[AR] Perlino Welsh Cob hengst voor klassieke rijtuigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

Perlino Welsh Cob hengst voor klassieke rijtuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 17:22

Onze perlino Welsh Cob dekhengst, Sublime Sponté, aangespannen voor onze klassieke rijtuigen.

Vorige week tijdens de Spring Show van Welsh Belgium in de demi-tonneau (authentiek)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze namiddag op wandel met de spider phaeton (replica)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog eentje van zijn mooie hoofd
Afbeelding

Commentaar welkom, maar hou het netjes a.u.b. (ik ben pas beginnend menner).

'k Weet dat ik en m'n passagier in de demi-tonneau donkerblauwe kledij zouden moeten dragen.
En ik denk dat de broek in de demi-tonneau niet helemaal juist zit. Kan ik daar eigenlijk zonder broek rijden ?
Voor de spider moet ik nog nieuwe (langere) strengen bestellen, zodat deze ook als strop kunnen gebruikt worden.

Rhine_

Re: Perlino Welsh Cob hengst voor klassieke rijtuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:29

Gaaf <3

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:50

Mooie foto's, zeker die laatste <3
Wat betreft de optoming bij de diverse aanspanning, helaas heb ik daar geen verstand van.

Trip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:43

Gaaf <3

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:47

Prachtig dier! Is zijn staart kort ivm het mennen of heeft dat een andere reden?

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:49

'smelt smelt ' Wat een Prachtig dier <3
Staat ook super goed in dat tuig :)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:49

Super stoer! Prachtige hengst! <3

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:42

Dank jullie allen voor de fijne reacties.

gabyfedde schreef:
Prachtig dier! Is zijn staart kort ivm het mennen of heeft dat een andere reden?

Sublime is een Welsh Cob en die werden oorspronkelijk gecoupeerd (niet zo kort als bij trekpaarden, maar de onderste staartwortels).
Als ze naar een 'in hand'-show gaan, is het nog steeds de gewoonte om de staart te toiletteren, zoals die van Sublime nu is (alhoewel ik moet toegeven, dat ik er net iets té veel afgedaan heb).

Voor het mennen is zijn huidige staartlengte eigenlijk heel vervelend, aangezien de leidsels makkelijk onder zijn staart geklemd kunnen geraken (als hij eens naar de vliegen slaat).

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:31

Prachtig. Schitterende cob, ben ik echt fan van

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:50

Ziet er mooi uit! Erg chique :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:58

Gaaf beest zeg, mooi gebouwd en die kleur! Z'n neus verbrand zeker wel snel in de zon?
Ik vind het lamoen bij de tweewieler erg raar met die punten naar beneden, hoort dat zo?
Broek zou ik niet weglaten, miss achterste riem gaatje hoger en voorste gaatje lager, zodat hij zo hoog zit als bij die vierwieler (handbreedte onder de zitbeen knobbel en dan in een vloeiende lijn richting het lamoen).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:17

Oei wat een gaaf beest zeg! Maakt ook super mooie aanspanningen zo! Mag je zeker trots op zijn!

@ Tessebes; volgens mij hebben ze hem voor de 2wieler te dicht op de wagen staan, waardoor het lamoen van voren wat te lang is. Maar denk als je hem langer in de strengen zet, dat hij dan te ver voor de wagen staat....

@ TS: je zou kunnen proberen om hem wat langer in de strengen te zetten voor de 2wieler, zodat het lamoen aan de voorzijde niet zo uitsteekt. Aan de andere kant heb je dan kans dat hij te ver van de wagen staat, in dat geval zou je het lamoen kunnen (laten) inkorten.

Voor het probleem van de staart over de leidsels: maak een klein vlechtje in de staart, aan de onderkant, en bind deze vast aan de broek. Heeft paard geen last van, maar hij kan z'n staart dan niet meer zo hoog optillen dat de leidsels er makkelijk onder kunnen.

Verder vind ik hem vrij ver van de spider af staan, daarbij is het lamoen te lang en steekt bij het schoftje nog een heel end uit; ik zou het lamoen laten inkorten en wat laten uitbuigen, want op deze manier prikt het lamoen steeds in z'n nek als hij een wending maakt.
Doordat hij nu verder van de wagen staat, is duidelijk te zien dat je menzweep nu te kort is geworden; je kan enkel nog bij z'n kont komen, en niet meer bij z'n schouder en schoftje. Daar moet je juist wel kunnen komen, om hem goed te kunnen begrenzen in wendingen en om hem evt. te laten wijken voor de zweep op het moment dat hij wegspringt naar links of rechts, als hij bijv. ergens van schrikt.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:29

JoyCiej007 schreef:
Oei wat een gaaf beest zeg! Maakt ook super mooie aanspanningen zo! Mag je zeker trots op zijn!

@ Tessebes; volgens mij hebben ze hem voor de 2wieler te dicht op de wagen staan, waardoor het lamoen van voren wat te lang is. Maar denk als je hem langer in de strengen zet, dat hij dan te ver voor de wagen staat....

@ TS: je zou kunnen proberen om hem wat langer in de strengen te zetten voor de 2wieler, zodat het lamoen aan de voorzijde niet zo uitsteekt. Aan de andere kant heb je dan kans dat hij te ver van de wagen staat, in dat geval zou je het lamoen kunnen (laten) inkorten.

Voor het probleem van de staart over de leidsels: maak een klein vlechtje in de staart, aan de onderkant, en bind deze vast aan de broek. Heeft paard geen last van, maar hij kan z'n staart dan niet meer zo hoog optillen dat de leidsels er makkelijk onder kunnen.

Verder vind ik hem vrij ver van de spider af staan, daarbij is het lamoen te lang en steekt bij het schoftje nog een heel end uit; ik zou het lamoen laten inkorten en wat laten uitbuigen, want op deze manier prikt het lamoen steeds in z'n nek als hij een wending maakt.
Doordat hij nu verder van de wagen staat, is duidelijk te zien dat je menzweep nu te kort is geworden; je kan enkel nog bij z'n kont komen, en niet meer bij z'n schouder en schoftje. Daar moet je juist wel kunnen komen, om hem goed te kunnen begrenzen in wendingen en om hem evt. te laten wijken voor de zweep op het moment dat hij wegspringt naar links of rechts, als hij bijv. ergens van schrikt.

Artikel 409 - Tuig/harnachemen
Citaat:
3. STAART
Het is verboden staarten van paarden aan rijtuigen of aan enig onderdeel van het
tuig vast te maken. Het gebruik van een verlengde culeron is wel toegestaan

Misschien fijn als je eerst eens na denkt voor je zulke domme antwoorden geeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:40

Imposant dier. Volgens mij heb ik hem op de internationale welscob dagen een paar jaar geleden gezien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:37

ardo_iggy schreef:
Artikel 409 - Tuig/harnachemen
Citaat:
3. STAART
Het is verboden staarten van paarden aan rijtuigen of aan enig onderdeel van het
tuig vast te maken. Het gebruik van een verlengde culeron is wel toegestaan

Misschien fijn als je eerst eens na denkt voor je zulke domme antwoorden geeft.

Nounou.............
ken mensen die dat op rit regelmatig deden, ik heb er idd geen rekening mee gehouden dat dat misschien niet overeenstemming is met de reglementen, maar dat maakt mijn antwoord niet direct 'dom' hoor.......

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:43

Dus als andere mensen in het water springen doe jij dat ook?

Als je goed zou na denken is jouw antwoord een van de domste dingen die ik ooit gehoord heb.

Paard hoeft maar een keer zijn staart op te tillen broek komt onder de staart en paard aan de kletter.
Goh wat was het slim om naar andere mensen te luisteren en de staart aan het tuig te knopen.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:57

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:44

ardo_iggy schreef:
Dus als andere mensen in het water springen doe jij dat ook?

Als je goed zou na denken is jouw antwoord een van de domste dingen die ik ooit gehoord heb.

Paard hoeft maar een keer zijn staart op te tillen broek komt onder de staart en paard aan de kletter.
Goh wat was het slim om naar andere mensen te luisteren en de staart aan het tuig te knopen.

Dat heeft hier hélemaal niets mee te maken. Ik draag alleen een oplossing aan die ik vaker gezien heb.
Gelukkig heb ik geen paard wat de leidsels met de staart vangt, dus hoef ik er niet achteraan in het water te springen :Y)
Paard moet dan wel veel kracht hebben om de broek (zo hoog) op te tillen, daarbij vraag ik me af wat je paard gewend is als hij daardoor aan de kletter geraakt.
Maargoed, jij vind het blijkbaar een héeul erg dom antwoord. Nou prima, het was namelijk ook niet voor jou bedoeld ;)
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 13-04-11 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:53

Weer zo'n prachtige Welsh Cob!

Misschien kan de toon van je communicatie wat vriendelijker, Ardo? Daarmee kun je een boodschap ook prima overbrengen en blijft het gezellig.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:48

Moderatoropmerking:
Dames en heren zullen we het hier een beetje gezellig houden? Reageren mag natuurlijk maar doe dat op een fatsoendelijke en respectvolle manier naar elkaar toe. Bij voorbaat dank