vervolg van: mijn draver met beenproblemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MiesEnRijk

vervolg van: mijn draver met beenproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 10:47

hallo allemaal,

Hier mijn vervolg van mij vorige topic :mijn draver met beenproblemen.

Ik ben gister naar dierenartsenpraktijk bodegraven geweest met mijn paardje.
en ze hebben lichte artrose vast gesteld in zijn beide voorbenen.
eerst laten lopen daarna zijn rechtervoorbeen verdoofd en daarna weer gelongceerd..
daarna ook links verdoofd en weer gelongceerd..
ijzertjes eraf en hup op de foto ermee.. 6 foto's gemaakt zijn hoeven zagen er verder goed uit.
daarna dus ingespoten nadat we de foto's hebben gezien en hij alles heeft uitgelegd.
ik moet nu 10 dagen stappen en daarna 10 dagen longeren.
hij is nu ingespoten en moeten over 3 weken terug... en omdat het erger is als ik erop zit hebben we dan ook gelijk een afspraak met de zadelmaker om te kijken naar mijn zit en naar mijn zadel.
ook moet ik heel erg op zijn voer gaan letten omdat door de harde klappen op zijn hoeven met de draverij zijn zijn
haarvaatjes in zijn hoef beschadigd en daardoor heeft hij dus sneller de kans om hoefbevangen te worden..
rustig opbouwen qua land etc..

heeft er hier iemand ervaring met artrose? wat kan ik er aan doen om de pijn te verzachten?

Groetjes Michelle

johanna_

Re: vervolg van: mijn draver met beenproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:40

Ik weet van mijn stalgenoot die haar paard heeft ook een lichte vorm van atrose.
Zei geeft het paard muesli, en lijn zaad olie?
Haar paard heeft toen half jaar op rust gestaan. En nu is ze weer begonnen met rijden.

Ook zeggen ze dat het paard er in de zomer minder last van heeft dan in de winter. Maar dat weet ik niet zeker hoor. :)

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 09:09

ja lijnzaadolie krijgt de mijne ook maar dat is meer om zijn vacht te laten glimmen en hem wat sneller uit zijn vacht te halen..:) mijn paard doet al 7 maanden vrij weinig.. want ze hebben nu pas ontdekt dat hij artose heeft..

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:22

mijn pony heeft best wel veel beenproblemen, en het is uiteindelijk ook wel goed gekomen, ze komt er natuurlijk nooit vanaf , maar ze loopt super! :P wij geven door haar voer nobute en dan alleen in de winter, zomers krijgt ze het alleen als ze wat slechter gaat lopen. ze loopt al 5 jaar niet meer kreupel omdat we haar hebben rechtgericht, we rijden op de manier van antoine de bodt, ben je hier bekend mee?? Als je wil weten wat me pony allemaal heeft kijk even in me profiel :P

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:42

Mijn paard heeft het ook en heeft een tijd op rust gestaan, nu langzaam weer beginnen met rijden! maar echt veel tegen de pijn is er niet ben ik bang, lijnzaadolie is inderdaad voor de vacht en misschien wat extra vitamines, zorg gewoon dat je paard beweging krijgt maar ook echt op z'n tijd z'n rust

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:40

ik ben niet zo weg van het longeren met een draver met beenproblemen, recht uit is dan toch echt beter. lekker op de baan gaan rijden dus!

Roann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:53

Ik heb hier een immiddels 18 jarige staan met een coplete reeks aan beenproblemen, ik mis gelukkig de artrose nog.
Mijne heeft vooral de kampen met peesblessures en schouderproblemen.
Ook heeft hij al wat aan zijn knieen gehad..

Toch is de schouder nog vervelender als de pees!!!
Zit nu alweer bijna 2 maanden in uitgebreide revalidatie en kom nog niet verder als stappen..

Wij hadden een KWPN op stal die toch nog 5 jaar goed is gehouden met redelijk zware artrose. (daarvoor al meerdere malen opgespoten)
Dit deden ze op basis van olien (omega 3) en veel vitamine K en dan had hij in ieder geval geen pijn zonder inspanning.
Er werd niet meer op gereden de laatste 5 jaar, en daarna werd de artrose te heftig dus is hij ingeslapen.
Artrose kan je verlichten, helaas niet verhelpen..

Ik wens je succes met de behandeling.. Hoop dat hij voorlopig (jaartje of 8 minimaal) nog vrolijk rondhuppelt!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:00

ruitje schreef:
ik ben niet zo weg van het longeren met een draver met beenproblemen, recht uit is dan toch echt beter. lekker op de baan gaan rijden dus!

Sluit ik me bij aan, longeren is een hele belasting voor de benen. Veel meer dan vaak gedacht wordt.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:48

En lijnzaadolie is juist erg goed voor de doorbloeding van de ondervoeten.

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:58

Mijn fjord heeft aan beide knietjes voor artrose. Ik geef haar inderdaad ook lijnzaad, maar ook glucosemine chondriotine met msm en zwavel. Verder op het gewicht letten dat ze niet te zwaar worden (al hebben dravers daar een stuk minder last van is mijn eigen ervaring).
Verder aankijken wat je paardje aan kan. Bakwerk is voor mijn fjord echt te zwaar (beetje hobbelen kan wel maar niet t echte werk), maar de buitenritjes daaren tegen doet haar goed, en ze blijft er soepel onder. Rust, roest.....

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:23

Wij hebben een halve Fries staan die ook artrose heeft, in de voorkniëen. Het een zwaargebouwd paard met een flinke hals en voorhand, hij is nu 18. Door de dierenartsen wordt gezegd: vooral niet stilzetten, blijven rijden! Ook al loopt hij een keer wat minder, toch actief houden. Wel voldoende lang in- en uitstappen, vooral het instappen is belangrijk. Verder staat hij 24/7 buiten, wat natuurlijk vooral voor een paard met artrose ideaal is, want rust roest. En hij heeft kunststofbeslag, niet speciaal daarvoor want dat hebben bij ons 4 van de 6 paarden, maar het helpt wel door de betere schokdemping.

En longeren ben ik ab-so-luut geen fan van, zeker niet bij een paard met slijtage/overbelastingsklachten!! Juist veel rechtdoor rijden, op een redelijk vlakke en harde ondergrond. De bak zou ik een beetje vermijden, maar de longeercirkel al helemaal!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:40

Longeren is voor een gezond paard al een hele belasting, dus nee: ik zou dat ook niet zo snel doen. Verder is het belangrijk je paard recht te richten, zodat hij alle 4 de benen gelijkmatig belast. Misschien kun je het in de AdB hoek zoeken, of bijv. Klassieke Dressuur. Ik heb daar al mooie resultaten bij gezien! Daarnaast kan een goed supplement verlichting bieden. Succes!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:45

Avalon_ schreef:
ruitje schreef:

Sluit ik me bij aan, longeren is een hele belasting voor de benen. Veel meer dan vaak gedacht wordt.

Inderdaad. Vreemd dat je dat advies kreeg.
Ik mocht mijn paard met artrose in de voorbenen juist niet longeren of rijden op (kleine) voltes. Lekker rechtuit juist!