Tips voor wat ik kan doen met mijn artrose paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle_

Tips voor wat ik kan doen met mijn artrose paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 09:16

In de loop der jaren dat ik mijn paard heb heb ik mij hier en daar wel wat verdiept in NH. Wat dingen gelezen, workshop in grondwerk gehad, wel eens naar een open dag geweest. Omdat er zoveel verschillende methodes zijn zie ik inmiddels door de bomen het bos niet meer.

Mijn paard heeft artrose en is beperkt in wat hij kan en mag. Ik rijd hem nog ongeveer 2 keer per week in het bos met lange rechte stukken, dat gaat goed. Voor de afwisseling zou ik het leuk vinden om meer met hem te doen. Nu is het af en toe zo dat ik kom, geef hem eten, poets hem en dan zet ik hem weer terug. Terwijl er wel momenten zijn dat ik meer met hem wil, maar het is niet echt een knuffel paard ofzo.
Wat mij leuk lijkt is om meer te leren met lichaamstaal, dat ik daar meer mee kan en de kleine belangrijke verschillen leer die op hem effect hebben. Ik vind het leuk om mijn paard beter te leren 'lezen'. Iets van spelletjes waarbij mijn paard na moet denken vind hij denk ik ook wel leuk.
Het 'probleem' is dat ivm de artrose van mijn paard (in zijn bekken) hij een aantal dingen niet mag. Een join up in een roundpen is bijv slecht voor hem omdat hij dan kleine rondjes moet lopen/draaien. Sowieso is veel kleine en korte bochten draaien slecht voor hem. Volgens mij is de join up de basis van alles in de NH, klopt dit? Kan ik met NH beginnen wetende dat mijn paard bepaalde dingen niet kan en mag? Alles gebeurd toch eigenlijk in die round pen en die is nou juist slecht voor hem... Ik weet niet genoeg van NH om te weten of er oefeningen zijn die mijn paard wel zou kunnen, vandaar dit topic.

Wie heeft er tips voor wat ik met mijn paard zou kunnen doen? Welke methode/oefeningen? Zelf heb ik aan tteam/ttouch zitten denken, zou dat iets zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Arabesk

Re: Tips voor wat ik kan doen met mijn artrose paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:26

Allereerst; staat je paard buiten? Want op stal staan maakt het probleem alleen maar groter, continuë beweging is belangrijk voor een artrose paard.

Join up doe ik nooit, da's alleen maar monty roberts. Koop level 1 Parelli :j en leef je uit, dat is goed materiaal, het geld waard (desnoods 2e hands via MP) en geen join up.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:32

Probeer eens Primeval Gelatinaat, beetje duur maar werkt erg goed!

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 10:30

Paard staat 24/7 buiten, krijgt Glucosamine en is al jaren onder behandeling van Steffi vd laarse :) Jullie bedoelen het vast goed en ik bedoel dit ook niet zo bot als dat het er misschien staat maar ik hoef eerlijk gezegd geen tips over wat ik mijn paard moet geven oid ;) Het gaat al 3 jaar goed zoals het nu gaat en dit topic gaat puur om dat het mij leuk lijkt om meer met hem te doen :)

Ken Parelli wel maar weet niet echt welke oefeningen er nou precies in zitten. Ga het binnenkort bekijken :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:14

Ook bij Parelli moet je paard soms kort draaien, circling game, drinving game, porcupine game lijken me voor een paard met artrose niet zo goed. En helemaal als ts aangeeft dat haar paard dit niet meer kan...geen optie.

De JU is overigens niet de basis voor de hele NH...ik schaar zelf MR ook niet onder de NH-ers.

Ik ben zelf een voorstander van het echt op de letter volgen van een programma, omdat de oefeningen, het tijdstip en de plek waarin het in een programma zit, toch een reden hebben. Dus geisoleerde oefeningen kunnen soms de plank compleet misslaan, en als het voorbereidende werk niet goed is gedaan, of over is geslagen, compleet contra uitpakken.

In dit geval, omdat je paard toch beperkt is in wat hij aankan en mag, denk ik dat je niet zo zeer een programma moet gaan volgen, als dingen uit een programma geisoleerd op kunt pakken (oeps wat zeg ik nou :x) . Voor jou een aantal filmpjes over een trainingsmethode van Clinton Anderson, ontloopt Parelli niet zoveel. Dus voor jouw paard ook niet de beste oplossing.

Zelf denk ik dat, als je je paard over zeiltjes laat lopen, hem laat kennismaken met allerlei dingen, je hem geestelijk zo aan het werk zet dat er vanzelf een betere band ontstaat. Maar ook hier weer, als het voorbereidende werk niet goed is gedaan, heb je een heftigere reactie dan je op deze filmpjes ziet. En of een heftige reactie voor je paard dan zo gezond is, is dan weer de vraag...ongecontroleerd springen kan wel degelijk schadelijk zijn (weet niet hoe ernstig de artrose is?)

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

(voor het complete plaatje, dagen 1 tm 8 even allemaal bekijken). Misschien doe je daar inspiratie uit op?

Parelli heeft een boek geschreven, het heet Parelli Natural Horse-Man-Ship. Het boek beschrijft de theorie achter de NH en hoe paarden denken, er staan ook wat oefeningen in (weer niet geschikt voor je paard) Maar als je dat boek nog niet hebt gelezen: het is de moeite waard. In het nederlands verkrijgbaar via bol.com en als je het niet aan wilt schaffen, vast wel de lenen in de bieb.

En nog een opmerking: het paard moet de mens leren lezen. De veranderingen in de reactie van Fancy zijn in bovenstaande fimpjes van dag tot dag goed te zien. Om die reden beginnen de meeste NH-ers ook aan een leadrope met een touwhalster, om gaandeweg de leadrope steeds langer te kunnen laten worden, en het uiteindelijk zonder te kunnen.
Want wat de paarden op de onderstaande filmpjes doen, komt niet uit de lucht vallen, daar is naartoe gewerkt. En daarmee meteen @ Liberty beginnen, dat gaat niet lukken....

http://www.youtube.com/watch?v=6-0bagw0pj0

http://www.youtube.com/user/eddymodde#p ... ZH3OJluQOE

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:30

HEt is niet per sé nh, maar zet je paard wel aan het denken en je moet zelf goed leren inschatten: je kunt gaan clickeren. De oefeningen kun je zo simpel of moeilijk maken als je zelf wilt.
Ik zou je het boek 'Grondwerk' van Inge Teblick willen aanraden. Er staat theorie in over het gedrag van paadren en hun manier van leren, en er staan een heleboel oefeningen in.
Is echt een aanrader en het klinkt alsof het helemaal bij jullie zou passen, vind ik. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:53

Cassidy schreef:
Ook bij Parelli moet je paard soms kort draaien, circling game, drinving game, porcupine game lijken me voor een paard met artrose niet zo goed. En helemaal als ts aangeeft dat haar paard dit niet meer kan...geen optie.

De JU is overigens niet de basis voor de hele NH...ik schaar zelf MR ook niet onder de NH-ers.

Ik ben zelf een voorstander van het echt op de letter volgen van een programma, omdat de oefeningen, het tijdstip en de plek waarin het in een programma zit, toch een reden hebben. Dus geisoleerde oefeningen kunnen soms de plank compleet misslaan, en als het voorbereidende werk niet goed is gedaan, of over is geslagen, compleet contra uitpakken.

In dit geval, omdat je paard toch beperkt is in wat hij aankan en mag, denk ik dat je niet zo zeer een programma moet gaan volgen, als dingen uit een programma geisoleerd op kunt pakken (oeps wat zeg ik nou :x) . Voor jou een aantal filmpjes over een trainingsmethode van Clinton Anderson, ontloopt Parelli niet zoveel. Dus voor jouw paard ook niet de beste oplossing.

Zelf denk ik dat, als je je paard over zeiltjes laat lopen, hem laat kennismaken met allerlei dingen, je hem geestelijk zo aan het werk zet dat er vanzelf een betere band ontstaat. Maar ook hier weer, als het voorbereidende werk niet goed is gedaan, heb je een heftigere reactie dan je op deze filmpjes ziet. En of een heftige reactie voor je paard dan zo gezond is, is dan weer de vraag...ongecontroleerd springen kan wel degelijk schadelijk zijn (weet niet hoe ernstig de artrose is?)

_O- _O-

Sorry, maar dit paard zal je aankijken: heb je nu ook nog iets zinnigs te melden???
Met de band tussen paard en mens is niks mis, dus ook dat stadium kan TS met een gerust hart overslaan.

Dit paard wil actie in de tent en liefst niet te zuinig. Alleen z'n lijf pikt dat niet, dus hoe breng je actie in de hut op een manier die z'n lijf heel laat.
Je hebt een PB.......

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 19:16

Cassidy, ik heb wel wat aan je post hoor en ik ga de filmpjes nog bekijken. Alleen, zoals Ikke al aan geeft, mijn paard is nogal een dooie en van weinig dingen onder de indruk :D Zeil, plastic, paraplu, grote bal, lint, enz. vindt hij allemaal niet eng :+ Het is bij hem nogal lastig om iets te bedenken wat hem uitdaagt en waar hij ook lol in heeft.

TM, ik heb dat boek wel eens vaker als tip voorbij zien komen dus die houd ik als optie :)

Ikke, heb pb gelezen en houd het in gedachten ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:03

Misschien is horse agility iets voor je :-)

meltuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:53

Dat team touch heb ik ook een poosje bij mijn paard gedaan, hij werd er veel rustiger van, ontspannende zich meer en werd zelfs bijna een knuffelpaard !

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:34

niet t zelfde maar met een oude mini shet 30+ ben ik begonnen met clickeren.

(hij sjokt door de bak draven ed doet ie wel als we gaan wandelen op hardere bodum maar in de bak draven doet hij een half rondje meer krijg ik niet voor elkaar zonder grof geweld.....)

maar weet nu "bal'' dat is de bal voort duwen tot de klik.
''pion" de pion om duwen.
"hand" komt hij naar me toe.

t is super leuk als ze t snappen en ze worden dr echt enthousiast van!

kun je misschien ook met lange lijnen in de bak werken of aan de hand/grond werk doen maar dan recht uit in de bak of wei?

succes!