jaarling hengst is van lief veulen in draak veranderd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nanjaluna

jaarling hengst is van lief veulen in draak veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:08

ik heb 3 pony,s 2 merrie,s en een hengst jaarling .
ze lopen allemaal samen in een groep .

alles ging goed behalve nu wil hij nicks meer van me weten hij komt niet meer na me toe . en als ik hem wil borstelen rent hij snel weg ??
er is nicks fout gegaan hij loopt gewoon op het land samen met mijn merrie,s .

is dit hengsten gedrag ???????????????? ik weet het niet meer hoor ik ben radeloos .

en hoe kan ik zijn vertrouwen weer winen ?? help help

kleinvosje

Re: jaarling hengst is van lief veulen in draak veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:09

Hij gaat inderdaad hengstenkuren vertonen. Zou hem daarom ook maar weghalen bij de merrie's, anders zit je straks met een veulen...

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:12

oeoe de testosteron is in aantocht , ja zeker dat hij nu een echte hengst aan het worden is , idd bij de merries weg anders komen er allemaal veulentjes van :D

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:13

hij loopt nu 3 dagen al apart . kijken of dat beter gaat maar nee hij blijft zo raar doen tegen mij . het lijkt net of ik hem mishandeld heb .zo dat hij reageerd tegen mij . maar heb hem nicks gedaan

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:15

Jawel, jij hebt hem bij zijn meisjes weggehaald...

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:19

ja dat klopt . zal hij daar echt boos om zijn tegen mij . 18 april word hij geholpen ik hoop zo dat hij bij draait het was zo leuk veulen en zo lief

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:24

nanjaluna schreef:
ja dat klopt . zal hij daar echt boos om zijn tegen mij . 18 april word hij geholpen ik hoop zo dat hij bij draait het was zo leuk veulen en zo lief

jups hij is woest op je :D maar hij komt er wel over heen :P
ik neem aan dat hij weer naar zijn dames mag als hij eenmaal geholpen is , dus alles komt goed

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:29

ja hij mag terug . vind het ook erg zielig voor hem maar ja hij is op dit moment gewoon niet lief . ik zal hem met rust laten tot de castratie kwa dingen met hem doen en daarna weer op paken dat is het beste denk ik

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:47

Komt inderdaad puur door het hengstengedrag en omdat
je hem bij zijn merries weggehaald hebt.
Hij komt er later wel weer overheen, hengstengedrag kun je niet afleren.
Je kunt hem natuurlijk wel leren wat wel en niet mag, maar echt hengstengedrag is niet af te leren.
Fijn dat hij geholpen word, en dat hij later weer terug kan.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:50

Het is natuurlijk ook weer dekseizoen. Dus zijn gedrag word versterk door de natuur. Wil je hem weer makker hebben moet je hem cestreren het word zeker tijd dat hij bij de merrie's weg gaat als je hem hengst wilt laten houden, maar zoals ik al lees dacht ik van niet ;). Succes, is wel een leuke leeftijd hoor haha.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:52

Hoeveel doe je met hem? Als in dagelijks met hem tutten, borstelen, wandelen. Wat doe je allemaal met hem?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:55

wel slim om hem dan te castereren.
fijner voor je zelf en voor het paardje zodat die weer bij de merries kan ;lopen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:55

Het beestje is een jaar!!! Hij is lekker aan het puberen..... Hij probeerd je uit. Belangrijk is om zeker nu goed consequent te zijn!
Super dat hij gecastreerd wordt en dat hij daarna (zeker niet binnen 6 weken!!) weer met soortgenootjes kan lopen!!

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 10:09

Ik deed veel met hem wandelen Borstelen enz dus daar Ligt het niet aan.

Daar vond ik het ook zo raar dat hij zo raar tegen me doet .
Maar ik laat hem Lekker met rust TOT de castratie over 2 werken. En daar paket ik hem weer op .

Bedank voor de antwoorden.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:18

nanjaluna schreef:

Maar ik laat hem Lekker met rust TOT de castratie over 2 werken. En daar paket ik hem weer op .

ja heel goed , al zal zijn gedrag nog wel ff aanhouden na de casteratie, maar waaschijnlijk gaat het na verloop van tijd allemaal wel weer wat beter ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:21

als dit hormonen zou zijn zou je toch verwachten dat ie juist meer gaat hangen aan je

als je het mij vraagt is het omdat ie alleen is gezet en dat kent ie niet

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:43

nanjaluna schreef:

Daar kan het juist wel aanliggen.
Je hoort vaak genoeg dat veulens waar veel mee gedaan is, dus die zo'n beetje dagelijks in de hand zijn geweest, als ze dan wat ouder worden, geen respect meer hebben voor de eigenaar, maar die juist zien als maatje en daardoor denken dat ze ermee kunnen spelen, maar ja spelen op paardenmanier is iets harder en anders als wat wij als spelen zien.
Dus vaak is het beste wat je kan doen, veulen in de opfok zetten, lekker laten spelen met andere paarden, paard laten zijn. Dat kan dan ervoor zorgen dat ze je straks met meer respect zien en niet als maatje.

Zowiezo is castreren natuurlijk goed, dat scheelt al een hoop. Maar laat hem daarna gewoon in de kudde en doe er niet teveel mee. Hij hoeft niet dagelijks geborsteld of in de hand te zijn, laat hem paard zijn. Dat is het belangrijkste voor dat spul.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:51

[[/quote]

Daar kan het juist wel aanliggen.
Je hoort vaak genoeg dat veulens waar veel mee gedaan is, dus die zo'n beetje dagelijks in de hand zijn geweest, als ze dan wat ouder worden, geen respect meer hebben voor de eigenaar, maar die juist zien als maatje en daardoor denken dat ze ermee kunnen spelen, maar ja spelen op paardenmanier is iets harder en anders als wat wij als spelen zien.
Dus vaak is het beste wat je kan doen, veulen in de opfok zetten, lekker laten spelen met andere paarden, paard laten zijn. Dat kan dan ervoor zorgen dat ze je straks met meer respect zien en niet als maatje.
.[/quote]

Dit ben ik absoluut niet met je eens! Mijn jaarling (is dan wel een merrie) heb ik ook bij mijn volwassen merrie en ander paarden staan. Ze komt elke dag bij mij om handen maar ze loopt absoluut niet over me heen. Ik geef dan ook heel duidelijk mijn grenzen aan en die accepteert ze inderdaad niet altijd direct. Maar ik ben consequent dus na paar keer herhalen accepteert ze wat ik van haar vraag of wat ik juist niet van haar wil. Het feit dat ik haar elke dag in handen hebt versterkt ook zeker onze band. ik kan alles met haar! Ik kan gewoon bij haar liggen in de wei. Ze is 2 weken geleden in Utrecht geopeerd en tijdens het onderzoeken en haar verlbijf daar waren de artsen verbaasd over hoe rustig ze bleef. Ze liet het onderzoeken allemaal toe, ze bleef rustig naast me staan. Weet je waarom? Wederzeidse vertrouwen tussen haar en mij. En ik denk persoonlijk dat je dit niet zo snel bereikt in de opfok. Maar dat moet ieder voor zich weten. Maar dat paarden in de opfok meer respect hebben dan paarden die je zelf houdt geloof ik niet. Het ligt zoveel aan jezelf! En het karakter van je paardje natuurlijk maar vooral hoe consequent jij bent!

Succes met je hengstje trouwens hoop dat na de castratie hij weer meer rust in zijn hoofd krijgt ook :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:49

Maar jij zegt ook al, je bent heel consequent met het aangeven van je grenzen. Dat is hartstikke goed. Mijn paard heb ik met 6 maanden opgehaald bij zijn moeder vandaan en gelijk de opfok ingedaan. Ik ben ongeveer 1 a 2 keer per maand bij hem gaan kijken. Soms haalden we er eens een borstel overheen en verder vond ik het belangrijk dat hij voetjes kon geven voor de hoefsmid. Verder heb ik er niks mee gedaan. Nu is hij 7 en hij en ik hebben een loeisterke band. Hij voelt mij vaak beter aan als ik mezelf. Als ik onzeker ben met rijden doet hij extra voorzichtig. Hij vertrouwd op mij, een vriendin van mij was een keer aan het rijden op hem en toen kwam ze even bij me staan en ging met haar mouwen wapperen. I dacht gelijk:"oh jeetje dat gaat ie eng vinden" en hij schrok. Toen zei mijn vriendin, als jij nou ff ontspant, dus ik diep ademgehaald en gedacht, tja het stelt geen moer voor eigenlijk, ze laat haar mouwen weer wapperen en hij verblikt of verbloosd niet.
Dus het is ook niet zo dat je op de opfok geen band met een paard kan krijgen als hij op de opfok staat. I
Ik heb juist veel om me heen gezien bij veulens die dagelijks in de hand zijn geweest dat het echt draken zijn later omdat ze hun eigenaar als gelijke zien.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:27

Ik denk dat het vooral aan jezelf ligt hoe jij met je paard omgaat is van groot belang in de ontwikkeling in omgang van mensen. Er zijn ook genoeg mensen die in dr opfok minder met het veulen doen. Maar dat ligt idd aan jezelf :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:33

Mirka dat ben ik helemaal met je eens, het ligt ook aan de opvoeder, ben je niet consequent dan kun je dat merken als veulen of in de pubertijd.
Is een paard niet door de handen geweest en in opfok gegaan dan heb je met 3 jr handen vol werk.

Mijn veulens komen allemaal door de handen en worden consequent behandeld, ho is ho en je merkt gewoon dat je er met 3jr veel minder werk van hebt met beleren.

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 19:46

Mijn pony komt genoeg in handen.

Maar dat was niet mijn vraag . Het komt er nou op neer dat ik nicks Doe met mijn pony en dat is niet zo .

Hij weet heel goed Wat mag en niet . Alleen probeert me heel erg uit en als hij zijn zin niet krijgt gaat hij uit zijn plaat en kan ik nicks Meer met hem .

Ik Heb ook een 2 jarige die super luisterd naar me .

Maar ik weet nou dat het hengsten gedrag is . En houd ik daar rekening mee .

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:15

Ik doelde niet op jou hoor Te. Ik reageerde op een reactie hier en ging daarna offtopic :s

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 01:02

newt schreef:
Mirka dat ben ik helemaal met je eens, het ligt ook aan de opvoeder, ben je niet consequent dan kun je dat merken als veulen of in de pubertijd.
Is een paard niet door de handen geweest en in opfok gegaan dan heb je met 3 jr handen vol werk.

Mijn veulens komen allemaal door de handen en worden consequent behandeld, ho is ho en je merkt gewoon dat je er met 3jr veel minder werk van hebt met beleren.

Een paard wat compleet groen is, en dus niets verkeerds heeft geleerd, is een stuk makkelijker te beleren dan een paard waar verkeerd mee is omgegaan en die geleerd heeft dat hij sterker is dan de persoon op de grond.

Het ideale geval is natuurlijk een dier dat van begin af aan in handen is geweest en waar consequent mee is omgegaan. Maar mag ik eerlijk zeggen dat dit niet zo heel vaak voorkomt?

En dan hoor ik een goede kennis van mij nog zeggen dat het fijner is om een compleet groen paard in handen te krijgen, die nog compleet blanco is, dan een dier die je eerst nog van alles af moet gaan leren.

Dus handen vol aan een groen paard? Nee hoor. De goede dingen zijn net zo makkelijk aangeleerd als de verkeerde dingen. Maar de verkeerde dingen zijn niet zo snel meer afgeleerd....

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:34

Cassidy, jij verwoord even precies wat ik bedoelde.