Ik ben erg onder de indruk van Naturel Horsemanship en heb er ook respect voor. IK zou meer willen leren hiervoor maar ik ben pas 13 en kan dus nog niet echt workshop omdat die best duur zijn. En in mijn omgeving ken ik ook niet echt mensen die daar mee bezig zijn. Maar mijn vraag is dus: Hoe kan ik nu al wat meer hier over leren? Of moet ik nog wachten en dan echte workshops nemen?
Alvast Bedankt.
Xxx
xmarliez
Geplaatst: 10-04-11 10:57
Je zou dvd's kunnen bestellen. Van Voest, Parelli, Hempfling, Nevzorov etc. Eerst een beetje op google kijken naar bepaalde methodes en vanuit daar kun je kijken waar je meer over wil leren en kun je de boeken/dvd's aanschaffen. Als je bijv voor Parelli kiest (heeft naar mijn mening het duidelijkste zelfstudie materiaal) kun je ook lessen gaan volgen. Er komen steeds meer Parelli instructeurs in ons landje die je kunnen begeleiden.
Je zou een advertentie kunnen zetten voor NH les bij jou in de buurt. Al doe je dat maar 1keer in de maand dan nog kun je er erg veel aan hebben! En dan blijft het ook betaalbaar.
Cassidy
Geplaatst: 10-04-11 11:26
DVD's zijn ook best wel prijzig voor een 13 jarige die het allemaal zelf moet gaan betalen.
Er is een heel goed boek, dat je kunt aanschaffen of eventueel uit de bibliotheek kunt lenen. Het is van Pat Parelli en heet Natural Horse-Man-Ship. Het leert je de theorie achter de Natural Horsemanship, leertje begrijpen waarom een paard denkt zoals hij denkt en reageert zoals hij reageert. Als je het wilt kopen, of voor je verjaardag wilt vragen, kun je bij bol.com terecht.
Parelli heeft ook een Youtube kanaal, met interessante filmpjes van Pat Parelli en zijn vrouw Linda, en ook filmpjes van mensen die aan Parelli doen, het heet Parellitube
Succes met je ontdekkingstocht. Er gaat een wereld voor je open, en de paarden waar jij in de toekomst mee om zult gaan, zullen daar heel zeker van profiteren...
In mijn profiel staan linkjes naar sites waar gratis oefeningen te vinden zijn
xMerleLove
Geplaatst: 10-04-11 18:53
Ik ben zelf heel veel gaan lezen over Monty Roberts, veel gegoogled, en een zekere tip: Heartland maakt je ook het een en ander duidelijk, de technieken in dat boek zijn namelijk gericht op Monty Roberts
En Heartland boekjes zijn FICTIE, en beslist geen handleiding om trainingsmethodes van te leren. Dus dat als basis nemen is het meest verkeerde dat je kunt doen.
Wat leuk dat je ermee beginnen wilt! Misschien is het wel leuk voor je om lessen te gaan volgen, of en je er tenminste wat in te gaan verdiepen. Er zijn meerdere manieren dus misschien is het leuk om even te kijken welke je denkt dat het beste bij je past.
Ook als je geen eigen paard hebt, kun je je alvast in de NH verdiepen. Er zijn genoeg boeken te krijgen die je iig de theorie erachter kunnen vertellen. Bijv. het boek van Pat Parelli, met de titel Natural-Hors-Man-Ship. Er zijn filmpjes te vinden op het internet en je kunt naar demonstraties gaan kijken. En ik weet niet meer precies waar, maar ik ben ook "droogcursussen" tegengekomen, waar je heen kunt om te oefenen zonder dat je een eigen paard hebt.
NH wordt heel moeilijk toe te passen op het moment dat je geen eigen paard hebt. Dus op een paard van een willekeurige manege, waar jij de NH op wilt toepassen, ga je niet de resultaten krijgen zoals iemand dat zou krijgen met een eigen paard of een verzorgpaard waar maar een beperkt aantal mensen mee omgaat. Dingen die jij doet op de NH manier, het vertrouwen dat jij van het paard krijgt, kan ik een keer weer teniet worden gedaan als iemand anders er op de niet-NH manier mee omgaat...
Edit: ik heb even gekeken naar datum en plaats van de horseless demonstration: is as Zondag in Vogelenzang.
Je zou ook naar EquiDay kunnen komen Hier kun je een groot aantal instructeurs spreken, diverse methodes "in actie" zien, en ook veel boeken en lesmateriaal bekijken, vergelijken en eventueel aanschaffen.
Ik wou wel dat ik naar Equiday kon, tis alleen te ver weg. Maar het lijkt mij heel handig dat je daar allemaal instructuren kan zien, en vragen om advies. Mij lijkt het heel leuk om een keer naar Equiday te gaan. Er zijn natuurlijke ook meerdere manieren dan parelli. Kun je ook info over krijgen.
speedy12
Geplaatst: 02-06-11 08:21
Hallo, ik heb het zelfde!! Ik ben ook pas 13 en wil me ook meer in NH gaan verdiepen!! Maar dat gaat alleeen niet zo goed als ieder1 in je buurt zegt; dat dat 'gefluister' grote onzin is en je met een zweep veel meer kunt bereiken...
Dat zijn niet mijn woorden!!
Maar goed, ik ben er duzz me begonnen toen ik net 12 geworden was, heb me niks van alle mensen om me heen aangetrokken.
Ik ben eerst verschillende boeken gaan lezen, daarna wat site's op gezocht. (je kan gewoon je vraag intypen bij google en er komt veel informatie!!)
Ten eerste moet je respect hebben voor het/de paard/pony waarmee je werkt. En je moet zorgen dat het paard jouw vertrouwd en jouw als leider ziet!! (daar hoeft (mag) geen zweep bij aan te pas komen, je moet ook weten dat een paard een kudde dier is. En hoe het allemaal gaat in zo'n kudde)
Ik doe het wel eens met een Join-Up. (kan je ook gewoon googlen, moet je wil voorzichtig en goed uitvoeren.)
Je kan niet alles leren van boeken, sites en cursessen (heb zelf nog nooit een cursses gevolgdt ) Je moet zorgen dat het paard jouw aanvoelt en anders om.
Volgens mij las ik net dat je geen paard hebt? (ik ook niet hoor ) Heb je dan een verzorgpony('s) Die heb ik wel. eigenaar kijkt er niet naar om. heb de meesten zelf ingereden met name door NH.
Je moet wel onthouden dat je voorzichtig moet doen en dat een paard een vluchtdier is en dus weg rent voor enge dingn. maar als hij jouw vertrouwd zal hij bij je blijven. (mijn ervaring wel)
Ik weet niet of je er iets aan hebt maar als je vragen hebt hoor ik het wel via pb of dit topic!!