[AR] Wie hebben er hier een antiek rijtuig ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Wie hebben er hier een antiek rijtuig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 22:22

Ben wel benieuwd of er hier mensen met een antiek rijtuig rijden, ik vind het altijd zo'n mooi gezicht die oude wagens.

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:05

Wij hebben thuis een stalhouderij. alle rijtuigen die er staan zijn authentiek en worden nog volop gebruikt.

Romy_tessa

Re: Wie hebben er hier een antiek rijtuig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:45

Ik heb geen antiek rijtuig, zou het wel graag ooit een keer willen (maar dan eerst de loterij winnen) Vind die antieke wagens ook altijd erg gaaf. Ben met een stalhouder veel op pad geweest met antieke rijtuigen en ook koetsentochten meegereden, vind dat altijd erg leuk en mooi om al die andere rijtuigen te zien.
Ooit komt er nog wel en antiek wagentje!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 03:39

Ik kan een houten tweewieler van iemand lenen voor mijn mini shetlander. En ga dan uitzoeken of het inderdaad een authentiek rijtuigje is, aangezien ik graag mee wil doen met authentiek ringsteken.

ceesreedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:40

Wij hebben aan een stalhouderij met authentieke koetsen wij hebben wel een 40 koetsen staan voor vele doeleinden

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:28

Bij mijn verzorg paarden hebben we verschillende antieke rijtuigen waar we ook in de warmere tijden koetsen tochten mee doen.
Hier even een paar op een rijtje en een aantal foto's.

ten eerste:
Het zweeds bootschappen wagentje.. Hoe de offichele (zweedse naam is weet ik zo niet.)
we hebben er ook het bijbehorende tuig bij. Het deel wat over de hals gaat is het gareel maar of het hele tuig samen ook een naam heeft weet ik niet. Dit tuig word ook anders aan de wagen gemaakt. En hij heeft geen broek om mee te remmen
Afbeelding
Afbeelding

ten tweede:
De jachtwagen. (stukje van internet) dit rijtuig heeft een gemakkelijke instap en vrij ruime zitplaatsen, ook de bokzit is vrij ruim en vaak op gelijke hoogte met de achterzitting. Het rijtuig heeft een vrij lange wielbasis, hoge wielen en net als de jachtwagen een wildrek. De afwerking van het rijtuig is vaak fraai door de toepassing van verschillende houtsoorten en aparte koperen knoppen.
Afbeelding
Afbeelding

ten derde:
De kerkbrik ook wel glazen brik genoemd vanwege het feit dat het rijtuig aan alle zijden voorzien is van grote glazen ramen. Het rijtuig is verdeeld in een bokzit welke overdekt is en een gesloten ruimte voor de passagiers. Met dit rijtuig ging men in het verleden naar de kerk en op visite. In de achterwand van het rijtuig bevindt zich een portier. Indien de zitplaatsen binnenin het rijtuig afzonderlijk in de hoeken zijn geplaatst, dan spreekt men van een protestantse kerkbrik, zijn er twee zitbanken geplaatst dan wordt het rijtuig als een katholieke kerkbrik beschouwd.
Wij hebben een protestantse kerkbrik. Dit is omdat als je twee zitbanken hebt je met benen tussen de benen moet zitten van degene die tegen over je zit. Dit is niet netjes voor de vrouwen om 1 been tussen de benen van de vrouw te hebben. Daarom 4 bankjes in de hoek zodat je de benen bij elkaar kan houden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ten vierde:
de franse tonneau. kenmerkend voor een tonneau is de as met een U-vorm en de tonvormige bak met twee in de lengterichting geplaatste tweepersoonszitbanken. In de achterwand is een portier geplaatst en de aan de onderzijde gemonteerde ijzeren opstap vergemakkelijkt het in- en uitstappen. Mede door de opstap is het instappen heel gemakkelijk, waardoor de tonneau bij uitstek geschikt bleek voor het rondrijden met kinderen en oudere mensen. Het rijtuig werd al spoedig zeer populair en kon in allerlei afmetingen, voor paarden, pony's of ezels worden gebouwd.
Afbeelding
Afbeelding

ook hebben we een: boerenwagen en boeren platte wagen, kiepkar (3 wieler), oosterrijks bootschappen wagentje en een pony slee die word niet gebruikt.
Ik vind die antieke wagens ook super leuk. Met het zweedse bootschappen wagentje hebben we een prijs gewonnen met het schoonste geheel. Dit was een ringsteek wedstrijd en ondanks de regen en 2 verzopen meisjes en een paard toch prijsje gewonnen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:32

Wij hebbn 2 antieke rijtuigen die staan alleen nog bij moeder (scheidimg enzo ;)).
Een engels boodschappe wagentje helemaal van hout met picknickman achterop kan enkel en dubbelspan pony in.
En rode arreslee helemaal antiek origineel opgeschilderde taffereeltjes. Incl tuig met alle originele klokkenspellen :)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:34

Wat supergaaf die foto's... dat nodigt uit tot meer foto's van die mooie authentieke wagens :j