Left Brain introvert gemotiveerd krijgen????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

Left Brain introvert gemotiveerd krijgen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 15:36

Ik heb dus een tinker merrie dat left brain introvert is. Ze is moeilijk gemotiveerd te krijgen. Veel afwisseling is noodzakelijk, maar ik merk wel dat voedsel een enorme motivator voor haar is. Ik probeer dit niet altijd te doen want dan is ze constant op zoek naar snoepjes ipv geconcentreerd te zijn op de oefening. Als ik geen beloning gebruik, staat ze erbij met een attitude van "Moet dit echt? Ik wil gewoon met rust gelaten worden." Wat kan ik doen om haar interesse bij mij en de oefening te krijgen? Ik vind dit echt moeilijk...

Goof

Re: Left Brain introvert gemotiveerd krijgen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:39

Weet je wat ik niet begrijp;
als een paard aangeeft iets niet te willen, dat je het dan toch wilt doen....

Een paard dat niet wil springen, laat je toch ook niet springen?

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:59

dus wat ik van jou begrijp als jou paard er vandoor gaat moet je dat maar accepteren want blijkbaar wilt hy dan niet naar je luisteren dus hoeft hy dat ook niet

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:08

__SavannaH__ schreef:
dus wat ik van jou begrijp als jou paard er vandoor gaat moet je dat maar accepteren want blijkbaar wilt hy dan niet naar je luisteren dus hoeft hy dat ook niet

:')

Ik heb het niet over wel of niet luisteren als je mijn post goed had gelezen.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 16:13

Dan moet ik niets doen, want wat ze het liefste zou willen is in de wei staan grazen. Het gaat over haar warm krijgen om mee te werken. Er zijn zat paarden die tot dingen gedwongen worden die ze eigenluk niet willen doen, ik probeer nog tot een vorm van samenwerking te komen...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:20

Tja... op de site van Parelli vind je een heel aantal goede oefeningen voor dit type paarden. Ik heb er ook eentje. Heel creatief zijn met je oefeningen, heel 'slinks' in hoe je dat aanpakt.
Zelf heb ik er ook eentje. Ik werk ook af en toe met voedselbeloningen, maar heb de brug van de klik (ik doe zonder klikker, maar met klakje van m'n tong) goed ingebouwd. Bij de klak heeft ze dus al haar beloning, en weet ze dat er echt een snoepje volgt. Zo kan ze bijvoorbeeld 10 meter achter een bal aan rennen, en ervaart ze mijn klik als ze de bal heeft aangeraakt als de beloning. Het snoep komt (af en toe) gewoon later. Maar ze raakt wel echt heel gemotiveerd van achter de bal aan rennen die ik wegschop. En zo heb ik een heel arsenaal aan creatieve dingetjes, waardoor ze mij met leuke dingen associeert en elke keer uit wil vinden wat ik deze keer bedoel of wil van haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:40

Wat bij mij helpt: voedsel, rust & dingen die hij graag doet.
Dat laatste heb ik wel moeten uitvinden natuurlijk, maar bij hem blijkt dat flemen en springen te zijn ... Dus dat gebruiken we veel tussendoor.

Waarom geen voedselbeloningen? Als je je paard aanleert dat het geen zin heeft om te gaan bedelen heb je daar al snel geen last meer van hoor ;) Het trucje "voedsel weigeren" is daarvoor ideaal, na een tijdje snappen ze het wel en moet je je daar al niet meer op concentreren en kan je er af en toe eens een snoepje induwen, helpt altijd extra ;)

Wat bij die van mij ook erg helpt is hem zelf dingen laten ontdekken ... zelfs bij dingen die hij al kent niet verwachten dat hij het à la minute doet, maar al blij zijn als die het doet (en als hij het wel snel doet extra belonen, daarvoor zijn snoepjes/stukjes wortel toch interessant ;) ) en zelf laten denken, ookal duurt het dan wat langer. Die van mij gaat zich geweldig stoer voelen als hij "zelf" kan ontdekken wat ik van hem wil ;)

Maar het gaat natuurlijk niet allemaal vanzelf, het is een speciaal type paard en zelfs als het de ene keer allemaal super gaat wil dat niet zeggen dat het de keer daarna ook zo is. Maar als je als baasje voldoende geduld hebt, wel dingen wil maar niet gaat eisen, het slim/creatief/handig aanpakt en blij bent met alles wat je aangeboden krijgt dan ga je merken dat je paard er ook steeds meer plezier in gaat hebben en ook zelf dingen gaat proberen :)

Of dat is hier toch zo :Y) Heb toevallig een topic (het GVL-ITP topic) in mijn onderschrift, is een training van gisteren die ik zowat volledig heb gefilmd. Vind ik zelf best wel interessant om eens terug te zien, misschien vind jij het ook wel leuk .. Kan je goed zien dat het bv. goed gaat en pony dan ineens dichtklapt of er gewoon geen zin meer in heeft en dan moet ik hem terug gemotiveerd krijgen etc. etc.
Het is niet simpel, maar als je bij mij ziet waarvan ik gekomen ben en wat we nu al allemaal doen ... je paard kan er toch plezier inkrijgen hoor, op zijn manier ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:25

Jongens...left brain introvert? %)
Het is een paard hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:26

Niet elk paard reageert op dezelfde manier op dezelfde dingen ..
En als het mensen helpt om er een etiketje op te plakken om er dan beter mee om te kunnen gaan .. why not? ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:29

Goof schreef:
Weet je wat ik niet begrijp;

Het gaat hier om training. Als je niet wilt dat je paard iets moet doen, moet je hem lekker in de wei zetten.

ipv het paard te dwingen, probeert de TS hem nu te motiveren om dingen leuk en interessant te vinden.

Parelli heeft een aantal hele goede dvd's over het motiveren van je paard. Een les van een parelli instructeur kan je ook al veel vooruit helpen.
Het belangrijkste is dat JIJ uiteindelijk interessant wordt, jouw manier van communiceren moet interessant zijn. In het begin is dat heel moeilijk, want jij bent ook nog aan het leren. Jij hebt dus zelf juist structuur nodig, terwijl je paard juist veel afwisseling nodig heeft.
Een goede gedachte om in je achterhoofd te houden is om te bedenken dat je in dit eerste stadium niet beloont voor een oefening of een beweging, maar vooral voor de aandacht en interesse in jou!
Afwisseling, nieuwe omgeving, voer, rust, grazen, zijn daarnaast goede motivatoren.

Bij het gebruik van voer is het belangrijk dat je een basic communicatie met hem hebt, zodat je hem uit je ruimte kan vragen, mocht hij teveel interesse krijgen in het voer ;)
Ook een goede oplossing is om voer neer te leggen op tonnen en elke keer na een goede oefening bij een ton te belanden. Dan ben jij niet altijd degene die het voer geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:48

TS, misschien zijn deze filmpjes wat:
http://www.youtube.com/watch?v=F-dlpzdXU1U

Heb zelf nog maar alleen de eerste gezien maar het kan misschien wel wat zijn ;) Ik herken mijn pony bv. heel erg in dat paard ... Het is zoals ze in het filmpje in het begin ook zegt: je kan ze wel dwingen iets te doen en met slaan en kwaad worden zullen ze ook wel iets gaan doen ... maar voor heel korte tijd ... en dan kan je weer opnieuw beginnen. Jaren zijn we (uit onwetendheid?) zo bezig gewees met mijn pony, hij was niet te longeren, wilde niet lopen, etc. etc. Nu longeer ik hem gewoon alsof hij al heel z'n leven niks anders doet ... Je ziet in het filmpje ook hoe langzaam het (in het begin) gaat, en hoe blij je daar eigenlijk mee moet zijn :+ Het heeft wel wat zo'n karakter vind ik persoonlijk :Y)

@ sanne83 : dat van voer ergens neerleggen is inderdaad ook een goede :j Ga ik ook proberen in te bouwen, ik moet er eens over denken :Y) Lijkt me vooral handig als je met oefeningen bezig bent waarbij je ze van punt tot punt wil laten gaan of iets dergelijks, dat ze daar aangekomen meteen een beloning krijgen :)

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:48

Goof schreef:
__SavannaH__ schreef:

:')

Ik heb het niet over wel of niet luisteren als je mijn post goed had gelezen.

nee het was ook een voorbeeld jij zegt namelijk
Citaat:

dus kortom niets doen wat je paard niet wilt en alles doen waar hij wel zin in heeft?? dat bedoelde ik ermee

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:45

Billy schreef:
Jongens...left brain introvert? %)
Het is een paard hoor!!

Jij zeg 't............

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:00

[***] schreef:
Niet elk paard reageert op dezelfde manier op dezelfde dingen ..
En als het mensen helpt om er een etiketje op te plakken om er dan beter mee om te kunnen gaan .. why not? ;)

Het probleem met etiketjes plakken is dat mensen vergeten om dat etiketje na gebruik weer op te ruimen. Een paard kan namelijk ook heel gemakkelijk overstappen naar een ander "etiketje" als dat zo uitkomt. Daarom ben ik het wel met Billy eens, het is een paard....... (oftewel een levend wezen, niet een wandelend etiketje) /3

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:52

De TS vraagt volgens mij hoe ze het beste met dit gedrag om kan gaan, ik zie geen etiketjes geplakt worden :?

Voor mij verduidelijkt de term alleen maar het verhaal, maar dat zal wel aan mij liggen... :Z

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:02

Op het moment dat je schrijft "mijn merrie IS een left brain introvert" plak je een etiketje. :j
Het omgaan met het gedrag is ook niet zo ingewikkeld. Als je paard graag gemotiveerd wordt met voedsel, dan zorg je dat je dat voedsel gebruikt als motivator. Dat betekent alleen wel dat je eerst heel duidelijk moet afbakenen hoe het zit met de verstrekking van dat voedsel aan het paard. Er wordt niet geschooid, schooien levert NOOIT voedsel op. Basisprincipe ook van clickertraining, kun je goed toepassen bij zo'n paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 01:28

De Horsenalitiies van PP zijn een richtlijn, en geen recept.
Wie daar het verschil niet kan maken, moet terug naar de start.
En overnieuw beginnen.
Want Horsenalities, reacties op triggers van buitenaf, kunnen van moment naar moment veranderen.
En daar dien je op in te kunnen spelen.
En waar nodig te switchen.
Kun je dat niet, terug naar "start"....dan heb je het niet helemaal goed begrepen...

En PP werkt niet met voedselbeloningen...

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 07:56

Inmiddels zijn voedselbeloningen bij PP geen taboe meer.Idd is je paard niet in te delen in een hokje echter is het basisgedrag wel te typeren.Ik ben geen NH er maar vind het horsenalityverhaal wel een handvat.Mijn
(meestal) LBI reageert het beste met (voedsel)beloning

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:15

Cassidy schreef:
De Horsenalitiies van PP zijn een richtlijn, en geen recept.
Wie daar het verschil niet kan maken, moet terug naar de start.
En overnieuw beginnen.
Want Horsenalities, reacties op triggers van buitenaf, kunnen van moment naar moment veranderen.
En daar dien je op in te kunnen spelen.
En waar nodig te switchen.
Kun je dat niet, terug naar "start"....dan heb je het niet helemaal goed begrepen...

En PP werkt niet met voedselbeloningen...

Dat moet PP vooral zelf weten, ik gebruik ze wel als dat zinvol is. :P Bij sommige paarden is het volstrekt zinloos om ermee te werken, bij anderen is het een perfecte ingang. Het hangt gewoon van het paard af.
Dat PP die karakterschetsjes gebruikt is ook best, kan inderdaad heel behulpzaam zijn om te leren zien waar de reacties van een paard vandaan komen, maar het gaat hier weer net als met die spelletjes: het etiketje wordt geplakt en het bijbehorende kunstje wordt gedaan. Er is alsnog geen begrip van het principe.
Dat PP het zo niet bedoelt is dan toch minder relevant, het resultaat is gewoon "aap kunstje leren" en niet begrijpen hoe het werkt. En daar is dus door het systeem te weinig correctie op en dat is jammer. Uiteindelijk is een lesgeefmens dat je in je eigen situatie kan helpen om het wel te snappen in de meeste gevallen noodzakelijk. Het aantal mensen dat het ECHT leert snappen uit de boekjes (enzo) van PP is bijzonder klein, zeg maar rustig dat het om een te verwaarlozen aantal gaat.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:17

Parelli zegt inderdaad: als je echt geen voedselbeloning wilt geven, hoop dan maar dat je nooit een LBI paard krijgt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:40

[***],
bedankt voor de link. Je hebt mijn dag gemaakt. Ik lag helemaal dubbel om het derde filmpje. Tranen in mijn ogen. Geweldig! Ontzettend herkenbaar.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:57

Ik vind dat ik hier best een leuk voorbeeldje heb van een LB I. Ze is niet vooruit te branden, hoeft niet zoveel van zichzelf. Lekker gemoedelijk en gelijkmatig, maar mist elk temperament.

We spelen vaak, omdat ze dat (met voedselbeloning erbij) leuk lijkt te vinden. Ze raakt er supergemotiveerd door, en dat is voor haar dus een bijzonder iets.
Op dit filmpje ben ik zelf aan het opnemen, mijn stick ligt op de grond (zoals je halverwege kunt zien) en ik geef de bruine merrie (zwarte manen, dikste van de twee) op veel momenten dat ze springt niet eens een commando oid. Ze springt dus uit zichzelf, en ze steigert zelfs met haar vriendje. En als ze het in haar enthousiasme niet vergeet, komt ze een snoepje halen, omdat het daar allemaal om begonnen is. Alleen vind ze het spelen soms zo leuk dat ze het snoep even vergeet.
Heo het gaat met dit paard in deze ruimte is zo: Ik zet haar met haar vriend in de paddock, de hindernissen staan er al. We laten paardjes los. Haar vriendje begint de tonnen en de balken om te gooien met z'n lip en mijn merrie gaat uit zichzelf springen en andere dingen proberen om maar vast uit te vinden wat voor leuk idee ik heb bij deze opstelling.
Dat vind ik persoonlijk heel mooi en fijn gedrag, zeker voor een paardje dat normaal gesproken nergens warm voor loopt of haar best voor wil doen. En ik geloof niet dat ik dit zonder af en toe een snoepje zo gemotiveerd voor elkaar had gekregen.
http://www.youtube.com/watch?v=3QTijZ4Lx2s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:05

Malenka schreef:
[***],
bedankt voor de link. Je hebt mijn dag gemaakt. Ik lag helemaal dubbel om het derde filmpje. Tranen in mijn ogen. Geweldig! Ontzettend herkenbaar.

Ja hé? :D Ik lag ook plat :+ Echt herkenbaar :j

Ik begrijp trouwens de rest wel wat hier gezegd wordt :j
Er zijn mensen die zeggen dat je nooit met voedsel zou moeten werken, kan wel prima zo zijn, maar als ik wil dat mijn pony iets graag doet moet er toch af en toe iets in die mond hoor (uiteraard volgens bepaalde regels) want anders houdt hij het al héél snel voor bekeken. Als je dat niet wil .. tja .. dan moet je inderdaad een ander (type? :+ ) paard zoeken :)

Waratje schreef:
Dat moet PP vooral zelf weten, ik gebruik ze wel als dat zinvol is. :P Bij sommige paarden is het volstrekt zinloos om ermee te werken, bij anderen is het een perfecte ingang. Het hangt gewoon van het paard af.
Dat PP die karakterschetsjes gebruikt is ook best, kan inderdaad heel behulpzaam zijn om te leren zien waar de reacties van een paard vandaan komen, maar het gaat hier weer net als met die spelletjes: het etiketje wordt geplakt en het bijbehorende kunstje wordt gedaan. Er is alsnog geen begrip van het principe.
Dat PP het zo niet bedoelt is dan toch minder relevant, het resultaat is gewoon "aap kunstje leren" en niet begrijpen hoe het werkt. En daar is dus door het systeem te weinig correctie op en dat is jammer. Uiteindelijk is een lesgeefmens dat je in je eigen situatie kan helpen om het wel te snappen in de meeste gevallen noodzakelijk. Het aantal mensen dat het ECHT leert snappen uit de boekjes (enzo) van PP is bijzonder klein, zeg maar rustig dat het om een te verwaarlozen aantal gaat.

Hier kan ik me dan ook in vinden :j
Ik werk bij mijn pony met voedselbeloningen, ik probeer hem gemotiveerd te krijgen en ik probeer uiteindelijk klaar te krijgen wat ik wil dat hij doet .. Gaat soms snel, gaat soms heel langzaam, gaat soms niet ... Maar ik blijf toch proberen, als de ene manier niet werkt dan op een andere manier. En lukt het uiteindelijk echt niet? Tja, jammer, meestal zijn het toch geen dingen die levensnoodzakelijk zijn...

Ik heb bv. wel eens gelezen dat een paard totaal niet gemotiveerd was om 1 of ander spelletje van Parelli te doen (dus 1 van die 7 games) en dat de eigenaar dat persé wilde en dus trucjes vroeg om het toch klaar te krijgen. Dan denk ik: is dat nu zo belangrijk? Zoek dingen die je paard wel leuk vindt en dan heb je er zelf toch ook meer plezier aan?

Dit gaat, voor de goede orde, dus niet over dingen die gewoon moeten (respect voor je ruimte hebben, lichaam goed gebruiken etc. etc.) maar gewoon ergens 1 of ander spelletje waar ik het nut nog niet van ontdekt heb. Ja, leuk als je dat kan, maar voor mij is het geen doel ofzo... Ik snap dan ook niet waarom het persé zou moeten, geeft me dus het idee dat je persé een kunstje wil leren terwijl je het allemaal niet snapt, dat het kunstje je doel is ...

@ Kukkie: ik snap het filmpje niet zo denk ik? (en je wordt ook een beetje misselijk van het kijken :') )
Ik zie geen paarden die met plezier zelf springen want er loopt iemand bij die ze er probeert over te krijgen (is niks mis mee hoor, maar dan doen ze het dus niet zelf). Verder zie ik een paard wat zowat na elke sprong naar je toerent (en in je ruimte denderd?) om een snoepje te vragen .. Dat steigeren is erg leuk, maar kan ook een uiting van frustratie zijn. Die van mij heeft dat namelijk ook, hij is de hoogte in rang en staat samen met 2 merries. Als ik gewoon bij de kudde sta en ik zeg dat hij iets niet mag (kan iets simpels zijn hoor, dat hij bv. wil kijken of ik ergens snoepjes heb zitten, dan stuur ik hem gewoon weg), dan reageert hij dat ook af op zijn merrie (die het dan weer afreageerd op de laagste in rangorde die dan natuurlijk weer het pispaaltje is :+ ). Als het goed is reageren ze hun frustratie niet af op de mens maar dat wil niet zeggen dat ze niet gefrustreerd zijn.
Dus misschien zie ik het allemaal verkeerd, maar ik persoonlijk vind het filmpje niet kloppen met je uitleg :o

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:46

piepenfiets schreef:
Inmiddels zijn voedselbeloningen bij PP geen taboe meer.

Voedselbeloningen zijn bij parelli nooit taboe geweest ;)
Hij is er alleen geen voorstander van, als je paard nog geen respect heeft voor je ruimte.