Paard breekt uit bij longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Siegridd

Paard breekt uit bij longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:17

Als ik mijn Haflinger aan het longeertouw heb dan riskeer in mn leven. Hij sleurt me namelijk door de hele bak heen. Hij is al 13 en werd altijd zonder touw gelongeerd en dan luister hij ook altijd heel goed. Maar nou wil ik aan vrijheidsdressuur gaan doen en lees overal dat je paard toch echt wel aan een longeerlijn moet lopen. Maar dat wil mijn niet. Dus hoe kan ik dit het beste aanpakken?

LeonieL

Re: Paard breekt uit bij longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:18

Niks moet. Je pony kan het zonder lijn, dan is het ook goed, lijkt mij. Voor VD is het niet heel belangrijk toch? (Ik gebruik het nooit bij VD en als ik haar wil laten lopen doe ik dat ook zonder touw.)

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:19

Okee, ik las op verschillende sites dat je paard aan een lijn moet kunnen lopen. Maar dat vind die van mij alleen leuk als ik er achteraan word gesleept

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:22

Aan de lijn lopen? Ik denk dat ze meelopen aan het halstertouw bedoelen? Normaal met aan een halstertouw meelopen lijkt mij 10 x belangrijker dan perse willen longeren. Maar misschien heb ik het fout hoor.

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:27

Nou aan een halstertouw wil hij wel. Na het loslongeren want als ik hem eerst niet longeer dan sleurt ie mij alsnog de bak door :P maar daarna is hij zo mak als een lammetje :P

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:28

LeonieL schreef:
Niks moet. Je pony kan het zonder lijn, dan is het ook goed, lijkt mij. Voor VD is het niet heel belangrijk toch? (Ik gebruik het nooit bij VD en als ik haar wil laten lopen doe ik dat ook zonder touw.)

Niks doen is natuurlijk onzin :?

Longeer je in rijbak? Dan zou ik een deel afzetten, zo krijg hij al minder kans om uit tebreken.
Als ik zo lees dat hij je mee sleurt zou ik ook met hoofdstel gaan longeren.
Verder goed voorwaarst houden en met je longeer zweep altijd iets achter hem blijven. Zorg altijd dat je schuin achter de schouder van je paard sta.

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:30

Okee dat is wel een goeie. Ik probeer het nooit aan touw, omdat ik geen zin in ongelukken heb. Het is nogal een vrij stevige en sterke haflinger, dus die heeft je zo aan de andere kant van de bak

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:35

Mijn pony trok eerst ook heel erg.. Wat er hier voor al werd gezegd was handig bak afzetten zodat hij niet heel ver kan. Het klinkt misschien heel banketstaaf maar gewoon op de volte 4x korte rukjes geven. zodat hij door krijgt dat hij aan een lijn loopt. En hem echt hard aan het werk zetten.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:37

Siegridd schreef:
Nou aan een halstertouw wil hij wel. Na het loslongeren want als ik hem eerst niet longeer dan sleurt ie mij alsnog de bak door :P maar daarna is hij zo mak als een lammetje :P

Ja kijk, dat lijkt mij veel kwalijker dan het niet kunnen longeren met touw...

Wietse_07 schreef:
LeonieL schreef:

Niks doen is natuurlijk onzin :?

Ik spreek voor mezelf ;) Ik gebruik het nooit, en voor VD vind ík het niet belangrijk. dáár reageerde ik op.
Maar je hebt gelijk. ik had beter tips kunnen geven.

Wat je kan doen is een cirkel uitzetten. zo help je e pony om de rondjes te lopen. Hij kan het wel zonder lijn, dus blijkbaar reageert hij goed op lichaamstaal? Misschien doe je onbewust iets anders als je met de lijn longeert?

(Btw. gaat het over longeren met hulpmiddelen, of gewoon om wat beweging te geven?)
ps. ik zou nog niet aan VD beginnen als het normaal meelopen nog niet goed gaat ;)

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:45

LeonieL schreef:
Siegridd schreef:

Ja kijk, dat lijkt mij veel kwalijker dan het niet kunnen longeren met touw...

Hoe bedoel je precies?

Maar zijn echte eigenaar lukt het ook niet aan touw longeren. Het lukt niemand.

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:49

Het is btw alleen in de bak dat hij dat doet. Het is niet als ik hem uit het land haal en als ik met hem een blokje ga wandelen. Als ik hem alleen in de bak heb dan denkt hij: Oooh leuk crossen.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:49

Ik bedoel dat ik het veel erger zou vinden dat mijn paard niet fatsoenlijk mee zou lopen. Dat vind ik nog veel gevaarlijker. lopen met je paard doet íedereen. al is het maar kleine stukjes. dit moet wel veilig gebeuren.
en in jouw post staat dat dat alleen maar kan, wanneer je gelongeert hebt.

Dus ik wou zeggen: Werk eerst aan het gewoon lopen met je pony vóór je gaat VDén. Maar dat is een andere discussie. Ik hoop dat je wat hebt aan de tips die ik gegeven heb? :j
Verder weet ik het namelijk ook niet.
X Leonie

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:51

Ja ik snap je punt. Maar het is meer dat hij barst van de energie dat hij eerst zn energie kwijt wil. hij staat momenteel vast op een stukje omdat hij zand eet. dus hij barst van de energie

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:51

Maar nog bedankt voor je tips hoor! :D

carry2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:14

Ik denk dat je je niet al te druk moet maken wanneer je paard alleen maar los wil aan de longeerlijn. Wil je wel graag dat hij vast loopt probeer dan een cirkel af te zetten. Je hebt op deze manier minder snel dat hij er van tussen schiet. Mijne loopt altijd los ook als ik hem ophaal vanuit het land, als hij dat gewend is kan dat volgens mij niet zoveel kwaad. +:)+

moesensjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:03

Ik had en fjord die deed precies het zelfde.
Ik ging altijd vrij werken (zonder touw met lichaamstaal) hier kon zij har energie in kwijt, als ze zich over had gegeven deed ik har nog hel even an de longe zodat ze en goede ervaring had.
Misschien dat het helpt bij jou Haffie

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:05

Leeg