[AR] Gewone panieksluitigen gebruiken voor tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Gewone panieksluitigen gebruiken voor tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 10:08

Hoi
Toen ik ging zoeken op snelsluitingen voor mijn mentuig, schrok ik nogal van de prijzen. Kan ik niet gewone panieksluiten (zoals aan halstertouw) gebruiken om overal aan vast te maken?
Of wat hebben jullie daarvoor verzonnen?

Napie

Re: Gewone panieksluitigen gebruiken voor tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:12

Ik heb snelsluitingen van IR en die vond ik niet heel duur: voor 60 euro was ik klaar voor het tweespan (disselriemen en 4 strengen)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:22

Nee, 'gewone panieksluitingen' voor aan het halstertouw zijn niet berekend op die krachten, daarbij kan je ze niet goed aan strengen en wagen maken. Je zal toch echt snelsluitingen moeten gebruiken die daarvoor bedoeld zijn. Weet niet meer van welk merk ik heb, maar die waren €12,50 per stuk, gekocht op Paard & Koets afgelopen jaar.

Ik schrok idd ook nogal van de prijzen toen ik op zoek ging, maar ik heb goed rondgeshopt bij o.a. webshops en soms zat er wel 20 euro verschil in, terwijl het soms om dezelfde merken/soorten gingen.
Aan de andere kant; waarom bezuinigen op iets wat echt met veiligheid van doen heeft??

Beter paar tientjes extra aan een paar goede snelsluitingen besteden, dan in geval van nood je tuig moeten doorsnijden, want dat gaat je namelijk nog veel meer kosten (+ dat het meestal praktisch gezien niet mogelijk is of veel meer tijd kost).

Ik heb nu mijn stropstrengen verbouwd naar strengen met van die oogjes voor panieksluitingen, er komt een musketon die het schoftje met de rugriem verbind (ipv. panieksluitingen aan de broek, dit werkt ook goed en is dus wel goedkoper) en ik wil tzt mijn brancardbeugels laten vervangen voor veiligheidslichtogen, dat gaat een iets duurder geintje worden maar liever alles zo veilig mogelijk, nu die mogelijkheden er tegenwoordig zijn!

Rhine_

Re: Gewone panieksluitigen gebruiken voor tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:24

Ik heb snelsluitingen van ideal 25 euro per 2 voor kleintjes, valt dus nog goed mee.