[AR] mennen met liverppolstang

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

mennen met liverppolstang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 11:50

hafjelinger

Re: mennen met liverppolstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:03

Ik rijd mijn KWPN'er ook met een liverpool met latex, dezelfde latex van jou linkje. Ik verwissel dit als ik vind dat het versleten is, ong. 1x in de 3/4 maanden.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:25

mijn paard loopt met een liverpool met tongboog en 1 laagje latex.
hetzelfde merk latex als jij hebt ;)
dit zit er al ruim een half jaar omheen en is nog netjes.
wel even afspoelen na he rijden en liefst voor het rijden ook.
anders is het zo'n droge hap

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:33

De enige manier om er achter te komen of een bepaald bit prettig werkt bij jou paard is proberen. Je kan voordat je begint even de mond laten checken door een gebitsverzorger, misschien kan hij je ook wel wat advies geven t.a.v. welk bit of hoeveel ruimte er in de mond is. Ik zou niet direct beginnen met je bit te omwikkelen met latex, maar dit pas doen als daar reden voor is.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:43

Latex, dat schijnt te 'schuren/branden' in de mond. Als je perse iets om je stang wilt doen, kun je beter een zeempje eromheen naaien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:44

Latex schuurt of brand niet hoor, rubber wel. Ik gebruik het al jaren, verwissel alleen als het kapot is en dus niet mooi meer zit

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:56

Jelleee schreef:
Latex, dat schijnt te 'schuren/branden' in de mond. Als je perse iets om je stang wilt doen, kun je beter een zeempje eromheen naaien.

dit is speciaal voor bitten ;)
om dikte geleidelijk op te bouwen of voor paarden die gewone metaalsoorten moeilijk accepteren.

wel even nat maken voor het indoen, of een suikerklontje of pepermuntje geven als het paard het bit al in heeft.

hier op de stalhouderij lopen verschillende paarden ermee. nooit problemen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:32

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:53

Ik zou eerst kijken hoe hij op een "kale" liverpoolstang reageert, voordat je er wat omheen wikkelt. Heb je echt de liverpool uit de link gekocht of een andere? Die uit de link is namelijk een dunne uitvoering, die imo geschikt is voor pony's met weinig ruimte in de mond, het zou voor mij geen bit zijn om mee te beginnen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:59

Tessebes schreef:
Ik zou eerst kijken hoe hij op een "kale" liverpoolstang reageert, voordat je er wat omheen wikkelt. Heb je echt de liverpool uit de link gekocht of een andere? Die uit de link is namelijk een dunne uitvoering, die imo geschikt is voor pony's met weinig ruimte in de mond, het zou voor mij geen bit zijn om mee te beginnen.

Dat vroeg ik me ook al af trouwens...... het betreft echt een ponybitje, dus zijn de sleuven ook korter en de bakstukogen kleiner. Bit gaat ook maar tot 12,5 cm.

TS: aangezien je een tinker hebt, lijkt bovenstaand bit me niet de juiste keuze, dit zijn namelijk echte ponybitjes, aangepast aan de kleinere pony's.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 14:31

JoyCiej007 schreef:
Tessebes schreef:

Dat vroeg ik me ook al af trouwens...... het betreft echt een ponybitje, dus zijn de sleuven ook korter en de bakstukogen kleiner. Bit gaat ook maar tot 12,5 cm.

TS: aangezien je een tinker hebt, lijkt bovenstaand bit me niet de juiste keuze, dit zijn namelijk echte ponybitjes, aangepast aan de kleinere pony's.

Bedankt allemaal!!
Ja het is een tinker x welsh cob :P was ik er vergeten bij te zetten. ze is 1.55 en loopt al vanaf het begin met een bitje van 12,5 ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:43

MaritAriel schreef:
Bedankt allemaal!!
Ja het is een tinker x welsh cob :P was ik er vergeten bij te zetten. ze is 1.55 en loopt al vanaf het begin met een bitje van 12,5 ;)

Dan is het dus alsnog verstandig om níet dit bitje:
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... stang-pony

maar bijv. dit bitje:
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... rpoolstang

te nemen, al moet ik zeggen dat daar de omschrijving denk ik niet van klopt; die laatste is er namelijk vanaf 9,5 t/m 16,5 en zou 3 sleuven hebben, maar een 9,5 of 10,5 heeft normaal nooit 3 sleuven, en op de foto is een bit met 2 sleuven afgebeeld. Meestal is het dan zo dat die bitjes van maat 12,5 cm. dan wel 3 sleuven hebben bijv.

Waarom? Omdat, zoals gezegd, het bitje wat jij in je OP hebt staan, speciaal in verhouding is voor shetten en kleine pony's. Bitje gaat tot 12,5 cm. maar heeft extra korte scharen en is vaak wat dunner, kleinere bakstukogen etc. Mijn Welshsje heeft bijv. 12,5 cm. bitmaat, maar hang ik daar een liverpool voor grote pony's en paarden in van 12,5 cm. dan zijn de scharen veels te lang en de bril is vaak veel te groot.

Voor jou tinker zullen die kleinere bitjes met die kleine verhouding dus erg kort zijn qua scharen, en de bril zal dan ook heel klein zijn. Dan past de breedte van het bit wel (dat is immers 12,5 cm.) maar dan kloppen de andere verhoudingen van het bit met jou pony niet meer; immers zijn deze bitjes speciaal aangepast aan kleine pony's! Dan kan je dus beter een 'normale liverpool 12,5 cm.' nemen, die gewoon in verhouding is, en niet specifiek voor shetten en kleine pony's is.
Volg je me nog???

En aangezien de beschrijving bij Ooteman een beetje apart is en niet correspondeert met de foto, kan je het best even contact met ze opnemen.
Of je bestelt ergens anders.

Maar zoals gezegd ook in mijn vorige post; het bitje wat jij aanwees, is speciaal in verhouding voor kleine pony's; jou tinker heeft wel een vrij kleine bitmaat maar heeft niet die kleine mond die een shet of welsh a-tje heeft, vandaar dat je beter niet voor het door jou gekozen bitje kan gaan.