Hoe paard leren voetballen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xsuzannexx

Hoe paard leren voetballen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 09:05

Ik weet niet precies waar dit hoort.
maar

Ik wil mijn shetten van 4 jaar leren voetballen,

Maar moet ik dat met een gewone skippybal doen?
En hoe leer ik ze dat aan?
Ze vinden het wel heel leuk om iets nieuws te leren

dus als iemand tips heeft hoe ik het moet doen

ps. er kan eventueel een volwassene bij zijn die
heel veel verstand heeft van paarden

Eilandmeisje

Re: Hoe paard leren voetballen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:38

volgende mij kan het gewoon met een skippybal, als ie maar sterk is. want zonde als ie zomaar stuk is. Ik zou eerst het paard aan de bal laten wennen, zien wat ie doet. Dan voor de voeten leggen, en mee lopen en kijken of ie schopt. doet ie dit niet doe dan net alsof hij schopt en schop zelf. zodat ie de bedoeling snapt. zo heb ik het een paard geleerd. werkte heel snel.

Hoop dat je er wat aan hebt! en veel plezier in ieder geval

djestertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:42

skippybal is prima,

zorg dat je je pony vasthoud. de eerste reactie van een paard/pony is vluchten! laat dat niet toe. zorg dat ze aan de bal ruiken en voelen dat het vertrouwd is. en niet gevaarlijk. rol dan de bal voor de pony uit en loop met de pony achter de bal aan.. en dan voorzichtig keer tegen de bal aan laten lopen! probeer dit geregeld te herhalen! elk dier kan er aan wennen, maar niet elk dier vind het even leuk!
Succes

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:45

Zorg bij een skippybal wel dat je er 1 hebt met 2 losse steeltjes als handvaten en niet zo een met een boogje. Daar kunnen ze namelijk met de hoef ik komen te zitten en dan heb je waarschijnlijk dikke paniek.

Verder is de uitleg van djestertje heel erg duidelijk!

xsuzannexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 16:57

okeey dankje wel voor de tips
ik ga morgen een skippybal halen en dan zal ik is kijken of ze het leuk vinden

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:10

inderdaad niet meteen de bal in de bak leggen, zo reageerde mijn stoere verzorg hengstje ook,
je kunt een pony niet dwingen de bal te schoppen maar wel aanmoedigen, je kunt je pony ook niet dwingen de bal niet gevaarlijk te vinden, een pony moet uit zichzelf naar de bal toegaan en ermee gaan spelen, dus leg een skippybal in de wei en zet je pony erbij, blijf er wel bij om aan te moedigen ect. mijn verzorgveulens sprongen er meteen op omdat ze zo nieuwsgierig zijn :+

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:12

en sommige paarden vinden het gewoon meteen leuk en anderen blijven in de hoek staan met mega grote ogen alsof ze door de bal worden opgegeten, eerst in de bak leggen zodat ie bekeken kan worden een paar dagen en dan kan je als het goed gaat gaan uitbouwen.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:05

Ik ga mee met TheJokerr, op die manier heb ik het ook gedaan. Eigenlijk leert mijn pony zichzelf alles met de bal. Het was in het begin bal aanraken-beloningswoord/click-beloning, daarna ging hij er een keer tegen aan schoppen, toen werd het alleen schoppen-click-beloning en later ging hij er zelf enthousiast achteraan lopen en ook rennen als ik wat extra aanmoedigde. Sinds kort heeft hij ook bedacht dat hij de bal met zijn neus weg kan duwen, waar ik extra voor beloon. We hebben nu allerlei variaties, ik ren al voetballend weg en dan mag hij op een gegeven moment voetballen, de bal weggooien en hem dan aanmoedigen er heen te rennen enzovoort. Ik zou dus zeggen, bedenk niet van te voren wat je wil leren, maar kijk wat je pony doet en bevalt je dat, beloon ervoor.

xsuzannexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 19:00

okeey dankje wel allemaal voor de goeie tips

maar wat voor skippybal kan ik het best kopen
die met steeltjes of waar zo'n handvat aan zit?

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 00:25

die met steeltjes, anders komt hij misschien met zn hoef vast te zitten in de 'lus'. ik had ooit een yoga-bal (zo een waar je op kunt zitten) heel cheap bij de kruidvat gevonden. zit niks aan en rolt daardoor denk ik net iets makkelijker.