Eerste schreden op vrijheidsdressuur pad

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxxxxx2000

Eerste schreden op vrijheidsdressuur pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 17:10

Uit de topics blijkt dat er een heleboel ervaring is bij de Bokkers. Ik heb een paardje (16 jr) dat nog nooit eerder aan vrijheidsdressuur heeft gedaan, maar wel vrij leergierig is. als ze los staat, luistert ze vrij goed naar stemhulpen (stap, draf,galop en ho). Kan iemand mij een goede eerste oefening aanraden, en ook zeggen hoe je dat moet uitvoeren? Ik zou graag wel makkelijk beginnen.. :j

__denise

Re: Eerste schreden op vrijheidsdressuur pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:43

ponytricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:38

de basis is als eerste erg belangrijk maar ik zie dat je dat al redelijk onder de knie hebt met stappen draven galloperen enz.
dan kun je met de makelijkste kunstjes geginnen zoals op het blok staan, kusje geven, nee schudden enz.
misschien heb je wat aan onze website over vrijheidsdressuur (staat in ons onderschrift)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:34

ik volg dit even, ben ook wel benieuwd hoe ik met VD moet beginnen

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:43

wat ik altijd een leuke eerste VD oefening vind is de jambette, dus vragen of het paard z'n voorbeen hoog optilt en naar voren strekt :j daar is niet zoveel ervaring voor nodig, en dat is een makkelijk trucje om zelf in stapjes aan te leren :)

ik werk zelf met een clicker, dat vind ik makkelijk en mijn paardje reageert er goed op :) ik leer de jambette aan door zachtjes met een zweepje tegen het paard z'n been aan te tikken, of het been zelf op te tillen. Als het been in de lucht is, een click geven, en heel blij belonen, ik geef een ieniemienie beetje voer, en vrolijk praten en aaien reageren ze vaak ook leuk op :) Als je dat een paar keer per dag oefent, gaat je pony na een tijdje snappen dat de zweep tegen zijn been, been optillen betekent, en hij dan wat lekkers krijgt :j

je kan voor andere trucjes en nog meer uitleg kijken op bijvoorbeeld de site van Hannah en Eva, www.everyoneweb.nl/NALANTA of het boek 'Vrijheidsdressuur: van apporteren tot zitten' van Miriam Nieuwe Weme opzoeken :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:57

Da's wel een mooie uitleg ervan :j Ga ik eens proberen. Krijg m'n paard wel zover dat ie een voetje geeft bij aanraken, maar mee niet :+

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:08

gewoon heel hyperactief blij belonen, en als hij op commando z'n voet optilt, zelf de voet zachtjes naar voren trekken, daar een tel houden, en dan clicken/belonen :) Dan snappen de meeste heel gauw dat ze t voetje naar voren moeten houden, en als ze dat snappen ga je pas belonen als ze het been langer in de lucht houden, hoger houden, etc :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:06

Al nooit nooit nooit het been zelf optillen, dan word het bukken om het been op te tillen namelijk deel van je commando. Er zijn paarden bij die dan een jambette geven als jij even naar voren bukt. Kan levens gevaarlijk zijn ;)

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 09:31

bedankt voor de leuke reacties, en ook leuk dat Dilan1993 het ook gaat proberen.. maarre waar hebben jullie die clicker gekocht en wat heb je daarvoor betaald??

Nynkeee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:17

die clicker kost iets van 2/3 euro

fabkebab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:21

een clicker kan je gewoon bij de dierenwinkel halen