Problemen met loswerken, iemand tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Problemen met loswerken, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 10:33

Hallo,

Ik loswerk(is dat eigenlijk een werkwoord?) met mijn verzorgpony.
Ik heb me ingelezen en probeer het nu.

Allereerst kan ik helaas nergens iets afzetten, dus hou ik haar aan een lange lijn.
Ze loop zo'n 3 meter van me af.(ik ben nog aan het sparen voor een leadrope).
Maar nu het probleem...
Ik krijg haar niet harder dan stap, draf is 1x gelukt.
Ik drijf door met het touw te zwaaien of hem achte haar billen te gooien(niet aanraken).
Ik sta met mijn hand naar de schoft en de drijvende hand naar de achterhand.
Maar als ik zo probeer te drijven(vooral laatste manier) gaat ze stilstaan, soms zie ik ook oogwit.

Het ligt aan mij, dat weet ik.
Misschien vindt ze het ook moeilijk om te loswerken, ze is een dominante merrie en is de leider van haar 'kudde'.
Maar heeft iemand tips?
Weet iemand wat ik fout doe?

Alvast bedankt,
Ik hoop dat het zo duidelijk is...

_Tara_

Re: Problemen met loswerken, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:42

Ik zou echt een keer les nemen. Zo vanaf bokt is 't lastig om te "zien" wat je verkeerd doet. Het klinkt alsof je te veel druk zet waardoor ze juist in verzet komt. Misschien verder van haar af gaan staan? Haar meerde ruimte geven. Maar zeker aangezien je zegt dat ze niet makkelijk is, kan ik je vooral aanraden om een keer les te nemen!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 11:44

Ik zou graag les nemen, maar heb hier geen mogelijkheden voor om privé-redenen.
Maar toch bedankt :).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:46

Dat is heel vervelend... Misschien iemand van Bokt die je een keer wil komen helpen? Weet niet in welke provincie je woont?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 11:48

Kijk, ze staan op een kinderboerderij.
Ik weet niet of ik iemand kan meenemen.
Ik kan alleen mijn vriendin nog een keer vragen of ze tijd heeft, die heeft wat vaker losgewerkt.

Ik woon in Zuid Holland.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:53

Als ik dat filmpje in je profiel bekijk dan zou ik bij het drijven sowieso meer naar de achterhand gaan staan. Je blokkeert hier de schouder waardoor het paard niet harder kán.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:09

Ik heb 't filmpje ook even gekeken. Je remt 'm inderdaad ontzettend aan de voorkant. Veel meer naar de achterkant en afstand houden!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 12:32

Het filmpje was van de 1e keer.
Ik heb mijn houding wat verbeterd.

Monavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:20

Probeer die hand naar de schoft gewoon eens naast je te houden, de drijvende hand laten wijzen naar de billen, je eigen houding actief en groot en draaiende beweging maken met het touw richting de billen. Wil ze na een tijdje puur en alleen drijven niet sneller mag je gerust het touw heel zacht tegen haar aan laten komen.

Probeer tijdens het drijven ook altijd bij de achterhand te staan. Tussen schoft en billen kun je mogelijk het paard nog remmen en aan de voorhand al helemaal natuurlijk ;)

Voor zover ik het kan inschatten uit je bericht lijk het erop dat je paard niet helemaal begrijpt wat je precies van haar wilt vragen en gaat daarom stil staan omdat ze wacht op een duidelijk teken :)

Succes!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 19:16

Dankjewel voor de tips :D

vonny1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:05

Ik heb je filpje niet gezien..
Ken je het begrip kijken wijsen?
Op het moment dat je de draf gaat inzetten is het belangrijk dat je je lijdende hand (die bij de schouder) openent dat doe je door te weizen waar je heen wilt. tergelijkertijd kijk je even kort die kant op ( met je hele hoofd) zorg ook dat je iets meer aan de achterkant staat van het paard.
As je dit heb gedaan dan ga je pas drijfen.
Want als je je armen op 90 graden houd zou ze eigenlijk niet mogen versnellen. dan hou je der dus nog steeds tegen op de voorhand.

En het is zeker goed om los te werken zeker met een dominant paard. Met loswerken kan je heel veel doen! en leg je wat mij betreft de basis!

Je kan ook nog het boek van emiel voest loswerken lezen of een cursus volgens van hem of mensen die door hem zijn opgeleid. of van andere mensen.

Zelf zou ik het ook kunnen maar zuid holland is te ver voor mij.

succes!