[AR] Zweng aan een sulky maken nodig of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

taff

Zweng aan een sulky maken nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:58

Ik heb een sulky gekocht.
Maar ik heb een gewoon tuig(strengen).
Kunnen deze aan de sulky zelf of is het beter om er een zweng aan te bouwen?
gr
Diane
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door taff op 12-04-11 20:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Paintlinger

Re: Zweng aan een sulky maken nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:59

Volgens mij moet er wel een zweng aan ja :j

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:09

Ofwel moet je een zweng ofwel een ander tuig: kliktuig

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 20:09

kun je ook zegen waarom?
er zit geen kilk sluiting aan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:26

Dit is een 'echte' sulky; oftewel, een sulky zoals ze ook bij dravers worden gebruikt. Die sulky's hebben standaard geen zweng, en dienen dan ook met een speciaal tuig (kliktuig) gereden te worden.
Je hebt dus de verkeerde sulky bij het verkeerde tuig gekocht.

Tweewielers worden vaak onterecht 'sulky's' genoemd; de draverssulky's, zonder zweng, die met kliktuig gereden moeten worden,
Afbeelding
dat zijn echte sulky's; overige menwagentjes met 2 wielen zijn voornamelijk 2wielers, maar worden dus vaak sulky's genoemd.

Je zou kunnen kijken of je er een zweng op zou kunnen zetten, maar dit moet dan ook goed kunnen werken. Dat lijkt me in dit geval vrij lastig, omdat als je de zweng zou maken aan de bovenkant van het lamoen, de strengen niet meer in een goede lijn lopen; dan lopen ze opwaarts (paard laagste punt, strengen lopen dan omhoog richting zweng), en dat is dus niet de bedoeling.
Zweng zou dus een stuk lager moeten komen, zodat de parallelle lijn van de strengen niet wordt onderbroken; strengen moeten iets omlaag lopen vanaf de borst van het paard, naar de zweng.
Dat is dus al een lastig punt, en het valt nog maar te bezien of dat praktisch en technisch ook mogelijk is.

Daarnaast missen er zo te zien stophaken op het lamoen, en die heb je wel echt nodig; op deze manier rijden is erg gevaarlijk. Verder vind ik het lamoen van achter vrij smal, en ook van voren heeft je paard weinig ruimte, de bomen van het lamoen lopen kaarsrecht aan het uiteinde, die zou je ook wat om kunnen buigen.

Verder zit je vrij laag achter je paard, de leidsels lopen via z'n kont naar beneden, en dat is niet prettig mennen, niet voor menner en zeker ook niet voor paard, daarnaast heb je ook weinig overzicht.

Met de nodige aanpassingen zou je dus wel redelijk met een normaal tuig moeten kunnen rijden, maar de vraag is of die aanpassingen praktisch gezien wel mogelijk zijn, daarnaast heb je nog de kans dat die aanpassingen qua tijd en geld meer kosten dan dat deze sulky eigenlijk waard is. Je zou wel contact kunnen opnemen met een goede wagenbouwer, bijvoorbeeld HCA, die kunnen je altijd adviseren.

Het hele nadeel van het rijden met een zogenaamd 'kliktuig' is het feit dat je paard op het schofttuig (dus met z'n rug) trekt, ipv. het trekken op de borst.
Ofwel zal je de nodige aanpassingen aan je sulky moeten maken, of je schaft een kliktuig aan.
Andere optie; andere sulky kopen die echt bedoeld is om recreatief mee te mennen, daar zou ik persoonlijk voor gaan, maargoed ieders z'n ding natuurlijk.

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 20:52

De lamoen is aan de voorkant 60 cm breed dit is de goede breedte.
achter heeft ze een meter ruimte en de lamoen is aan de voorkant op het uiteinde 10 cm naar buiten staand.
de stop word er nog aan gelast.
en ik denk dat de zweng van 80 cm aan de onderkant komt.
dan lopen de strengen van borst licht naar beneden naa de zweng.
op de sulky zitten ze op de zelfde hoogte als ik (teugels)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:31

Helaas kan ik op mijn werk geen foto's zien
Mijn enkelspanlamoen van mijn shetlander is 1,10 breed aan de achterzijde dus 1 meter breed voor een tinker (ik neem aan dat die op de foto staat?) lijkt me vrij smal

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:07

Napie schreef:
Helaas kan ik op mijn werk geen foto's zien
Mijn enkelspanlamoen van mijn shetlander is 1,10 breed aan de achterzijde dus 1 meter breed voor een tinker (ik neem aan dat die op de foto staat?) lijkt me vrij smal

Die van mij is idd ook enorm breed voor een shet, zal zeker wel een meter zijn als het idd niet meer is.

@ TS, als ik naar de foto's kijk dan past je paard net tussen het lamoen en heeft hij misschien aan iedere kant hoogstens 10 cm. (als het niet minder is) over. Dat is veel te weinig, zo kan hij nooit ruim een wending maken en zal hij altijd door de wending moeten vallen of 'wijken' omdat hij z'n kont gewoonweg niet kan keren.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:12