Leiderschap oefeningen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YOURLOVER

Leiderschap oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 13:33

sinds gister ben ik dus echt overtuigd dat ik ga beginnen met vrijheidsdressuur, etc.
ik heb het monty roberts boek en heb gister een oefening gedaan, nl. het 'opjagen' en terug vragen.
maar mijn paard reageerde er niet op. ik heb haar opgejaagd met een longeerzweep in de rijbak, totdat haar oor
naar mij gericht werd en haar hoofd naar beneden zakte. Maar het leek er gewoon op dat ze aan de mest rook wat nog in
de bak lag. dus ik dacht probeer het gewoon eens. ik liet mijn zweep vallen en bleef gewoon met mijn rug naar het paard staan.
maar ze liep zonder interesse naar de ingang?

kan het zijn dat ze het niet snapt of is het echt zo dat ik het verkeerd doe?
of is zij gewoon 'de leider'?

en hebben jullie tips en oefeningen hoe ik mijn leiderschap op kan krikken?

lindake

Re: Leiderschap oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:42

GVL-ITP => NH

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:48

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:10

En dat is dus de reden dat je niet vanuit een boek bezig moet gaan met "leiderschapsoefeningen".
Ja, je paard is de leider, want jij bent het dus niet. Om dat om te draaien zou ik je adviseren om les te nemen. Om een leider voor je paard te worden, zul je je moeten gedragen als een leider (let wel, dat is iets anders dan "de baas").

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:49

En voordat je nog een keer gaat proberen om de Join Up van Monty Roberts op je paard toe te passen, is het misschien wel handig om onderstaand topic een keer door te lezen:

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Er zijn andere, minder ingrijpende manieren om leiderschap te verkrijgen. Duurt wat langer, gaat wat subtieler, maar het effect is hetzelfde.

En wat hierboven al is aangegeven: neem les in grondwerk. Puur wat gaan uitproberen uit een boekje gaat zelden werken.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:06

ik weet ook een paard waarmee ze dat geprobeerd hebben, diegene die het deed kent er veel van,
maar het mislukte altijd.
misscien was dat paard gewoon te slim en trapte ie er niet in? :o _/-\o_

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:55

@caaramel: Een paard kan slim zijn, maar niet zo slim om te denken: Ze doet alsof ze paardentaal kent. Je kent het of je kent het niet en je paard verstaat je of verstaat je niet.

Ik denk dat je iets fout heb gedaan. Sowieso is een join-up een veel moeilijkere oefening dan het lijkt en dient absoluut niet door een amateur gedaan te worden en al helemaal niet zonder hele goede reden. Ik zou je adviseren om je te verdiepen in grondwerkoefeningen van Parelli of Emiel Voest. Deze zijn duidelijk, gestructureerd en goed om mee te beginnen.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:14

ik deed het niet hoor, het was gewoon iemand die ik kende :)

speedy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:50

Ik ben ook met mijn shetlander bezig met de Join-Up(ja, ik weet wel wat ik doe!) Maar ze wil gewoon niet lopen .
Maar met andere paarden/ponys lukt het wel...
Wat doe ik vekeerd???
Heb jehet trouwens wel eens gezien? ;)
Nou ja de enige tip die ik je nu kan geven is: eerst nog even goed te bedenken waar je mee bezig bent... :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 08:12

caaramel schreef:
ik weet ook een paard waarmee ze dat geprobeerd hebben, diegene die het deed kent er veel van,
maar het mislukte altijd.
misscien was dat paard gewoon te slim en trapte ie er niet in? :o _/-\o_

Paard kan bij de JU niet anders dan gehoor geven aan zijn instinct, maar dan moet je de JU wel goed uitvoeren om de juiste reacties te triggeren. Als de JU bij dat specifieke paard altijd mislukte, heeft de persoon op de grond wat verkeerd gedaan.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:01

@Cassidy: bij andere paarden kon hij het wel, dus wat bedoel je met op de grond wat verkeerd doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:08

Op het moment dat je de JU niet krijgt, of niet uit het boekje krijgt, zal de persoon op de grond zijn druk misschien moeten verhogen, of juist verminderen op de verbinding te krijgen. En dat moment echt te ZIEN en daarop de KUNNEN reageren is afhankelijk van de kennis en het vermogen van de persoon op de grond om het paard aan te voelen.

Dus op het moment dat een JU mislukt, heeft de handler op de grond per definitie iets verkeerd gedaan. Want als jij correct vanaf de grond reageert bij de JU, KAN het paard gewoon niet anders dan gehoor geven aan zijn instinct.

Een goed uitgevoerde JU lukt ALTIJD!

hedy1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:42

Een Join Up hoeft niet perse het doel te zijn.
Leiderschaps verhoudingen zijn niet perse bevestigd als de JU bereikt is.

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:57

Heb je geen (lang) touw waarmee je een join-up kan doen? Veel paarden zijn aangelegd om bang te zijn voor de zweep, dan is het logisch dat ze loopt maar eigenlijk geen idee heeft wat jij nu wil bereiken.

Je moet inderdaad goed weten waar je mee bezig bent. Neem er eens iemand bij die er veel vanaf weet, of zoek op internet op hoe je het nu precies moet doen.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:35

volgens mij moet je het uiteindelijk ook gewoon oefenen (na de theorie!)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:04

caaramel schreef:
volgens mij moet je het uiteindelijk ook gewoon oefenen (na de theorie!)

Een JU bedoel je? Nee, die oefen je niet. Je doet een JU of je doet hem niet, maar je kunt het een paard niet aandoen om het incorrect te doen.
Wat je wel kunt oefenen is een aantal vaardigheden die je er bij nodig hebt.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:54

ja :o