Waarom armen/zweep in de lucht (en hoog?) = steigeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom armen/zweep in de lucht (en hoog?) = steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:32

Iets wat ik me al even afvraag en waar ik echt serieus in geïnteresseerd ben, dus wat is een betere manier dan het even te vragen in een topic :Y) Heb wel een topic gelezen over commando's voor het steigeren, daar kwam dit ook wel al licht aan bod, maar niet het waarom en ik ben geïnteresseerd in het waarom.

Vaak zie/lees je dat mensen die hun paard leren steigeren een commando gebruiken dat heel vaak iets te maken heeft met armen in de lucht (al dan niet met zweep) en meestal zeggen ze ook iets als hoog of dergelijke. Waarom? Ik snap dat het logisch is, dat armen in de lucht & hoog betekent dat je paard omhoog moet gaan, zal vast heel duidelijk zijn .. maar waarom dit en niet iets anders?
Voor degene die het zo doen: wat doe je als je paard ongevraagd je ruimte in denderd?
Of wat doen mensen in je weide als ze hun paard eruit willen halen en die van jou komt even de aandacht opeisen?

Kan me voorstellen dat ze niet hoog zeggen, bij het eerste geval waarschijnlijk wel een hoooooo .. Maar ik persoonlijk zou wel mijn armen in de lucht gooien. Gaan die paarden die het dan zo geleerd hebben niet al automatisch de lucht in?
Of hebben degene die hun paard dit zo leren hun paard alleen staan, zonder paarden van anderen? En gaan ze er nooit mee buiten ofzo waardoor ze in situaties komen dat het nodig zou kunnen zijn dat andere mensen hun paard proberen tot een halt te krijgen?

Mij persoonlijk lijkt het geen ideaal commando, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de reden erachter ;)
Ben nog niet van plan het steigeren aan te leren ofzo, heb ook geen idee of dat ooit komt. In ieder geval niet zolang ik geen commando heb kunnen verzinnen waar ik me in kan vinden :+ (en we een paar jaar verder zijn met de rest :Y) ).

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:36

Ja en je komt iemand onderweg tegen die naar je zwaait. Staat je paard ineens rechtop :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:38

Daar heb ik dan weer geen schrik voor, als mijn pony dan al zou reageren op die persoon zou die hoogstens gaan neen-schudden (want zwaaien is daar het commando voor en je gebruikt ook maar 1 hand ;) ) en dat overleven we wel :Y) (als die heftig zou gaan ja-knikken zit ik wel in de oliebol, maar dat commando doet normaal niemand die je zo tegenkomt, hoop ik :') )

Daar zit eigenlijk ook een stuk van mijn vraag ... kan je zover komen dat je paard iets doet alleen als jij het commando geeft? En als anderen staan te zwaaien en weet ik wat dat die gewoon niet reageert?

HorseTopShop

Re: Waarom armen/zweep in de lucht (en hoog?) = steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:40

Nou, ik heb het anders toch zien gebeuren. Meisje zwaaide, paard steigerde en ruiter viel eraf.
Ik vind het commando steigeren zoiezo niet veel nut hebben. Ja, het ziet er leuk uit, maar nee, geen nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:42

En dat paard had geleerd dat zwaaien steigeren betekent?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:43

[***] schreef:
En dat paard had geleerd dat zwaaien steigeren betekent?

Nee, handen omhoog.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:44

Alle VD heeft nut, je werkt aan de band met je paard en jullie hebben er beiden plezier van. Lijkt me nuttig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:45

Gek ... Mij zou lijken dat ze dat onderscheid wel kunnen maken.
Het is toch een heel andere beweging? Sowieso omdat het al een verschil is met 1 & 2 handen ... Of werd er met beide handen gezwaaid misschien?

@ Hhilde : dank je voor die mededeling, maar lijkt me in dit topic niet op z'n plaats ;)
(snap wel waarom je reageert maar ik zou liever niet een hele discussie krijgen of VD'en wel of geen nut heeft in dit topic...)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:45

Ik denk dat een paard niet heel veel onderscheid ziet in een zwaaiende hand omhoog of gewoon een hand omhoog. ;)

Ik heb een enorme hekel aan dingen als steigeren op commando zetten, zeker als je niet weet waar je mee bezig bent. Er zijn veel mensen kundig in de VD die snappen hoe het moet, maar ik zie veel verkeerd gaan, omdat het zo leuk is om je paard 'kunstjes' aan te leren.

Als het inderdaad op zo'n eenvoudig commando gaat is het wijs er over na te denken een geheel ander commando te bedenken. :j
Laatst bijgewerkt door Muzefee op 16-04-11 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:46

[***] schreef:
Gek ... Mij zou lijken dat ze dat onderscheid wel kunnen maken.
Het is toch een heel andere beweging? Sowieso omdat het al een verschil is met 1 & 2 handen ... Of werd er met beide handen gezwaaid misschien?

Hangt het er ook vanaf hoe het paard het heeft aangeleerd. :j

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:12

Hhilde schreef:
Alle VD heeft nut, je werkt aan de band met je paard en jullie hebben er beiden plezier van. Lijkt me nuttig.

Ik heb nooit VD gedaan en heb met al mijn paarden een zeer goede band. Nee sorry, ik zie er echt het nut niet van in. Behalve dat het er leuk uitziet om naar te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:16

Het kan inderdaad een interessant onderwerp zijn voor discussie (als dat er al niet is), maar liever niet hier als het kan ;)

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:20

Ik denk dat het heel sterk afhankelijk s hoe je paard in basis getraind is. En hoe je de combinatie van handelingen gebruikt. Als ik naar mijn eigen paard kijk. Ik gebruik stem commando en een aanwijs commando.

Bv. de Jambette: ik raak de achter kant van zijn been aan met mijn hand en zeg 'feed'. Dit is een combinatie van twee hulpen. Als ik of feed zeg of ik leg mijn hand daar zal hij het niet uitvoeren. Dat zou ook niet slim zijn als je aan het poetsen bent zou hij op de aanraak plekken een kuntsje gaan uitvoeren..

Bij mij is dus de combi van combinaties een ingebouwde factor. Maar ook de basis opvoeding en eigen ruimte. Als die niet goed voor elkaar zou zijn zou ik nooit beginnen aan VD. en zeker niet aan steigeren.

De shet waar mijn paard staat kan ook steigeren dan wel onder het zadel. Die heeft zelf 3 hulpen nodig voordat die het doet. Is ook heel bewust ingebouwd. (hand vast aan de manen, been geven en stemcomando) En bij een ander die net even anders doet blijft die met 4 voeten op de grond staan.

Ik denk dus dat het heel afhankelijk is kwa training als een paard het zomaar op alles gaat doen is er in de basis iets mis. Bovendien is de houding die je zelf aanneemt ook belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:41

Kan ik me in vinden :j
Ik probeer ook altijd met combinaties te werken, toch zeker voor de grotere dingen en tussendoor doe ik ook wel eens iets alleen om uit te testen. Gaat op zich wel goed :j

Maar ... armen zwaaien & hoog zeggen IS een combinatie.
Dus dan klopt jouw theorie helemaal, maar mij lijkt het geen schitterende combinatie, terwijl je het wel veel ziet/leest .. dus waarom die combinatie?

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:13

Ja maar voornamelijk bij steigeren is er nog een hele belangrijke factor namelijk je eigen houding een paard kotm niet omhoog als je zelf als een zoutzak staat.

Voor je die combi hebt moet je wel bewust bezig zijn en dat realiseer je niet zomaar.

Maar feit blijft dat steigeren vaak niet bewust genoeg aangeleerd word en het paard dus ook niet altijd duidelijk heeft wanner het wel en niet mag. Als ik niet aan het trainen ben laat Jonas geen kunstjes zien. Is voor mij ook een houdingsverschil.

En ja die combinatie is gewoon heel logisch je leert je paard ook geen jambette door op de kont te tikken.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:05

Goede vraag :j

Als je op de goede manier een paard opleidt in het VD, zul je eigenlijk altijd een combi maken van verschillende commando's. Het is heel goed om je daar bewust van te zijn.
En dit is niet alleen het stemcommando (wij gebruiken hier trouwens 'up' als stemcommando) en een handcommando (soms niet 1 maar 2), maar misschien zelfs een speciale volgorde van de handelingen en zélfs je eigen positie maakt deel uit van die combinatie van commando's.

Daarnaast is de intentie van waaruit je een oefening vraagt of zelfs aangeleerd hebt, erg belangrijk.
Steigeren moet je nooit maar dan ook nooit aanleren vanuit opjagen (dus angst) en verzet.

Ik zie nu dat Nelleke dit bovenstaande ook al deels verwoord heeft.

Als je een paard hebt wat regelmatig je ruimte in komt denderen, al dan niet tijdens het (grond)werken of in het weiland, dan vraag ik me af of de basis verstandhouding wel goed genoeg is om een riskante oefening zoals het steigeren aan te leren.

In geval van nood of bijvoorbeeld écht paniek wat natuurlijk eens kan voorkomen etc, zal een paard in dat geval toch niet gefocust genoeg zijn om op dat moment jouw gespring en gezwaai aan te zien van ohhhh afremmen en húp - ik moet beheerst steigeren. Dat is weer die combi van handelingen, situatie en de intentie, zoals eerder genoemd :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:17

Menno heb ik het eerst ook op die manier geleerd die je in je OP beschrijft. Maar voor de veiligheid sta ik nu naast hem, vraag hem eerst achterwaarts. Dan leg ik mijn zweep op zijn borst zeg 'leeeeeet op' en zwaai mijn linkerarm omhoog.
Hij doet het alleen op dit commando. Overigens weet hij sowieso dat hij alleen bij míj zijn kunsten mag vertonen.

Als trainer ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk voor je paard maar ook voor de veiligheid van de mensen om je heen. Verder ben ik het met Joyce eens, leer een volgorde van handelingen aan en een bepaalde positie waar je staat en dan kan er eigenlijk weinig mis gaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:03

Ok, ik snap het :j
Die commando's worden dus (vaak) gebruikt omdat het een logische reactie is van je paard om dan te gaan steigeren (of je er nu voor of langs staat, er wordt toch altijd met 1 of 2 armen gezwaaid dus dat is het meest logische dan lijkt me) maar als je weet waar je mee bezig bent en de basis in orde is komt het "nooit" voor dat je paard dit in andere omstandigheden gaat doen. Toch?

Heb nu trouwens vandaag gemerkt dat een paard VD-en en bijbehorende dingen aan enkel 1 persoon kan linken :j Mijn verzorgster was bij mijn pony en ik was wat foto's aan het nemen en het leek me leuk als hij ook zou lachen (dus flemen) op de foto .. Eerst even opgewarmd (= paar keer vragen & belonen) en toen aan mijn verzorgster gezegd wat ze moest doen, zij stond langs hem dus dat is makkelijker dan wanneer de fotograaf het moet doen ;) Maar er kwam niks uit :') En als ik dan naar hem toeging ging het wel meteen ... Dus toekomstige oefening is leren flemen op afstand :Y) :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:09

[***] schreef:
Vaak zie/lees je dat mensen die hun paard leren steigeren een commando gebruiken dat heel vaak iets te maken heeft met armen in de lucht (al dan niet met zweep) en meestal zeggen ze ook iets als hoog of dergelijke. Waarom? Ik snap dat het logisch is, dat armen in de lucht & hoog betekent dat je paard omhoog moet gaan, zal vast heel duidelijk zijn .. maar waarom dit en niet iets anders?

De combi voor het paard staan+handen hoog+stemhulp hoog/op zie je inderdaad vaak, maar vind ik ook wat riskant. Niet omdat je paard dan steigeren op je in kan lopen, maar inderdaad omdat het nogal makkelijk verward kan worden met zwaaien/ho roepen als je paard opgefokt is en hij gaat steigeren in plaats van dat hij rustig blijft. Dat is echter ook een kwestie van heeeel zorgvuldig op de hulpen zetten en hulpen discrimineren als ze niet in het hele setje gegeven worden. Maar waarom zou je dan hulpen nemen die zoveel extra zorg nodig hebben omdat ze lijken op iets anders?

Ik denk dat het belangrijkste antwoord daarop is dat heel veel trainers hun paard op die manier het steigeren aanleren: voor het paard staan en op het paard inlopen/zwaaien/handen omhoog/met zweep zwaaien en/of paard op die manier snel achteruit zetten tot hij met de voorbenen van de grond komt. Dan krijg je we gesteiger, maar wel met heel veel druk van de trainer naar het paard. Zelfs als je geen zweep gebruikt of fysiek contact hebt, dan nog is dat jezelf groot maken/opspringen voor een paard behoorlijk in your face. Veel paarden reageren daar dan ook op door hun hoofd naar achteren te gooien en vervolgens met holle hals en rug te steigeren. Als je het steigeren gewoon als circuskunstje ziet dan kun je dat op deze manier doen, maar als je het als gymnastische oefening ziet, dan moet je het ook op zo'n manier doen dat je paard er ook fysiek beter van wordt.

Zelf wil ik het laatste en daarom sta ik gewoon naast het paard voor het steigeren, dan kan ik namelijk ook aangeven hoe hoog of verzameld ik hem wil hebben en hoe diep de achterbenen gebogen moeten worden. De stemhulp is voor het steigeren 'pesade' en voor de levade is de stemhulp 'hier' (dat was een foutje :o ) Het ligt ook aan wat je wilt bereiken : als je een gebalanceerd en verzameld steigeren wilt, dan moeten je hulpen ook zo zijn. Als je een wild en druk gesteiger wilt, dan kun je ook wildere en drukkere hulpen gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:19

"Hier" .. :+ Hoe komt dat foutje erin? :')

Ik vind het wel wat jammer dat hier niet meer reacties op komen, bv. van mensen die het zo doen ... die dat commando hebben ... Ik wil gewoon weten waarom daarvoor gekozen is en of dit geen problemen opleverd(e) enzo ... pure interesse ...

Jij staat dus naast je paard en gebruikt enkel een stemhulp? Of begrijp ik het verkeerd? (op het filmpje zie ik het niet zo goed, sorry :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:00

Inderdaad, ik sta ergens naar zijn buik/achterhand en voor de pesade (hoog steigeren) geef ik de stemhulp 'pesade' en wijs met een hand omhoog. Ik sta met mijn lichaam redelijk naar voren gericht.

Voor de courbette sta ik nu ik erover nadenk trouwens verder naar voren, meer naast zijn schouder, en loop zelf naar voren terwijl [***] vanuit het steigeren op de achterbenen omhoog springt.

Voor laag steigeren/levade sta ik op dezelfde plek, maar sta ik naar zijn schouder toe gericht vraag hem met mijn ene hand om zijn achterbenen naar voren te zetten en hou de andere hand voor zijn borst/bovenbeen en zeg (*zucht* :o ) 'hier'.

Ik weet niet meer precies hoe dat er ook alweer in gekomen is, maar ik denk omdat mijn hand voor zijn borst een soort target is, zjin voorbenen moeten die aanraken maar niet veel hoger worden. Ik denk ook dat de levade niet echt een eigen stemhulp heeft gekregen omdat we die uit het in stilstand met de voorbenen over een balkje springen hebben getraind, dus de stemhulpen die ik gebruikte bij het aanleren waren vooral 'ho', 'langzaam' en 'hier'. Meer ondersteundende hulpen die de beweging in goede banen leidden, en daarvan is 'hier' blijven handen. Ik heb wel geprobeerd om er iets intelligenters voor te bedenken, maar [***] is fan van hier. ;)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:00

Ik gebruik het commando, zweep in de lucht zwaaien en dan duidelijk en hard zeggen: 'Let op Bonne, HOOG!' meestal sta ik er voor, of ernaast. Eigenlijk heb ik nooit mee gemaakt dat ze met 'Hoooo' of 'Hoi!' omhoog ging. Moet je wel nagaan dat als ik het vraag er half bij sta te springen, ik moet echt heel duidelijk maken dat ze omhoog moet :') Dus laat ik het maar zo zeggen: Als ze geen zin heeft, doet ze het niet. Als ik er naast sta, druk ik ook tegen de zijkant van haar achterbuik, zo heb ik het aangeleerd.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:11

Mijn pony doet het alleen wanneer ik de juiste energie stop in de hulp, en bij het spelen (maar dat is uit speelsheid en niet uit dominantie)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:14

xyzutu2 schreef:
Inderdaad, ik sta ergens naar zijn buik/achterhand en voor de pesade (hoog steigeren) geef ik de stemhulp 'pesade' en wijs met een hand omhoog. Ik sta met mijn lichaam redelijk naar voren gericht.

Voor de courbette sta ik nu ik erover nadenk trouwens verder naar voren, meer naast zijn schouder, en loop zelf naar voren terwijl Blacky vanuit het steigeren op de achterbenen omhoog springt.

Voor laag steigeren/levade sta ik op dezelfde plek, maar sta ik naar zijn schouder toe gericht vraag hem met mijn ene hand om zijn achterbenen naar voren te zetten en hou de andere hand voor zijn borst/bovenbeen en zeg (*zucht* :o ) 'hier'.

Ik weet niet meer precies hoe dat er ook alweer in gekomen is, maar ik denk omdat mijn hand voor zijn borst een soort target is, zjin voorbenen moeten die aanraken maar niet veel hoger worden. Ik denk ook dat de levade niet echt een eigen stemhulp heeft gekregen omdat we die uit het in stilstand met de voorbenen over een balkje springen hebben getraind, dus de stemhulpen die ik gebruikte bij het aanleren waren vooral 'ho', 'langzaam' en 'hier'. Meer ondersteundende hulpen die de beweging in goede banen leidden, en daarvan is 'hier' blijven handen. Ik heb wel geprobeerd om er iets intelligenters voor te bedenken, maar Blacky is fan van hier. ;)

Hihi ik doe de levade als oefening aan de lange lijnen en sta dan naast zijn kont, druk lichtjes bij zijn staart (dat putje) en leg de zweep op zijn buikspier en zeg 'zit Billy' :')

ChanelR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:54

.
Laatst bijgewerkt door ChanelR op 27-09-23 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt