Longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vicksytje

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 19:07

Beste bokkers,

allereerst heb ik op google gezocht en bokt, maar omdat ik niet echt vond wat ik wil weten vraag ik het hier nog eens.

Mijn paard Funny en ik rijden 2x in de week. Maar ik zou graag naast het rijden haar ook kunnen trainen aan de grond.
MBT van de longe. Nu vroeg ik mij af welke hulpmiddelen ik het beste zou kunnen gebruiken.
Is het nodig om haar bv. met pessoa te longeren of dubbele lijnen,.. of is het even nuttig gewoon met longe zonder iets extra?
Mijn doel is vooral om haar achterhand er goed onder te krijgen,goed ruggebruik en goeie ontspanning.

Als ik eruit ben, laat ik wel eerst mij helpen door een instructrice om het goed aan te pakken, maar wou graag jullie mening weten

Alvast bedankt.

melle_odet

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:15

dan zou ik in eerste intantie voor een passoa tuig gaan.
dubbele lijnen moet je echt mee overweg kunnen.
zonder iets longeren is meer voor de beweging, maar niet om te trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:53

Persoonlijk werk ik graag met dubbele lijnen en met bodywrap ter stimulering en bewustwording van de achterhand. Als je daar op googlet vind je denk ik wel wat info.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:32

Ook het longeren moet je een beetje leren, dus een lesje nemen in longeertechnieken is eigenlijk ook noodzakelijk om een resultaat te kunnen hebben.
Als je iets doet moet je dat doen met een doel, dat doel heb je al meer ruggebruik en de achterhand er een beetje meer onder, dus daar moet je naar toe werken.
Neem les in longeertechnieken en je zal het ook bereiken, zo maar wat gaan aanmodderen met een paar tips via een forum, gaat niet echt lukken.
Het is niet zozeer wat je allemaal doet, het is de manier waarop je het doet, die het verschil zal uitmaken.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 00:27

Pessoa is de makkelijkste manier en geeft goede resultaten.
In 1 a 2 lesjes heb je de werking hiervan onder de knie!

Dubbele lijnen is niet 123 geleerd.

En anders longeren op de manier van www.paardenbegrijpen.nl
Dit gebeurt met enkel kaptoom, maar is ook niet 123 geleerd.

Zomaar rondslingeren heeft weinig zin.
Met de pessoa spreek je de achterhand, rug, buikspieren, hals goed aan en train je ook echt iets.
Met de dubbele lijnen kan je er dieper op ingaan en ook werken aan rechtrichten.

Ik zeg voor nu: Pessoa! (begin niet aan stieken en bijzetteugels)
En voor de toekomst dubbele lijnen en rechtrichten aan de hand.

Succes!

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 09:01

Heel erg bedankt allemaal!
Zal het proberen met de passoa, zoals eerder vermeld komt er wel iemand mij begleiden, wil nml mijn paard niet verpesten. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:05

-> GVL

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:24

wat ik wel eens doe is met een rug tuigje en dan een bij zet teugel eraan en dat kan je dan steeds veder opbouwen

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:01

Als ik mijn paard beweging wil geven, longeer ik alleen met lijn. Of soms gewoon in de longeerring zonder lijn. maar als ik het lichaam van m'n paard wil trainen, zet ik er een pessoa aan. Dubbele lijnen doe ik (nog) niet aan, want dat heb ik niet geleerd.