Draversdraf verbeteren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StormyQueen

Draversdraf verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 12:37

Beste bokkers,

Ik heb een dravermix. Dat wil zeggen, haar moeder was een deense draver en haar vader een volbloed steeplechaser. Ze heeft nooit op de baan gelopen en is op haar 6de beleerd voor de wagen, hetgeen ze helemaal geweldig vind. Op haar vierde is ze beleerd onder het zadel. Ze heeft dus eigenlijk nooit als een echte draver leren lopen.

In een vlotte draf voor de wagen haalt ze 26 km/uur. Da's voor een echte draver niet veel als ik de tijden hier op bokt zie. Ik zie echter ook dat ze dan nog lang niet voluit loopt en ik heb haar nog nooit achter de vodden gezeten om harder te lopen. Ik hoef alleen de leidsels wat te laten vieren en dan gaat ze. Ze loopt dan heerlijk ontspannen, maar wel vlot. Het probleem is dat ze bij deze snelheid niet helemaal in een lekkere 'draversdraf' loopt. Hiermee bedoel ik dat ze rechtsachter wel naast rechtsvoor plaatst, maar linksachter niet. Ik heb al geprobeerd om wat met stelling te spelen, maar dit lost vooralsnog niets op. Heeft iemand hier tips die ik kan gebruiken om haar te helpen wel op de juiste manier haar benen neer te zetten?

Westernfreak

Re: Draversdraf verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:43

Mijn eerste vraag: waarom wil je haar zo hard laten lopen?

Puur voor de kick om de snelheid te ervaren? Het lijkt me alles behalve praktisch en veilig om een paard voor de wagen in rendraf te laten gaan. Daarbij is het zo te lezen geen volle draver, dus of je paard ooit de snelheid van een echte draver zal gaan halen, vraag ik me af.

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 12:54

Ze hoeft van mij ook niet nog harder te draven hoor! Misschien komt dat verkeerd over uit mijn eerdere bericht. Het gaat mij er vooral om dat ze wat meer balans krijgt in haar 'draversdraf'. Meestal draaft ze op een snelheid van zo'n 16 km/h in een 'normale' draf. Af en toe staan we haar toe dat ze harder gaat draven. Hiervoor hebben we bij ons in de buurt een paar hele mooie stukken die semiverhard zijn (mooi vlak verhard zand).

Omdat ze haar achterbenen verschillend plaatst klinkt het ook heel iets onregelmatig. Als ik haar iets terugneem en ze 'normaal' draaft is dit helemaal weg. Verder vind het paard het helemaal geweldig om af en toe wat harder te draven. Ze is dan helemaal in haar element. Wie ben ik om een paard met draversbloed te verhinderen ooit ietsjes harder te draven dan een dressuurpaard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:01

Dat onregelmatige is volgens mij wel "normaal" mijn draver word in zijn rendraf ook iets onregelmatig af en toe. En in een normale tot harde draf is hij gewoon regelmatig. Alleen op topsnelheid gaat word hij af en toe een pasje onregelmatig.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:42

Oh...nu snap ik het! :j Verkeerd gelezen B-)

Ik laat mijn paard ook regelmatig even een stukje in rendraf gaan hoor, daar is niks mis mee ;)

Besteedt je ook wel eens aandacht aan het rechtrichten? Het kan nl. best zijn dat je paard nog scheef is in het lichaam en daardoor de achterbenen niet gelijk gebruikt.

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 15:30

Zou best kunnen. Ze loopt uiteraard ook ietsjes scheef als ze haar ene achterbeen wel naast haar voorbeen zet en het andere niet. Het is echter nauwelijks zichtbaar en ik heb ook niet aan een kant meer druk op het leidsel dan de andere kant. Het is verder een paard dat normaal gesproken ook netjes rechtuit loopt. Ik hoef haar niet continu te corrigeren. Ze kijkt wel graag om zich heen als ze de kans krijgt (zowel links als rechts). Eventueel reageert ze iets op wegen die wat bol lopen. Ze loopt dan het liefst op het midden van de weg, waar de weg het meest vlak is. In bochten probeer ik haar altijd netjes in stelling te rijden en dat lukt vrij aardig. Ik heb in draf geëxperimenteerd met stelling zowel naar links als naar rechts op een stuk rechtuit. Buiten dat ik dit heel erg moeilijk vond om te doen voor de wagen, merkte ik geen verandering in het neerzetten van haar achterbenen. Theoretisch zou ik dan denken dat ze in haar lijf niet genoeg buigt, maar in de praktijk zie ik dat niet echt. Het is overigens wel zo dat ik haar vooral recreatief rij en dat ik dus meestal niet veel druk op de leidsels heb en haar een beetje op eigen benen laat lopen.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:35

Sommige dravers zetten hun achterbeen tussen de voorbenen in plaats van er buiten langs, en soms is daar niets aan te doen. Denk je er wel om dat als je gaat harddraven dat je paard zichzelf kan raken en je dus voor de juiste bescherming moet zorgen?

Het is ook belangrijk dat als je paard 'hard' draaft, dat je dan voor wel ondersteuning biedt.

Succes

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:14

Ik begrijp wel dat TS dat doet. Onder het zadel doe ik het zelf ook wel eens op een buitenrit wanneer het mogelijk is.

Mijn pony, ook niet 100% draver, maar zeker wel de dravers draf in haar, vind het helemaal het einde om kei hard te gaan!

Oren gaan dan naar voren, en haar benen gaan alle kanten op. Voor haar plezier laat ik haar hier wel eens in gaan. (en dan bedoel ik, lekker de teugels even los in de draf)