hangen aan de longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

brenda123

hangen aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 11:10

hallo bokkers

Ik heb een fjordje,
als ik die ga longeren dan gaat ze heel erg aan het touw hangen, het maakt niet uit of ik het hoofdstel of halster gebruik.

Ik kan haar dus niet in gallop laten springen want dan trekt ze mijn handen helemaal open.
Ik wil niet met dubbele longe gaan werken want daar longeer ik te weinig voor.

ik hoop dat jullie hier een oefeningetje voor hebben waardoor het beter moet gaan.

laura_power

Re: hangen aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:11

het staat verkeerd, want het is geen foto topic.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:29

Dit is inderdaad geen fototopic. Daarom verplaats ik het even van GVL-ITP naar GVL :).

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:33

Probeer het paard eerst in stap correct rond te longeren, gaat dat goed begin je met kleine stukjes draf. Wat er vaak gebeurd bij paarden die nog niet goed in balans zijn is dat ze op de lijn gaan hangen. Een paard is natuurlijk veel zwaarder en die houd je nooit. Waar je dus voor moet gaan zorgen is dat hij op zijn eigen benen gaat lopen, begin in stap en breid het langzaam uit naar kleine stukjes draf.

Wat ook kan helpen is een cirkel afzetten, wel kan paard dan nog steeds op iets leunen (dit maal het hek).

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:34

Kan hij/zij onder het zadel al netjes galopperen? Hoe oud is het paardje waar je het over hebt?
Mijn pony knalde er eerst altijd tussenuit met longeren, dan kreeg ik ski-les er achteraan. Dit bleek gewoon een gebrek aan balans te zijn, nu ze in de bak een volte kan galopperen haalt ze de bocht bij het longeren ook. Maar het kan natuurlijk vanalles zijn. Vraag je in ieder geval even voor jezelf af of je paardje kan wat je van hem vraagt. Soms is het geen onwil, maar onmacht ;)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:36

inderdaad met prikpaaltjes en lint een cirkel afzetten of de baan halveren. Dat scheelt al enorm denk ik

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:38

Mijn pony hing ook heel erg aan de longeerlijn en dan met name in galop.. En mijn instructrice zei dat ik tijdens het longeren in 1 rondje gewoon een stuk of 4 korte rukjes aan het touw moest geven zodat ze niet gaat hangen.. Na een paar keer zo gelongeerd te hebben op deze manier en gewoon elke rondje en dat gewoon de hele tijd doen. zag ik al verschil..
Nu doe ik het alleen nog in de galop want verder hangt ze al niet meer!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:13

een longeercirkel afzetten en handschoenen aandoen lijkt mij :j

tsjebbe18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:45

dat doet die van mij ook (verzorgpaard) en dan geef ik een tikje bij zijn schouder en in een half uurtje tijd doe ik dat zo'n 4 keer en dan doet hij dat niet meer

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:02

gaat ze op beide zijden hangen of alleen op de rechter of linkerhand. als dit het geval is dan zit ze wat vast op die hand. dan kun je het beste onder zadel veel voltes ( grote, kleine en voltes sluiten en openen) rijden op de vaste hand. heb ik namelijk ook bij mijn paard. ze zit wat vast op de rechterhand en met longeren trekt ze veel aan de zijde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:07

Hebben jullie beschikking over een longeerkraal? Zo nee, is dat met een paar simpele handelingen te maken.
Verder zou ik grondwerk met het paard doen, het dier leren wijken voor druk op ieder gedeelte van het lichaam. Dus ook op het hoofd.
Koop een grondwerkstick en een touwhalster en leadrope. Een touwhalster is dunner dan een gewoon stalhalster, het dier kan wat minder snel zijn gewicht in de strijd gooien. Vergelijk het maar met een boodschappentas die aan een breed hengsel gedragen kan worden, of aan een ijzerdraadje. Een touwhalster heeft meer bite.
Maar omdat hij meer bite heeft, moet je er mee leren omgaan. Dus druk meteen laten varen als hij gaat trekken, jij druk houdt en het dier vervolgens op je afkomt.
Het touwhalster is een werkhalster, niet mee losgooien, niet mee vastzetten (behalve in combinatie met de Aussie Tie Ring)

Er is echt een oplossing voor je probleem. Het is alleen geen quick fix. En je zult compleet anders moeten gaan denken.

Verdiep je eens in Parelli?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:47

touwhalster gebruiken en handschoenen aan. Longeercirkel afzetten en zelf op 1 plek staan en meedraaien.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 00:51

inderdaad, longeercirkel afzetten is een goede. wat bij mijn tinker heel goed hielp (die had het zelfde probleem) was inderdaad om eerst te zorgen dat ze zelfstandig KON lopen. veel oefenen voor de balans onder het zadel, en ook grondwerk (simpel gezegd: dezelfde rondjes laten lopen maar dan zonder een touw eraan, dan valt er ook weinig te hangen). Dat laatste trouwens niet doorzetten als je paard echt nog last heeft van een onderontwikkelde balans. Wat niet gaat, dat gaat gewoon niet. Die tinker kon toen onder het zadel ook geen volte (in een hele grote bak) in galop.

(hehe, als ze slim was, dan remde ze af, maar ik heb van de eigenaresse gehoord dat ze ook een keer heel hard rechtdoorgallopeerde, zo tegen de muur aan! Heeft ze gelukkig bij mij nooit gedaan, en na heeeeeel lang oefenen kon ze zelfs galopwissels)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 02:03

Niet meer op de hoefslag laten lopen of tegen een omheining aan.
Pak gewoon de binnenhoefslag mee.

Meestal gaan ze hangen om steun te zoeken bij omheiningen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:02

Paard is waarschijnlijk nog niet goed in balans, waardoor de voltes nog moeilijk zijn. Iig dat was bij ons de reden van het trekken. Ik heb idd een tijdje de bak (voor de helft, ruim de helft) afgezet, grote voltes longeren en wat mee lopen. Inmiddels zijn we zover dat er geen afzetting meer nodig is, ze blijft bij mij omdat ze gewoon veel meer balans heeft op een volte, en ook kleinere volte.

brenda123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 21:51

Junia schreef:
Kan hij/zij onder het zadel al netjes galopperen? Hoe oud is het paardje waar je het over hebt?
Mijn pony knalde er eerst altijd tussenuit met longeren, dan kreeg ik ski-les er achteraan. Dit bleek gewoon een gebrek aan balans te zijn, nu ze in de bak een volte kan galopperen haalt ze de bocht bij het longeren ook. Maar het kan natuurlijk vanalles zijn. Vraag je in ieder geval even voor jezelf af of je paardje kan wat je van hem vraagt. Soms is het geen onwil, maar onmacht ;)

nee, het galloperen onder het zadel gaat ook nog niet vloeiend. telkens in de verkeerde of gekruiste gallop, ik heb ook les met haar en het gaat heel langzaam wel al wat beter. ze is 12 jaar.

brenda123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 21:57

myk_en_shant schreef:
gaat ze op beide zijden hangen of alleen op de rechter of linkerhand. als dit het geval is dan zit ze wat vast op die hand. dan kun je het beste onder zadel veel voltes ( grote, kleine en voltes sluiten en openen) rijden op de vaste hand. heb ik namelijk ook bij mijn paard. ze zit wat vast op de rechterhand en met longeren trekt ze veel aan de zijde.

ze hangt op bijde kanten, op de rechterhand hangt ze wel meer. Ik rij zoveel mogelijk voltes als ik maar kan , maar ook de stelling bij haar gaat niet goed. vb. op de rechterhand dan kijkt ze een beetje met der hoofd naar links. dus dan vraag ik haar wat naar rechts en duw ik mn rechter been er goed aan zodat ze niet naar binnen valt. Maar ze denderd gewoon door mijn been heen, heel vervelend!
Ik rij trouwens gewoon in een bak. er is geen longeercirkel.

GMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:00

Het kan helpen door een stuk af te zetten zodat hij je niet door de hele bak rond kan trekken.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:37

Hoe maak je de longeerlijn vast aan het hoofdstel

brenda123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 16:45

amillia schreef:

door de ene bitring en dan onderlangs naar de andere bitring en daar vast maken.

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:38

iets afzetten waar je paard 'over de hoefslag' moet lopen, snappie?

dus gewoon een longeerring maken

brenda123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:40

ja, dat zal ik nu zeker doen!
zijn er ook andere manieren om haar belans te laten vinden?
En hoe zorg je dat als je aan het rijden bent ze beter naar je been gaat luisteren?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:43

Wanneer je pony op zijn binnenbeen staat een klein kneepje geven. Zo ga je mee met de beweging van het hoofd en stoor je hem dus niet in zijn natuurlijke beweging. Ondertussen goed voorwaarts vragen via de flank. Na 1 of 2 rondjes zal je zien dat je pony minder hangt.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 02:51

brenda123 schreef:
amillia schreef:

door de ene bitring en dan onderlangs naar de andere bitring en daar vast maken.

Zelf doe ik de longeerlijn ipv er onderdoor over het hoofd heen, omdat de druk op de bitringen mooi gelijk verdeeld blijft(zoals jij beschrijft komt alles op de buitenste) en je toch net iets mee te vertellen hebt.