longeren -> vankant wisselen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laura123456

longeren -> vankant wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:11

Heei bokkers (:
IK heb eigelijk een lastig probleem. Mijn halve stal is echt een lief paard !
Maar bij het longeren kan hij soms zo lastig doen . Langs de ene kant gaat het nog allemaal (maakt niet uit welke kant het i s)
maar als ik hem langs de andere kant wil laten gaan , hangt hij het zo uit , hij blijft dan gewoon staan en hij zet geen meter meer vooruit . Het kan geen reden van pijn zijn denk ik want bij het rijden doet ze het perfect op 2 kanten . En als ik hem dan eindelijk op de andere kant krijg doet hij ook normaal. Bij zijn eigenares doet hij dit niet. Enkele mensen hebben gezegt dat hij mij zit te testen , dit kan idd kloppen. Zoals vandaag wou hij bij van kant verwisselen weer geen meter vooruit gaan ik heb hem dus een tik moeten verkopen . maar ik vind dit echt niet fijn om te doen . hoe kan ik dit vermijden ? xx
Laatst bijgewerkt door laura123456 op 04-04-11 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:13

Is het nou een hij of een haar :P.

Hoe probeer je je paard de andere kant op te sturen?

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:35

eeen hij :D hahah sorry (:
en ik laat hem halthouden , draai hem de ander kant op laat hem dan halt houden . ZO kan ik rustig een paar passen van hem vandaag zetten en dan vraag ik hem om in stap te gaan . Xx
Is dit misschien een foute manier ? x

Revanches

Re: longeren -> vankant wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:54

OPG-->GVL

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:20

Nee niet helemaal fout hoor, ik zou hem alleen meteen door laten stappen en hem van jou weg laten lopen, niet jij van hem. Dat is een soort uitnodiging om stil te gaan staan/naar jou toe te komen.
Ik weet ook niet hoe je houding is tegenover je paard? Maar wijs altijd met je centrum (navel) naar zn achterhanxd. Als je naar zijn hoofd wijst of iets ervoor dan willen ze ook wel eens stilstaan...
Heb er zelf een die daar heel gevoelig op reageert en zelfs in der achteruit wilt gaan als ik naar dr oofd wijs en met de zweep zwaai :')

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 17:26

@suus_ Bedankt voor de reactie . maar mijn probleem is dat ik hem niet eens kan laten doorstappen (:
het is omdraaien en hup halt en dan wilt die niet meer vooruit xD . Hij kan het wel want als ikhem dan eindelijk zo ver krijgen gaat alles oke :) Toch bedankt voor de hupl en reactie en de tips !!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:33

Staart omhoog doen, kwartje erin, en gaan met die banaaan..... haha..

Nee eventjes zonder grapjes, ik denk dat het inderdaad te maken heeft met jouw houding tegenover je paard.. misschien moet je de eigenaresse eens mee laten kijken en helpen als het niet lukt? en anders als jij het precies hetzelfde doet als de eigenaresse dan moet je hem misschien toch maar een keer aanpakken, en flink wegjagen, dat hij vooruit gaat..

als je de mogelijkheid hebt om los te longeren kun je dat misschien ook eens proberen.. dan kun je je meer focussen op je positie in de bak, dan dat je de lijn op maat moet houden en zo... ook kun je ze dan leren om om te draaien, zonder echt een seconde stil te staan...

succes ermee!

groetjes keshia

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 17:43

heei keshia bedankt voor de tips . Ik denk dat het inderdaad met mijn houding iets te maken heeft ! Ik ga het los longeren zeker eens proberen deze week , lukt het dan niet ga ik er zeker hulp bij halen . Het probleem is hij is echt een luiaard :D ik probeer hem weg te laten gaan maar niks helpt (: zelf als ik soms een tik geeft denkt hij echt zo van 'huh is er iets gebeeurt ik blijf lekker staan )Ik ben niet iemand die het fijn vindt om haar paard eens een tik geven , maar ik weet dat het soms nodig is . IK ga het zeker uittesten :) bedankt voor je tips !!

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 18:14

Nog iemand tips / ervaringen ? :)

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:28

Heey,

Mijn paard deed net het zelfde! Als ik begin stapt hij vlot weg, maar als ik hem dan naar het midden laat komen om de lijn aan de andere kant te hangen wil hij niet meer vertrekken. Wat ik ook deed, dus meestappen enzo, werkte niet.
Dan heb ik eens één keer hem een pets gegeven met de zweep, hij was zo geschrokken dat hij direct weg galopeerde. Sindsdien doet hij braaf op 2 kanten. Dus misschien met je het gewoon eens doen... als je paardje er gewoon een spelletje van maakt.
(zoals de mijne deed, hij vond mij in het begin een lachertje. Maar dat is al gebeterd nu :D. Gewoon soms eens streng zijn! :o )

X

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:26

een handige tip voor als je paard echt niet op de zweep reageert, knoop er eens een stukje plastic aan... zie ze dan maar eens gaan! meppen, of een tik verkopen dat werkt niet.. je moet de zweep niet gebruiken om te slaan, of tikken, maar als impuls, een hulpmiddel om je paard vooruit te krijgen. Even een stukje plastic eraan, en ze gaan zo vooruit. Na een tijdje weten ze dat ze vooruit moeten als de zweep beweegt, en dan gaan ze wel!

succes!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:11

een normale longeerzweep helpt bij een van mijn paarden wel
als hij niet wil lopen dan laat ik het touwtje van de zweep in de lucht knallen dan loopt die wel :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:13

Ik zet mijn paard stil (heb geen longeerzweep)
Ik zeg dat ze mag komen en dan komt ze ook
Even belonen en dan longeerlijn goed en weer de andere kant op wegsturen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:17

:D :D Ik zeg..let op...andere kant..en paard draait om naar de andere kant.
Maar TS als het paard het netjes doet bij de eigenares, dan zou ik die eens vragen waar het nu fout gaat.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 19:57

@ keshia , die tip van dat dingetje aan de longeerlijn werkt goeed (: alleen heeft hij iets anders verzonnen
nml langs een kan gaat alles goed , dan draai ik hem om maar wil hij maar niet stilblijven staan , ik kan geen pas verzetten of hij draait zijn lichaam zodat zijn kop voor mij staat en ik plaats van naast het lichaam van mijn paard sta , een paard voor mij heb staan :s ( ik weet niet of je het snapt ^^) Omdat ik ten einde raad was heb ik op zijn lastige kant er gwn naastgelopen en hem in draf gezet een cirkel lopen , en uiteindelijk telkens iets verder van hem weglopen zo dat ik in het midden terecht kom . Ik ga volgende keer samen met de eigenares de oorzaak zoeken , maar als je nog tips hebt hoe ik kan voorkomen dat hij zicht direct draait (zijn poep draait ) altijd welkom :D

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 20:04

@corientjuh , dat is het probleem ik krijg ze niet de andere kant opgestuurt (: , ik kan ze zelf niet eens op de ander kant zetten het enigste wat ze doet ik haar lichaaam draaien zodat haar hoofd naar me toe komt .
@aerdenhout1 , ging het maar allemaal zo makkelijk (:

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 20:21

NOG ? :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:55

Dan loop je gewoon een stukje de andere kant met haar op en dan stuur je haar weer rond

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 17:42

Thanks iedereen voor de tips , ik ben gisteren ook begonnen met grondwerk :))

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:44

Snapt ie het wel als hij steeds stil gaat staan dan?

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 10:34

Ik denk idd ,dat hij het nietmeer snapt (; ik heb het nu op een andere manier gedaan , en alles lukt ((:

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:38

Waarschijnlijk sta je zelf in een verkeerde positie.
Dat ene stapje naar links of naar rechts kan het verschil maken, dus kijk eens goed waar je precies staat.
En wat erg belangrijk is, stuur de schouder van het paard van je af, veel mensen gaan in de fout door maar lukraak te drijven en vaak is dit naar de achterhand gericht, waardoor je zeker op een lastige kant van het paard je al gauw het hoofd naar je toegericht krijgt ;)