vrijheidsdressuur????????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

concetto

vrijheidsdressuur????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 20:27

Ik ben iemand die al 30 jaar rijd,
jonge paarden, paarden met een probleem.
Springen, dressuur en sgw, het liefst zo allround mogelijk!
Nu zie ik hier op bokt steeds vaker het woordje vrijheidsdressuur
en ik heb tot mijn grote schande geen idee wat dit inhoudt?
Ben erg benieuwd? Vertel mij eens, want ik ben erg leergierig wat betreft
de paardesport en ik sta overal voor open! :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:29

Hmm het is zegmaar naast je paard je paard gymnastiseren door middel van leuke ´´spelletjes´´ oftewel ''kunstjes'' .
Zoals beentje strekken , Liggen etc :)
Edit: Neem is een kijkje bij VD ITP :)
Daar zie je de leuke dingen :) (als je er mee wil bbeginnen ,begin aub bij het begin en niet direct bij steigeren xd)
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 15-04-11 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:29

kort gezegd; kunstjes met je paard :D
Vanuit een basis van vertrouwen, respect, leiderschap en begrip :)
Dus kunstjes zoals steigeren, zitten, spaanse pas of een compliment,
maar ook dingen als op commando komen, meerennen, achteruit gaan en op commando blijven staan.
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 15-04-11 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

concetto

Re: vrijheidsdressuur????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 20:30

Ok en hoe pak je dat aan?
Eerst onder het xadel africhten en dan kunstjes of?

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:31

Idd. zoals de anderen al zeggen, kunstjes met je paard =D
Net zoals in een circus... x)

Het is leuk & uitdagend om te doen, maar oefen niet langer dan 10 minuten. ( als je ermee wilt beginnen =P )

Je kan ook Google-en voor verschillende sites waar allemaal leuke kunstjes op staan ^-^

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:32

Nee, je begint met een basis vanuit grondwerk. Veel oefenen, misschien wat begeleiding bij problemen, een boekje erbij, veel inlezen. Nadat je de basiskunstjes onder de knie hebt begin je met kleine kunstjes als flemen en nee schudden, als allerlaatste komt bijvoorbeeld het steigeren en zitten.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 20:33

Meteen mee beginnen is ook niet helemaal de bedoeling.
Ik wil gewoon weten wat het inhoud, de achterliggende gedachte en waarom iemand komt tot vrijheidsdressuur!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:34

Ragnildje schreef:
Idd. zoals de anderen al zeggen, kunstjes met je paard =D
Net zoals in een circus... x)

Het is leuk & uitdagend om te doen, maar oefen niet langer dan 10 minuten. ( als je ermee wilt beginnen =P )

Je kan ook Google-en voor verschillende sites waar allemaal leuke kunstjes op staan ^-^

Niet net zoals in een circus. In een circus leert men na een basis alleen gelijk de grote kunsten aan waarvoor een mens een kaartje koopt, zoals het steigeren en het steigerend lopen. Verder komt het bij een circus vaak niet. Daarnaast zitten ze bij een circus ook nog lekker in de touwtjes gewikkeld, omdat ze anders niet braaf zijn.

Ts, kijk eens op het profiel van E_Nalanta of H_Nalanta, of VisibreTeam. Zij zijn vrij geoefend in vrijheidsdressuur en geven ook workshops, lessen en demo's.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:35

Ik ben er tot gekomen omdat ik graag wat positief grondwerk wilde doen met mijn paard ivm sommige problemen tijdens serieuzer grondwerk. Met veel enthousiasme reageerde mijn paard op het kunstje flemen en voetje geven, dat was gewoon hartstikke leuk en eindelijk toonde mijn paard volledige interesse en aandacht voor wat ik van hem wilde, super!
Waarom zou ik dus geen nieuwe kunstjes aanleren?
Daarnaast is het lekker gymnastiek voor je paard en je krijgt er een betere band door als je het goed doet.
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 15-04-11 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:36

@Slofje

Dat ''net zoals in een circus'' was als grapje bedoeld =P

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 20:36

Ok leuk!
Bedankt voor de tip.
En voegt het ook iets toe aan het rijden met je paard
Teamwork ofzo?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:38

Ja, dat kan heel goed. Als je je paard op dezelfde manier behandeld tijdens het rijden als tijdens vrijheidsdressuur. Je kunt je paard ook moeilijkere kunsten aanleren zonder dat nare getrek aan de teugels of spoorgeprik, zoals een piaffe of de spaanse pas, maar dan uit volledige vrijheid en bijvoorbeeld met alleen een touwtje om de hals.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:42

We hebben hier een heel subforum over dit onderwerp ;)
Topic verplaatst van RT-P naar GVL.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:50

Je mag ook op mijn site kijken ;) www.amable.nl
Vrijheidsdressuur is feitelijk het in vrijheid trainen van je paard, en daarin kan je hem een schouderbinnen leren, een piaffe of een hindernis laten springen, maar je kan hem dus ook leren liggen, knielen, nee schudden en flemen. Doordat je in vrijheid werkt met je paard wordt je uitgedaagd om je paard te motiveren om met je mee te doen, als hij niet wil dan kan je hem in vrijheid niet zomaar bij je houden. Normaal hebben we natuurlijk toch van alles aan en op een paard hangen zodat we, wanneer hij niet wil, er iets meer druk op kunnen leggen. Die uitdaging is denk ik wat de meeste mensen aantrekt in het werk in vrijheid. Want doordat je je paard weet te motiveren wordt hij ook veel enthousiaster en krijg je een paard wat, in plaats van zich niet te laten vangen in de wei, vooraan staat te trappelen om mee te mogen.

Het mooie aan de vd oefeningen is ook dat er heel veel vertrouwen bij komt kijken. Tuurlijk, met wat touwen hier en daar kun je paard tegen de grond aan trekken en hem op die manier uitleggen dat je wil dat hij gaat liggen. Maar dat is dus niet het doel, het doel is dat je hem op een vriendelijk manier uitlegt dat je liggen fijn vindt en de keuze aan hem laat of hij dat voor je wil doen. Of hij je dus voldoende vertrouwd daarvoor.

Vd is dus uiteraard een mooie aanvulling op je overige werk. Je kan vanaf de grond gymnastiseren je maakt je paard dus soepeler, maar ook het vertrouwen wordt groter. Als mijn paard iets ineens heel eng vind vraag ik hem om in spaanse pas te passeren, dan is hij bezig met de oefening die hij graag doet omdat hij ervoor beloont wordt en vergeet even op het enge te letten.

Kortom, een leuke toevoeging aan je omgang met paarden :D

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 17:32

Dank je!
Ik ga zeker even kijken.
En wat een goede uitleg, nu wordt het allemaal wel wat duidelijker!