[AR] Strengen wel of niet door de broek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esmiralda_

Strengen wel of niet door de broek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 00:44

Hallo,

Ik heb de vraag of de strengen nou wel of niet door de broek heen moeten. Bij een enkelspan pony.
Ik zit er steeds meer op te letten maar zie en hoor van iedereen weer wat anders
Nu weet ik zelf niet of het nu wel of niet moet.
Ik hoor het graag en ook graag de reden waarom wel/niet :)

Groetjes

_00_0

Re: Strengen wel of niet door de broek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:48

Ik heb ze wel door de broek, is zo aangeleerd :+

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 00:50

haha oke, het is dus niet zo dat het wel of niet hoort..
iedereen doet het op z'n eigen manier?
het maakt dus niks uit eigenlijk?:P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 02:42

Bedoel je op deze manier?
Afbeelding

Dan gebruik je de broeksriempjes als strengophouder. Is wel aan te bevelen, anders hangen de strengen zo laag en kunnen ze er eerder overheen komen met de benen (al moeten ze dat in principe ook wel een beetje gewend zijn bij het beleren, dat je ze bij het beleren even over de strengen laat stappen af en toe, zodat ze niet hélemaal gaan flippen als dat perongeluk wel een keer voor de wagen gebeurd).

Máar; als je strengophouders/strengendragers aan je tuig hebt zitten, is het niet nodig om de broeksriempjes daarvoor te gebruiken. En soms moet je je broeksriempjes meer naar voren aan het lamoen vastmaken, omdat de broek anders niet goed werkt, dan maak je de riempjes meestal bijv. aan het oog van het lamoen vast waar ook de lichtogen zitten; op dat moment kan je je broek niet als strengenophouder gebruiken, en is het aan te bevelen om aparte strengophouders te gebruiken.
Ik wil mijn broek ook aan het oog bij de brancardbeugels vast maken, maar heb nog geen losse strengenophouders, dus doe het voorlopig nog even zo.

Kijk trouwens wel even goed dat je niet de parallelle lijn van de strengen onderbreekt, dus dat ze wel mooi in 1 lijn lopen en dat je ze niet door de broeksriempjes of strengophouders heel erg omhoog trekt.

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:02

JoyCiej007 schreef:
Kijk trouwens wel even goed dat je niet de parallelle lijn van de strengen onderbreekt, dus dat ze wel mooi in 1 lijn lopen en dat je ze niet door de broeksriempjes of strengophouders heel erg omhoog trekt.

Dat sowieso..
Zelf rijdt ik zonder broek, maar met elastieken die de strengen omhoog houden. Kan je eventueel ook gebruiken als de strengen niet door de broek gaan :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:54

Of ik het doe hangt van de aanspanning af.

Met m'n sulky heb ik m'n strengen helemaal los hangen, ze staan zo kort op de wagen dat m'n strengen nooit zo slap kunnen komen te hangen dat ze er overheen kunnen stappen.
Bij mijn concourswagen heb ik strenghouders aan mijn lamoen zitten en niet door de broek (op deze foto wel te zien: http://www.mijnalbum.nl/Foto-BOUEQIHC.jpg ).

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:36

Ik doe het niet, omdat ik dan de lijn van mijn strengen licht onderbreek, of de broek losser moet doen dan ik hem graag heb.
Wil nog een keer achter bruine sporenriempjes aan als strengophouders, maar ik mis ze momenteel ook niet echt, heb de strengen nog nooit dramatisch slap zien hangen :)

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:02

@ Naaltje, ik had mijn strengen ook nooit slap zien hangen, tot ik een waterbak in reed, kar een stukje naar voren kwam, en mijn pony met zijn been over de streng kwam. Sindsdien rij ik nooit meer zonder strengophouders ;) (scheelt dat ik natuurlijk ook zonder broek reed/ rijdt)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:32

ik rijd met de broek mijn zweng zit ook vrij hoog.
Ik wil er wel nog, maar wil ze wel in precies de goede kleur natuurlijk enzo ;)

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 21:00

bedankt voor jullie reacties!
ik ben vandaag vergeten een foto te maken. maar naar mijn idee zit het helemaal goed
de lijn wordt niet onderbroken, heb het net zo zitten als op de foto bij JoyCiej007.
aankomende maandag heb ik les, dan zal ik het eens vragen hoe en wat