[AR] voeren tussendoor? of een pauze houden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

voeren tussendoor? of een pauze houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 12:38

aankomende zondag ga ik 35 km met de shet er op uit *\o/*
normaal rijden we korter, rond de 25/30 km.
Dus zo zat ik te denken, zou ik hem tussendoor wat moeten laten eten? een appeltje of een handje brokjes?
en hoe zit dat met koelen? vanaf hoeveel km doen jullie dat precies?
En verder vraag ik me af waar ik met langere ritten allemaal rekening mee moet houden?
nemen jullie nog iets speciaals mee op je gewone uitrusting na?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:15

Ik reed met mijn shetmerrie vrijwel altijd 30/35 km. per buitenrit, op vrij hoog tempo, meerdere malen per week. Ligt natuurlijk ook aan de training en conditie van je pony, en welke ondergrond je voornamelijk rijdt. Bij mij is meestal de helft asfalt of grasberm, en de helft bosgrond/zand.

Ik koel haar eigenlijk nooit onderweg, heb nooit gemerkt dat dat nodig zou zijn.
Eten is niet zo'n punt, sterker nog, ben daar nooit zo'n fan van; als ze net hebben gewerkt, je voert ze onderweg, en daarna vrij rap weer verder rijden, dan heb je ook kans dat het voer juist verkeerd valt. Als je voert, voer je in principe voor de dag er na; dus zou je haar de avond voordat je weg gaat, evt. wat extra voer kunnen geven.

Belangrijker onderweg is drinken, al moet ik eerlijk bekennen dat ik dat normaal gesproken onderweg nooit doe, maar op wedstrijd of bijv. op de paardenvierdaagse wel, omdat ze dan vaak toch harder werken, meer gestresst zijn, meer zweten, etc.
Je zou dus wat water mee kunnen nemen of ergens een emmertje water kunnen halen, om haar onderweg tijdens de pauze even wat te kunnen laten drinken.

Sommige pony's willen tussen het werk door niet of nauwelijks drinken; zo'n 1 heb ik er dus helaas, heeft vorig jaar ook z'n gevolgen gehad. In dat geval kan je ze beter, indien ze te weinig of geen water drinken tijdens de pauze, beter wat appels en wortels voeren; daar zit veel vocht in.
Drinken is imo veel belangrijker dan eten.

Alleen is het toch vaak lastig om een appel/wortel e.d. weg te werken met een bit in, en hoofdstel/bit afhalen terwijl ze ingespannen staan is natuurlijk helemaal uit den boze. In dat geval zou je eerder je pony helemaal kunnen uitspannen, en daarna het hoofdstel af halen.
Als ik tijdens de vierdaagse merk dat mijn pony echt even moet uitrusten, dan spannen we uit, anders laten we haar gewoon ingespannen staan, even rusten, en dan weer verder.

MisticRider

Re: voeren tussendoor? of een pauze houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 13:44

bedankt voor deze zinnige reactie.

Waarschijnlijk drinkt hij toch niet met hoofdstel in, dus dan haal ik even het hoofdstel af en halster dr om. is hij gewent! (anders zou ik dat nooooooooit doen)
Dus als hij toch zijn hoofdstel af heeft zou hij inprincipe wel even een appeltje/worteltje weg kunnen werken.

Ik ben van plan een jarrican water mee te nemen, en dus ook een emmertje.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:08

Tijdens mijn trainingen, waarbij de ritten variëren van 15 tot 40 km, doe ik de pony's nooit laten eten, drinken of koelen. Ze krijgen wel extra ruwvoer na de training om de verloren kilootjes weer aan te vullen. Tijdens de wedstrijden (mendurance) koel ik de pony's zodra ze beginnen met zweten en dan elke 5 km. Hier hebben we een waterspuit voorwelke geheel gevuld maar een kg of 7 weegt. Voor de controle's worden ze extra gekoelt met water uit een jerrycan. Drinken wordt wel aangeboden maar zelden gebruik van gemaakt. Over het algemeen gaan ze pas na een km of 40 drinken.
Eten onderweg komt pas in de afstanden met een vetgate (klasse 2 en hoger, vanaf 30 km) Er staat dan wat slobber, wortelen, appels en ruwvoer klaar. Verder krijgen de pony's altijd extra ruwvoer voor de wedstrijd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:07

MisticRider schreef:
bedankt voor deze zinnige reactie.

Waarschijnlijk drinkt hij toch niet met hoofdstel in, dus dan haal ik even het hoofdstel af en halster dr om. is hij gewent! (anders zou ik dat nooooooooit doen)
Dus als hij toch zijn hoofdstel af heeft zou hij inprincipe wel even een appeltje/worteltje weg kunnen werken.

Ik ben van plan een jarrican water mee te nemen, en dus ook een emmertje.

Geen dank :)

Maar, ondanks dat 'hij het gewend is', echt gewoon nóóit doen, dat is écht vragen om ongelukken! Daar wordt ook altijd zó verschrikkelijk hard op gehamerd bij bijv. het koetsiersbewijs. Dat is iets wat je gewoon echt nooit mag doen, het is gewoon bloedlink.
Wat voor moeite is het dan om de pony éerst uit te spannen, en dan pas het hoofdstel te verwisselen voor een halster? Dan staat hij igg niet meer vast aan de wagen.

Ook al is je pony het gewend, dan nog blijft het een (vlucht)dier wat onverwachte reacties kan geven en kan schrikken, ookal verwacht je het niet. Op het moment dat hij ingespannen staat en jij verwisselt het hoofdstel voor een halster, heb je eventjes helemaal niets meer te vertellen.
Daarbij, als je er op de grond naast staat met paard alleen aan het halster,en hij schrikt dán ergens van, heb je ook vrijwel niets te zeggen.

Ik kan me daar zelfs heel kwaad om maken, als ik dat mensen zie doen bij bijv. verenigingsritten, koetsentochten of tijdens bijv. de Eper Paardenvierdaagse. Je brengt niet alleen jezelf en je pony in gevaar, maar óók alle mensen die verder meerijden met zo'n rit, en het overige verkeer.
Daar sta je dan, tijdens de rust op de Eper Paardenvierdaagse, ergens op een open plek (soms klein, soms groot) met soms zo'n 50 aanspanningen tegelijk, en nog tientallen ruiters. Zie je daar verdorie iemand gewoon het hoofdstel van een ingespannen paard halen om paard 'even een appeltje te geven'. Er wordt heel erg voor gewaarschuwd en het mag ook echt niet, maar toch gebeurd het helaas nog ieder jaar. En afgelopen jaar is dat dus (weer) een keer helemaal verkeerd gegaan. Paard had hoofdstel af, zag iets, schrok, en ging er los met de wagen achter zich vandoor. Lekker dan als je met 50 aanspanningen op één plek staat!
Of wat dacht je van mensen die hun paard gewoon helemaal los, ingespannen en al, zonder toezicht, op de rustplaats laten grazen, gewoon zo met de wagen er achter, niemand die het dier vasthoud, niemand op de bok. -:(- En daar sta ik dan, met m'n brave shetje, op de bok en groom voor de pony, maar hopen dat dat beest niet ergens van schrikt, want als die de menigte in duikt dan wil je niet weten wat er gebeurd.

Het is echt bloedlink, doe dat alsjeblieft niet. Uitspannen (groom pony laten vasthouden) en dán pas hoofdstel er af. Kost je misschien 5 min. meer werk (nog niet eens) maar het maakt ó zo'n groot verschil! Er zijn er hier wel meer op bokt geweest die hebben geroepen 'ja maar mijn pony kent dat, doen we altijd', en dan komen ze daar later toch op terug, want zoiets gáat vroeg of laat gewoon een keer heel erg verkeerd. En dat is jammer, want dat wens je niemand toe, maar het is dan wel een harde les waar ze hopelijk iets van geleerd hebben.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 07:48

ja mevrouw, begrepen mevrouw, zal ik niet doen mevrouw. :Y)

Je hebt eigenlijk ook gelijk ook... maar helemaal uitspannen word het ook niet -O-
want dan gaat hij rollen, en zit zijn vacht kriskras doorelkaar (en dat is met geen mogenlijkheid te fatsoeneren) en dan gaat zijn tuig schuren, en krijgt hij schuurplekken. dus dat word um ook niet. dan ga ik het toch maar met hoofdstel in proberen :)*

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:55

Nouja, uiteindelijk moet je het ook helemaal zelf weten hoor, daar niet van.
Maargoed, verbaasd me altijd hoe die risico's verschrikkelijk onderschat worden...........

Rollen kan je toch voorkomen? Als je dat niet wil, zorg je toch gewoon dat hij niet gaat rollen? Mijn pony's rollen ook altijd na het werk, maar niet zolang het tuig er nog op zit (als ik uitspan ergens, dan blijft het tuig er toch meestal op) en daarbij hebben ze vaak wel in de gaten dat ze even 'pauze' hebben, en het niet de bedoeling is om te rollen.
Of je neemt een borstel mee.

Maar lijkt me dat je dat prima kan voorkomen, dat hij gaat rollen. Helemaal als je het tuig er gewoon op laat; lijkt me niet dat hij gewend is dat hij met tuig om mag rollen, zou hier igg absoluut niet mogen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:42

Wat betreft het uitspannen sluit ik me aan bij Joycie. Zolang ze het tuig op hebben, rollen ze niet lijkt me. (helaas moet je in de mendurance de paarden in de vetgate zonder tuig aanbieden, wel eens een vetgate in de buitenbak in de regen gehad. Dat was prut want ik kreeg de pony's niet in de benen en kon vervolgens mijn tuig op een gepaneerde pony gooien voor de tweede ronde. Volgende keer gaat het tuig eraf voor de keuring en er daarna direkt weer op)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 09:31

dast probleem met dit manneke, als hij wil rollen moet en zal hij rollen. Een hele tijd geleden een keer een dressuur proefje gereden (OHZ) en ik hielt hem al extra kort, maar tmogt niet helpen. kzat in galop en in een keer baf lag hij op de grond, menneer had kriebel :+ ookal mag hij het niet, het is bij hem heel makkelijk te voorkomen.

Maargoed gister dus de 35 km gereden, en ik heb hem 1 keer water aangeboden (gewoon met bit in) en hij hoefde niet. Maar het ging helemaal prima. We hebben 11 km/h gereden.

Bedankt voor jullie hulp!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:36

Dat is een nette snelheid. Ik heb gisteren 32 gereden met 12,5 km/u. Regelmatig gestapt maar ook veel in galop (vooral de laatste 10 km, die reden we in 35-40 min) Bij thuiskomst in de wei eerst veel rollen en vervolgens gingen ze pas drinken en eten

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 13:59

hier kon ik hem lekker afspuiten, lekker alle kriebel eraf, voordat hij aangevlogen word door de vliegen :)
Daar wil ik graag ook naar toe kwa snelheid!

Helaas heb ik bijna alles (95%) over de weg moeten rijden, dus enkel het overige kunnen galoperen.
Eigenlijk niet echt veel gestapt, (als hij stapt is er geen gang in te krijgen) en vooral veel gedraaft. Mow vloog hier gelijk in het gras :)

Nog een puntje

Nappie: zijn jou shetters beslagen, of lopen ze bloot?
Mow heeft hele harde hoeven die heel langzaam slijten, maar gister nat het rijden is 1 achtervoetje heel hard gesleten, vermoedelijk sloft hij een beetje, kan dit kwaat? en wat kan ik er aan doen om dat tegen te gaan?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:41

Mijn shetten lopen helemaal in hun blootje, haha. Ik rij vanaf stal wel zo het bos in, ik hoef niet over de weg. Gisteren een km of 6 over de weg gereden maar normaal gesproken allemaal zandpaden (en niks recht) Hero slijt zijn hoeven scheef af (buitenkant) Elke 6 a 8 weken de bekapper er bij en verder geen problemen mee.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:04

Ik men meer als 100 km per maand met me shet, 70% weg. Dus zij staat wel op ijzers.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:26

Rhine_ schreef:
Ik men meer als 100 km per maand met me shet, 70% weg. Dus zij staat wel op ijzers.

Dat deed ik ook (zelfs meer, en dan nóg meer asfalt) en die van mij stond in principe altijd zonder ijzers. (wel een periode op ijzers gestaan omdat ze helaas toen te kort bekapt was, vóordat er een goede hoefsmid was)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:18

JoyCiej007 schreef:
Rhine_ schreef:

Dat deed ik ook (zelfs meer, en dan nóg meer asfalt) en die van mij stond in principe altijd zonder ijzers. (wel een periode op ijzers gestaan omdat ze helaas toen te kort bekapt was, vóordat er een goede hoefsmid was)

Zat vorige winter op ca 50km per week :o ook 70 tot 80% asfalt.
maar toen hadden zn blote voetjes het ook wel zwaar en zag je aan het eind van het winterseizoen wel een lichte gevoeligheid bij grindpaadjes en steentjes enzo. We zitten nu normaal gezien op ca 35 km per week, grootste deel asfalt en dat gaat prima.

Qua voeren, als ik merk dat Sun het echt heel zwaar heeft tijdens een rit, of als hij heel veel energie opgebruikt heeft met zichzelf druk maken, dan wil ik nog wel eens een plakje roggebrood erin stoppen. Dat krijgt ie dan wel gewoon met bit in; hij doet daar niet moeilijk over. Anders zou ik Sun toch uitspannen, hoofdstel afnemen en halster omdoen en dan die plak roggebrood geven.

groetjes, lacuna

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:42

Ik weet niet precis hoeveel maar het is echt veel: 3x per week meer dan 10 km :P, tegen de zomer nog meer waarschijnlijk.

Maar tab zet haar hoef in de grond dus de tip slijt te veel weg, heelaas.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:20

Alleen afgelopen week al ruim 80 gemaakt (in 3 ritten) Fijn lang licht

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:41

Als Ot echt in training staat, spannen we 3 á 4x per week minstens in, om per keer zo'n 25/30 km. te doen. Dan zit je idd al snel aan de 100 km. of meer per week. Ook dat gaat op blote voeten altijd goed. De hoefsmid houd haar altijd nauwlettend in de gaten, of ze niet toch net ietsje kort komt te staan. Als hij dat wel ziet of verwacht dat het er aan gaat komen, dan geeft hij dat netjes aan, en komen er evt. voor een korte periode (hooguit maandje of 2 á 3 max) ijzertjes onder. Maar dan alleen vóor. Achter slijt ze nooit zo erg, igg nooit te kort, maar helaas wel af en toe wat recht, terwijl ze haast niet sleept.
Verder slijt ze, net als één v/d pony's van Napie, de voorhoeven toch wat scheef af. De 'binnenkant' van de hoef slijt korter dan de buitenkant, de buitenkant vijl en rasp ik zelf af en toe wat bij.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 22:36

mowgli loopt per week 4 lesjes ohz (wat niks voorsteld, een les duurt een uur, en ze zijn meestal al een klein half uur bezig met poetsen/opzadelen)
1 menles dat wel wat zwaarder is, 5 km heen en weer naar de bak en daar dan rijden.
zondags rijden we 30/40 km
en dan nog 1 x per week naar de bak (andere bak) wat 12 km heen en weer is. totaal dus rond de 50 km per week :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:38

Even terug op je vraag: voeren tijdens pauzes: Ik wil mijn aangepannen hafje wel donker roggebrood voeren. Dat verkruimelt in de mond hoeft ze niet te bijten en dat schuif je zó die brievenbus in. Je hoeft daarvoor ook geen hoofdstel af te doen, met alle risico's vandien. Fralla is er wild op. 'k Koop het bij Lidl in pakjes van 4x2 plakjes, en is razend goedkoop. Een pak met 8 of 10 plakjes is zelfs nog goedkoper. €0,25 meen ik bij C1000.