Pipo @ 2e keer longeren met touwtjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Pipo @ 2e keer longeren met touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 15:07

Dit is de 2e keer dat ik mijn verzorg shetlander Pipo longeer met touwtjes. Het nadeel is dat hij zijn achterhand wel minder gebruikt als ik longeer met touwtjes.
Eerst heeft hij 10 minuten gestapt en gedraafd zonder touwtjes, heb hier geen foto's van gemaakt.
De touwtjes staan absoluut niet strak, en hij heeft alle ruimte. Pipo is al 20 jaar, maar daar merk je (als je niet naar zijn grijze haren kijkt) niks van.

De 1e keer met touwtjes (vorige week)
Afbeelding

De 2e keer met touwtjes (vandaag)
Touwtjes hangen op sommige foto's nogal los, maar dit vind ik beter dan dat ze heel strak staan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier hangen de touwtjes wel héél los
Afbeelding
Niet helemaal ontspannen
Afbeelding

Afbeelding
Dit vind ik wel een fijn beeld geven
Afbeelding
Volgens mij ietsjes te diep
Afbeelding
En toen was hij klaar <3
Afbeelding

Commentaar is welkom, maar wel opbouwend. Als je commentaar hebt, zou ik ook graag willen weten wat er beter kan.
Ik ben al heel blij voor de 2e keer, en nu ga ik proberen om hem ronder te krijgen en zijn achterhand meer te laten gebruiken.
Hopelijk laat je een reactie achter!

monica08

Re: Pipo @ 2e keer longeren met touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:12

Wat een wolliebollie haha.
Hij loopt netjes zo hoor, ik weet niet of je met longeerzweep longeert? Want hij zou van achter meer mogen doen vind ik. Oftewel zijn achterhand mag meer ondertreden, dan valt ie ook minder op de voorhand.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 15:14

Bedankt voor je reactie, hij heeft inderdaad nog een dikke wintervacht op dit moment haha. :)
Ik longeer met een longeerzweep, maar hij is hier bang voor. (volgens mij in het verleden iets gebeurd)
Als ik hiermee zwiep dan probeert hij te steigeren en wordt hij erg bang. Toch ga ik het weer proberen, en rustig oppakken zodat hij minder bang wordt.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:33

Wat ben je aan het trainen dan?
Hij is twintig, touwtjes hebben geen werking op deze manier, dus ja, wat is je doel?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 16:59

Johanna59 schreef:
Hij is twintig, touwtjes hebben geen werking op deze manier, dus ja, wat is je doel?

Touwtjes werken wel degelijk, op iedere leeftijd. Dit is om zijn ruggebruik te stimuleren, zodat hij niet hoog meer met zijn hoofd loopt en dat hij zijn spieren beter gebruikt.
Ookal is hij 20 (want nog niet eens heel oud is voor een shetlander) het werkt goed.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:58

Irmy schreef:
Johanna59 schreef:

Touwtjes werken wel degelijk, op iedere leeftijd. Dit is om zijn ruggebruik te stimuleren, zodat hij niet hoog meer met zijn hoofd loopt en dat hij zijn spieren beter gebruikt.
Ookal is hij 20 (want nog niet eens heel oud is voor een shetlander) het werkt goed.

Ze werken niet, want ze zitten veel te los.
Een training met touwtjes, gebruik je bij een paard die je over de rug wil laten lopen.
Dit is een goede training voor een sportpaard.
Voor een Shetlander vind ik het not done. Je plaagt hem er mee in mijn ogen.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 19:28

Johanna59 schreef:
Een training met touwtjes, gebruik je bij een paard die je over de rug wil laten lopen.
Voor een Shetlander vind ik het not done. Je plaagt hem er mee in mijn ogen.

Vind je het erg, dat ik je reactie een beetje raar vind?
Als de touwtjes de strak zitten zeggen ze weer: 'Dit is helemaal niet goed'
En nu zitten ze te los? Sorry hoor, maar een sportpaard of niet, het maakt niks uit welk paard je over de rug laat lopen.
Ik plaag hem nergens mee, hoe 'oud' hij ook is, dit blijft een goede training.
Verder is dit een beetje on-topic, dus verdere reacties via PB.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:34

ow dus een shet kan niet goed getraind worden? vind ik wel stomme opmerking een shetlander is ook een paard maar dan in het klein. Shetten kunnen heus ook wel iets hoor! :(
Ik vind het er trouwens netjes uitzien maar misschien de volgende keer ietsjes strakker. :o

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:36

je kunt ook een klein pessoateugeltje kopen dan gebruiken ze hun achterhand ook beter.
zal wel even kijken of ik een linkje heb voor een webwinkel die zo een kleintje verkoopt ;)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 19:36

Baily12 schreef:
ow dus een shet kan niet goed getraind worden? vind ik wel stomme opmerking een shetlander is ook een paard maar dan in het klein. Shetten kunnen heus ook wel iets hoor! :(
Ik vind het er trouwens netjes uitzien maar misschien de volgende keer ietsjes strakker. :o

Bedankt voor je reactie, zoals je ziet staan de touwtjes op de laatste 2 foto's strakker, daarvoor viel het me niet zo op (totdat ik het op de camera bekeek)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:37

Wat een mooie shetlander :D
Ik denk dat je beter een ander type touw kan gebruiken
(Dit zijn toch stro-touwtjes? Of zie ik het verkeerd...)
Als deze ergens niet helemaal goed zitten (Kan jij mss helemaal niks aan doen, maar het kan altijd), dan kunnen die gaan snijden :)

Verder, veel plezier nog met je shet.
Ennu: 20 is niet oud joh, wij hebben er een lopen van 20 die is zo gek als een deur :D

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:38

je kunt er trouwens ook 1 zelf maken moet je even naar deze link voor de uitleg
http://paarden.hobby-site.com/
Moet je even klikken op jullie creabea's en dan hulpteugels en daar staat ie tussen :)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 19:39

_Pretty, bedankt voor je reactie :)

Baily12, het is ook zo dat ik geen ervaring heb met de pessoa. Ik weet niet hoe ik hem moet afstellen, en hoe te gebruiken. Dus dit doe ik liever niet, want wie weet doe ik het helemaal verkeerd.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:41

je kan ook je longeerlijn door de bitring doen en dan vastklikken aan de 2de onderste ring vastklikken dat is dan je binnenhand die een beetje stelling vraagt. Dat krijgt ie dan ook en meestal zakken ze dan wat meer in

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:42

oke dat vind ik goed van je dat je dat eerlijk toegeefd :)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:43

Citaat:

Irmy schreef:
Johanna59 schreef:

Voor een Shetlander vind ik het not done. Je plaagt hem er mee in mijn ogen.[/quote]

waarom omdat het een shetlander is? wat maakt dat nou uit? sommige shetjes schopper het hoger dan grote paarden, het nadeel is dat de kleinere ruiters meestal niet genoeg ervaring hebben etc.

Maar leuke shetlander! Ik heb verder geen verstand van longeren met touwtjes, dus ga hier niets over zeggen

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 19:43

Baily12 schreef:
je kan ook je longeerlijn door de bitring doen en dan vastklikken aan de 2de onderste ring vastklikken dat is dan je binnenhand die een beetje stelling vraagt. Dat krijgt ie dan ook en meestal zakken ze dan wat meer in

Bedankt voor de tip, ga het eens proberen!

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:47

Wat een leuke shet, mijn shet is 22 en ik longeer hem ook nog wel is met touwtjes hoor!
Tip; misschien kun je iets dikkere touwtjes gebruiken, ze zijn een beetje dun...

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:12

Voor een Shetlander vind ik het not done. Je plaagt hem er mee in mijn ogen.[/quote]

blijkbaaar dat jij niets van shetlanders kent. Al de mensen die zeggen dat shetten dat niet kunnen en dat je
er niet mee mag werken om ze verzamelt en ontspannen
lopen kennen niets van shettendus zet dan ook geen reacties!! shetlanders zijn ook paarden en sportpaarden maar dan kleiner.
het is beter longeren met touwtjes dan ze gewoon lang te laten lopen.
als ze wat korter zijn zal hij meer zijn achtterhand gebruiken
hij zit nog in de fleur vanzijn leven
ziet er goed uit :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:20

Ziet er fijn uit :).
Zeker voor een 2e keer met touwtjes. Hij moet er ook aan wennen, beter eerst wat te los en rustig opbouwen dan zo'n ouwtje overvragen.

Hij ziet er goed uit :). Hij is het type wat ik graag zie :).

En ach, shetten die niets kunnen. Die van mij heeft vorige week er nog een fries en een NRPS paard uit gelopen in de klasse M dressuur voor de wagen ;). En m'n andere merrie kon zich ook altijd goed staande houden als enige pony tussen de paarden in de hogere klasses (M, Z en ZZ).

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:21

ik vind het er zeer ontspannend uit zien. ts, trek je niets van de negatieve opmerkingen aan, hier op bokt weet je gewoon dat je die kunt krijgen.
de touwtjes zouden misschien ietsjes strakker kunnen maar niet veel hoor! het is natuurlijk wel een beetje moeilijk om een shet actiever te laten lopen van achteren.
wat je zou kunnen doen is wat balkjes op de grond en een heel klein kruisje maken zodat ie een klein sprongetje moet maken. dit is ook erg goed voor de achterhand

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:24

Ik train mijn shetlander ook met touwtjes hoor. Alleen gebruik ik er geen strotouwtjes voor. vind ik niet echt geschikt ervoor.