[AR] hoe voorkomen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 21:41

ik weet geen beeter titel en ik ga het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

De ogen waar de lamoen door steekt schiet steeds achter de stop. Vooral naar de galop gebeurdt dit, Hoe kan ik het beste dit oplossen zodat de lamoen gewoon in het oog blijft zitten en niet achter de stop valt? Er zitten al extra gaten in me strengen

ik heb een foto bij geplaats. Zo ligt de lamoen normaal, maar na de galop meestal achter de stop.Hij valt dan naar de 3e stop hij valt niet eruit.

Afbeelding

De lamoenen zijn verstelbaar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:03

Kan het zijn dat er recent op bokt nog foto's hebben gestaan van dezelfde aanspanning, waarbij ik ook al opmerkte dat de lichtogen (want zo noem je 'de ogen waar het lamoen door steekt') achter de stophaken zaten?

Vrees dat de enige oplossing is om er evt. nieuwe, langere stophaken aan te zetten. Of je lichtogen te vervangen door brancardbeugels, die kan je nl. strak om het lamoen heen trekken. Aan de andere kant zou ik je dat ook niet aanraden; als je je lichtogen vervangt, kan je ze beter vervangen door veiligheidslichtogen (die je in geval van nood heel makkelijk open kan maken, is overigens ook makkelijk en snel bij in- uitspannen), daar betaal je bijna hetzelfde voor.
Edit; nog eens beter naar de foto gekeken, volgens mij heb je al veiligheidslichtogen. Dan zou ik dat niet veranderen, maar dus stophaken er af halen en een langer 'pinnetje' er op zetten.

Wat trouwens ook wel goed werkt, is een driehoeksvormpje als stophaak:
Afbeelding

Dit had ik op mijn oude lamoen, heb inmiddels een gesloten lamoen, dus geen stophaken meer nodig.

lanouska

Re: hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:33

ik weet niet of je iemand in de buurt hebt die goed kan lassen maar dan zou ik een korte ketting kopen en die met de uiteinden op de stophaken lassen, zo creer je eigenlijk een gesloten lamoen en kan ie er dus niet meer achter komen (of in het ergste geval ervoor)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 00:15

Kon niet meer editten, maar dacht vrij recent nog een topic op AR-ITP gezien te hebben die ook precies hetzelfde 'rare' stophaken systeem, dacht dat deze aanspanning het was, maar is dus iemand met hetzelfde lamoen én hetzelfde probleem; daar zitten de lichtogen namelijk óók achter de stophaken, zelfs er helemaal achter volgens mij.

Kijk maar eens, dit is precies hetzelfde lamoen/systeem als wat jij hebt, zorgt daar dus ook voor problemen:
[AR-ITP] Henkie de valkhengst voor de wagen

@ lanouska: heel creatief, maar lijkt me meer werk en meer gedoe dan de stophaken eraf zagen en 1 gewone, goede stophaak er op zetten die lang genoeg is, of evt. zo'n driehoeksvormpje.....?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 00:23

Ik weet niet hoeveel gaten je over hebt bij je buitensingel, maar je zou eens kunnen proberen een slag om het lamoen te doen. Ik neem aan dat je strengen op de goede lengte zitten en de lichtogen op het schoftje blijven liggen. Zitten de lichtogen vast aan het schoftje, dus zit er nog een passant onder of kunnen ze vrij bewegen? Verder mag volgens mij je borstuig wel wat omhoog.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:54

Ik heb een gelijkaardig probleem met een gelijkaardig lamoen. Mijn lamoen gaat naar voren als mijn pony een bocht maakt. Bij een scherpe bocht, schiet het lamoen zo ver naar voren dat het achterste riempje van het borststuk komt klem te zitten achter de eerste stop.
Mijn lamoen is wel lichtjes verschillend met die van op de foto, mijn eerste stop is namelijk het einde van het lamoen, er is geen stukje meer wat nog verder uitsteekt.

Weten jullie hier misschien een oplossing voor? Strengen zijn zeker op de juiste maat, er kan niets veranderd worden aan het tuig waardoor het niet meer vast komt te zitten. Het lamoen dicht maken (tussen de 2 stoppen) gaat niet omdat ik de lichtogen door het lamoen moet schuiven..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:17

sander_lotte schreef:
Ik heb een gelijkaardig probleem met een gelijkaardig lamoen. Mijn lamoen gaat naar voren als mijn pony een bocht maakt. Bij een scherpe bocht, schiet het lamoen zo ver naar voren dat het achterste riempje van het borststuk komt klem te zitten achter de eerste stop.
Mijn lamoen is wel lichtjes verschillend met die van op de foto, mijn eerste stop is namelijk het einde van het lamoen, er is geen stukje meer wat nog verder uitsteekt.

Weten jullie hier misschien een oplossing voor? Strengen zijn zeker op de juiste maat, er kan niets veranderd worden aan het tuig waardoor het niet meer vast komt te zitten. Het lamoen dicht maken (tussen de 2 stoppen) gaat niet omdat ik de lichtogen door het lamoen moet schuiven..

Een foto van de aanspanning en tijdens het rijden zou dan wel handig zijn, kan me hier eigenlijk niet echt wat bij voorstellen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:31

Hier een foto:
Zo ziet de aanspanning eruit. Op deze foto zie je al dat het lamoen vrij ver naar voren schiet. De broek korter maken heeft geen zin, dan hangt die zelfs gespannen als de pony de wagen trekt. Bij het halthouden zet hij zijn achterhand vrij ver onder zijn lichaam in, maar bij het trekken loopt hij heel ruim, dus de broek zou hem erg storen als die strakker gedaan zou worden. Het lamoen gaat niet meer korter, dit is het kortste.
Afbeelding

Zo ziet het eruit in een bocht. Hier zie je netjes hoe het lamoen achter het achterste riempje van het borststuk komt vast te zitten. De broek ziet er wat vreemd uit, maar dat is omdat we een bocht naar links maken en ik heb nogal een breed lamoen.
Afbeelding

De buitensingel heb ik ook al strakker proberen te maken, maar hoe strak ik hem ook doe, het lamoen blijft naar voren schieten en in een bocht komt het klem te zitten achter het borststuk.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:44

Ik denk dat het lamoen te wijd is.

edit; ik zie net dat je dat zelf ook al gezegd hebt.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:34

Nou die zijn idd wel bizar wijd! Ik zou op zoek gaan naar een andere lamoen! Je hele tuig wordt naar buiten getrokken zo!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:33

Om te rijden is dit een zeer fijn lamoen hoor, pony heeft tenminste bewegingsruimte. Veel menners hier in de buurt willen graag zo een lamoen als ik, omdat hun paarden niet eens fatsoenlijk kunnen buigen... Een ander lamoen zoeken doe ik echt niet, ook mijn meninstructeur zegt dat het een enorm voordeel is om mijn lamoen te hebben.
Als de pony gewoon recht voor de wagen staat, wordt er helemaal niets naar buiten getrokken. En zoals Brendaaa zegt klopt het ook niet, er wordt niets helemaal naar buiten getrokken (en al zeker niet mijn hele tuig :D ). De broek blijft net hetzelfde, mijn pony raakt de broek enkel op een andere plaats als hij een bocht neemt.
Trouwens, de breedte van mijn lamoen heeft niets met mijn probleem te maken hé :Y)

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:23

@ Sander_lotte, ik ben het met je eens dat een ruim lamoen juist een voordeel is. Ik denk dat het vooral komt omdat je lamoen aan de voorkant te lang is. Je zou eens kunnen proberen of het beter gaat als hij langer in de strengen staat. Als dat verbetering geeft zou ik de voorste delen van het lamoen (die je dus in het achterste gedeelte schuift) aan het einde wat inkorten zodat je ze er wat verder in kan schuiven. Als je dan in de knoop komt met het oog voor de broek zou ik deze eraf halen en ook verder naar voren plaatsen, ik denk dat je broek dan ook mooier komt te liggen en ook niet zo naar buiten wordt getrokken als je een bocht maakt. De broekriemen horen namelijk in het verlengde van je broek naar voren te lopen, bij jou lopen ze vooral naar buiten.
Ik hoop dat je het zo snap zo niet zal ik proberen het anders uit te leggen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:22

@ Romy_Tessa: bedankt :) Een ruim lamoen is inderdaad een voordeel, mijn pony kan heel netjes buigen (doet het nog niet altijd zoals het moet, maar hij heeft wel de ruimte om netjes te buigen), wat bij héél veel aanspanningen niet gezegd kan worden.
De strenger langer maken heb ik al geprobeerd, maar als de pony dan trekt, komt het lamoen te ver achter het schoftje te liggen. Nu ligt de voorkant het lamoen netjes ter hoogte van het schoftje (zoals het hoort). Het is uiteraard ook niet de bedoeling dat de lichtogen ver achter het schoftje liggen tijdens het trekken van de wagen. Toen ik had had geprobeerd, had pony trouwens 2 roestkleurige deuken in de zijkant van zijn buik, dat was al helemaal geen zicht als hij terug op het land stond :D

Na heel lang nadenken heb ik toch een oplossing gevonden (maar nog niet uitgetest). Mijn vader heeft een buisje van plastic (redelijk hard plastic, maar toch buigbaar) op maat gesneden, dit heeft hij over de 2 'stoppen' geschoven, waardoor er nu geen opening meer is aan het lamoen. Bij het inspannen zou het mogelijk moeten zijn om het buisje aan 1 kant los te maken, lamoen in de lichtogen te hangen en het buisje terug vast te maken.
Nu moeten we enkel testen of het lukt... Normaal ga ik het morgen testen, en anders zondag, dan heb ik mijn eerste vaardigheid wedstrijd dus met veel bochten :D