Telgangen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Telgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 14:22

Ik zet mijn vraag hier maar neer omdat de draver-kenners mij misschien het best advies kunnen geven.

Gisteren heb ik een buitenrit met mijn paardje gemaakt en er is dan een heel lang stuk waar we eens lekker kunnen door galopperen. Ik denk dat mijn paardje misschien een beetje moe was ofzo want ze viel nogal makkelijk terug uit galop. Ik zette haar dan terug in galop met het idee om dan vanaf dat ze even terug netjes had gegaloppeerd haar op mijn commando te laten stoppen om verder te gaan in stap. Echter lukte dit niet zo goed en ipv aan te galopperen begon ze heel erg hard te draver. Ik bleef dus aandringen om toch aan te springen en toen ging ze plots in een telgang over. Dit was echt al van haar veulen-tijd geleden dat ze dat nog gedaan heeft! Ik heb haar toen nog wel even in de galop kunnen zetten en daarna ben ik er meteen mee gestopt, de oefening was immers goed geëindigd.
Even later op de rit heb ik nog wel een flink stuk gedraafd en dat bleef ook netjes bij draf.

Zou ze nu gaan telgangen zijn omdat ze misschien wat moe was? (al was ze de rest van de rit wel zo fris als een hoentje!),
Was het protest?
Of zou er een andere reden geweest zijn waardoor ze dit nu deed?

Als veulen deed ze het vaak in de wei maar eens de 3 jaar bereikt heb ik het haar nooit meer zien doen en al zeker niet onder de man, tot gisteren dus. Maar het zit er dus wel van nature in bij haar, het is een kruising draver en haar moeder (volle franse draver) deed zowel de telgang als de tölt.

Ik wil dit echter zeker niet verder oefenen onder het zadel. Daarom dat ik nu graag wil proberen uit te zoeken waarom ze het deed zodat ik dit in de toekomst kan voorkomen

_maaike_D

Re: Telgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:49

ik volg deze even.
ik heb namelijk begrepen dat in bepaalde bloedlijnen aanleg voor telgang en tolt voorkomt.
mijn draver gaat ook erg makkelijk in telgang voor de wagen.
onder het zadel kan ik haar er ook in 'zetten'

ik zoek ervaringen met het succesvol aanleren van de telgang als gewone bruikbare basisgang

layer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 05:48

ik volg deze even.
Laatst bijgewerkt door Apple op 26-06-11 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spamlink verwijderd

SanneRb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:18

er zijn verschillende oorzaken het kan komen door indd wat je zegt protest maar sommige ' half ' dravers kunnen het ook doen omdat ze er gewoon domweg gen zin in hebben.. ik kan je niet echt verder helpen met je probleem omdat ik niet veel ervaring heb met dravers.. (zo'n 2 jaar..)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:40

_maaike_D schreef:
ik volg deze even.
ik heb namelijk begrepen dat in bepaalde bloedlijnen aanleg voor telgang en tolt voorkomt.

ik zoek ervaringen met het succesvol aanleren van de telgang als gewone bruikbare basisgang

Bij echte amerikanen misschien, omdat daar soms uit dezelfde lijnen zowel pacers als dravers komen, maar verder eigenlijk niet.

Ts; het kan goed zijn dat hij telgangt vanwege moeheid en daaruit volgende onbalans. Veulens zijn sowieso lateraler.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:08

WendyBZ schreef:
_maaike_D schreef:
ik volg deze even.

Bij echte amerikanen misschien, omdat daar soms uit dezelfde lijnen zowel pacers als dravers komen, maar verder eigenlijk niet.

Ts; het kan goed zijn dat hij telgangt vanwege moeheid en daaruit volgende onbalans. Veulens zijn sowieso lateraler.

Hier wordt nog gereageerd ;)
Het telgangen is bij mijn paard meer dan waarschijnlijk het gevolg geweest van erge moeheid van de spieren. Niet veel later nadat ik dit topic startte zijn we pas echt in panne gevallen en heb ik paardje door de medische mallemolen laten gaan en daar is niet veel goeds uitgekomen.
Gelukkig is ze nu al terug aan de beterhand en doen we lekker rustig aan!