Mijn paard heeft artrose en is beperkt in wat hij kan en mag. Ik rijd hem nog ongeveer 2 keer per week in het bos met lange rechte stukken, dat gaat goed. Voor de afwisseling zou ik het leuk vinden om meer met hem te doen. Nu is het af en toe zo dat ik kom, geef hem eten, poets hem en dan zet ik hem weer terug. Terwijl er wel momenten zijn dat ik meer met hem wil, maar het is niet echt een knuffel paard ofzo.
Wat mij leuk lijkt is om meer te leren met lichaamstaal, dat ik daar meer mee kan en de kleine belangrijke verschillen leer die op hem effect hebben. Ik vind het leuk om mijn paard beter te leren 'lezen'. Iets van spelletjes waarbij mijn paard na moet denken vind hij denk ik ook wel leuk.
Het 'probleem' is dat ivm de artrose van mijn paard (in zijn bekken) hij een aantal dingen niet mag. Een join up in een roundpen is bijv slecht voor hem omdat hij dan kleine rondjes moet lopen/draaien. Sowieso is veel kleine en korte bochten draaien slecht voor hem. Volgens mij is de join up de basis van alles in de NH, klopt dit? Kan ik met NH beginnen wetende dat mijn paard bepaalde dingen niet kan en mag? Alles gebeurd toch eigenlijk in die round pen en die is nou juist slecht voor hem... Ik weet niet genoeg van NH om te weten of er oefeningen zijn die mijn paard wel zou kunnen, vandaar dit topic.
Wie heeft er tips voor wat ik met mijn paard zou kunnen doen? Welke methode/oefeningen? Zelf heb ik aan tteam/ttouch zitten denken, zou dat iets zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp