dat lijkt me met een kleintje dan wel weer veel minder lastig. Verzamelde draf kan ze inmiddels heel fijn in mijn looptempo ondanks dat ze van zichzelf altijd graag hard gaat, ik merk daar echt voordeel van in de gewone dressuurtraining ook.