MisticRider schreef:bedankt voor deze zinnige reactie.
Waarschijnlijk drinkt hij toch niet met hoofdstel in, dus dan haal ik even het hoofdstel af en halster dr om. is hij gewent! (anders zou ik dat nooooooooit doen)
Dus als hij toch zijn hoofdstel af heeft zou hij inprincipe wel even een appeltje/worteltje weg kunnen werken.
Ik ben van plan een jarrican water mee te nemen, en dus ook een emmertje.
Geen dank 
Maar, ondanks dat 'hij het gewend is', echt gewoon nóóit doen, dat is écht vragen om ongelukken! Daar wordt ook altijd zó verschrikkelijk hard op gehamerd bij bijv. het koetsiersbewijs. Dat is iets wat je gewoon echt nooit mag doen, het is gewoon bloedlink.
Wat voor moeite is het dan om de pony éerst uit te spannen, en dan pas het hoofdstel te verwisselen voor een halster? Dan staat hij igg niet meer vast aan de wagen.
Ook al is je pony het gewend, dan nog blijft het een (vlucht)dier wat onverwachte reacties kan geven en kan schrikken, ookal verwacht je het niet. Op het moment dat hij ingespannen staat en jij verwisselt het hoofdstel voor een halster, heb je eventjes helemaal niets meer te vertellen.
Daarbij, als je er op de grond naast staat met paard alleen aan het halster,en hij schrikt dán ergens van, heb je ook vrijwel niets te zeggen.
Ik kan me daar zelfs heel kwaad om maken, als ik dat mensen zie doen bij bijv. verenigingsritten, koetsentochten of tijdens bijv. de Eper Paardenvierdaagse. Je brengt niet alleen jezelf en je pony in gevaar, maar óók alle mensen die verder meerijden met zo'n rit, en het overige verkeer.
Daar sta je dan, tijdens de rust op de Eper Paardenvierdaagse, ergens op een open plek (soms klein, soms groot) met soms zo'n 50 aanspanningen tegelijk, en nog tientallen ruiters. Zie je daar verdorie iemand gewoon het hoofdstel van een ingespannen paard halen om paard 'even een appeltje te geven'. Er wordt heel erg voor gewaarschuwd en het mag ook echt niet, maar toch gebeurd het helaas nog ieder jaar. En afgelopen jaar is dat dus (weer) een keer helemaal verkeerd gegaan. Paard had hoofdstel af, zag iets, schrok, en ging er los met de wagen achter zich vandoor. Lekker dan als je met 50 aanspanningen op één plek staat!
Of wat dacht je van mensen die hun paard gewoon helemaal los, ingespannen en al, zonder toezicht, op de rustplaats laten grazen, gewoon zo met de wagen er achter, niemand die het dier vasthoud, niemand op de bok.
En daar sta ik dan, met m'n brave shetje, op de bok en groom voor de pony, maar hopen dat dat beest niet ergens van schrikt, want als die de menigte in duikt dan wil je niet weten wat er gebeurd.
Het is echt bloedlink, doe dat alsjeblieft niet. Uitspannen (groom pony laten vasthouden) en dán pas hoofdstel er af. Kost je misschien 5 min. meer werk (nog niet eens) maar het maakt ó zo'n groot verschil! Er zijn er hier wel meer op bokt geweest die hebben geroepen 'ja maar mijn pony kent dat, doen we altijd', en dan komen ze daar later toch op terug, want zoiets gáat vroeg of laat gewoon een keer heel erg verkeerd. En dat is jammer, want dat wens je niemand toe, maar het is dan wel een harde les waar ze hopelijk iets van geleerd hebben.