Een oude man die ik ken heeft een 3-jarige haflinger merrie gekocht. Wij willen beginnen met longeren en andere kleine beginnetjes voor het rijden, zodat we in de zomervakantie echt erop kunnen.
Nu kwamen we dus in de wei aan en de pony is super braaf en aanhankelijk. Ze is alleen heel erg bang van de zweep en ook als je haar achterhand aait, wijkt ze heel erg uit. Mijn eerste idee is dat ze hard met de zweep op haar kont is geslagen. Ik heb geprobeerd om haar rustiger te krijgen door haar met de zweep te aaien, maar dit leverde alleen maar meer spanning op. Ik heb toen een longeerzweep gepakt, die daar niet op leek en daar reageerde ze minder heftig op. Nu komt dus het volgende probleem aan bod. Ze snapt gewoon niet dat ze om me heen kan lopen. Ze loopt rechtdoor en als de lijn dan gespannen komt te staan gaat ze met haar hoofd naar me toe staan. Ik weet niet hoe ik haar kan leren dat ze rondjes om me heen kan lopen. Mensen met tips?
Deze pony kent het allemaal nog niet. dus het is niet zo gek dat ze het niet snapt, als jij het haar niet goed úitlegt. Ja kan eerst een cirkel uitzetten, zodat het voor haar makkelijker word. dat is al een begin.
Heb je haar al wel eens los op een cirkel gehad? Begin eerst eens met loswerken. Zij snapt het niet en jij snapt ook niet helemaal hoe je het haar aan moet leren. Dan is los in een cirkel voor beide fijner in het begin, totdat jullie mekaar een beetje gaan snappen, En jij weet welke positie je moet staan om haar om jou heen te laten stappen, die positie kun je dan in het begin ook gebruiken als je werkt aan de longe, hou er ook rekening mee dat je niet te ver van het dier weg werkt aan de longe, want dan raak je het contact kwijt en een paard wat scheef en/of jong is zal dan naar buiten weglopen. Dus dicht bij het dier beginnen en dan de lijn langzaam uit schuiven en als je voelt dat je het contact verliest weer dichter bij haar gaan lopen en dat langzaam uitwerken totdat je ook met een houding kan gaan werken aan de longe. Longeer ook nooit met een bit in, desnoods met een stalhalster, beter is een kaptoom, maar een bit is niet erg vriendelijk om mee te longeren. er komt te veel druk op de tong en onderkaak en dat kan zeker voor jonge dieren erg beangstigend zijn en behoorlijk zeer doen, maar dat geld ook voor oudere paarden nooit aan bit longeren.
JudithGigi
Geplaatst: 06-04-11 17:23
longeercirkel afzetten, als dat niet mogelijk is kun je de pony met je stem corrigeren (als hij daar uberhaubt op reageerd) als hij naar het midden wil komen heeft me ook vaker geholpen
hulp zoeken van ervaren mensen die je erbij kunnen begeleiden. voor nu kun je dus een cirkel afzetten of in een longeercirkel los gaan werken (freestyle) en gewoon veel gedult, oefenen, rust en begeleiding
Inderdaad, ik weet niet of je de beschikking hebt tot een longeercirkel, zorg er anders voor dat je het rond kan maken en met dubbele lijnen longeren..... hier kan je ook cursussen in volgen
Vraag iemand je te helpen! Dat is mij althans altijd verteld.. Iemand anders aan de buitenkant naast haar hoofd laten mee lopen, zodat ze überhaupt door heeft dat ze een cirkel moet lopen. Als ze dat eenmaal weet kun je verder werken..
Sammie12
Geplaatst: 23-04-11 10:09
Idd een cirkel uitzetten kan heel erg helpen. Het wegsturen doe ik altijd door met mijn arm de kant o te wijzen waar mijn paard heennmoet en dan met het longeertouw een beetje te drijven. Komt ze naar je toe, probeer haar weg te sturen. Met je lichaamstaal kan je al een hele boel bereiken, maar wordt niet boos. Ze kent het nog niet en alles is wennen.
Natuurlijk is professionele hulp erbij halen nooit verkeerd!
Inderdaad, ik zou er ook voor kiezen om er hulp bij te halen. Je kunt beter een goede start maken met zo'n jonge pony, dan heb je daar dadelijk als je er uiteindelijk op gaat ook meer profijt van.
Begin met grondwerk en leer bewust te worden van je eigen houding en posities, vaak komen problemen bij het longeren enkel bij de gene vandaan die de aanwijzingen geeft, omdat houding/positie en aanwijzingen vaak tegenstrijdig zijn
Ik zou dus iemand zoeken die je hierbij kan helpen en dan zal je merken dat het longeren uiteindelijk zo goed als vanzelf gaat
Wat betreft de angst voor de zweep is het belangrijk om ook hier weer op je eigen houding te letten. Houdt pas op met wrijven en aanraken met de zweep totdat het paard ook rustig staat en minstens een teken geeft van rust, acceptatie of ontspanning. Als jij elke keer stopt op het punt dat het paard het nog steeds eng vindt, is dat een bevestiging voor je paard van, zie je wel het is wel eng. Wees zelf ook niet te voorzichtig, doe net alsof de zweep de normaalste zaak van de wereld is. Begin wel in de veiligste zone en dat is ongeveer ter hoogte van de schouder. Ga eerst daar te werk en breidt pas later uit naar de rest van het lichaam.