Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ipsilonka schreef:Mail deze vraag anders eens naar Paul Versluis. Die weet er best veel van. http://Www.paulversluis.nl
Sappos schreef:Wat is dan jouw advies voor een paard met hangend rooster. Qua bitten dan?
stef schreef:Geen vit C maar vit E, is mij door zowel tandarts als DA geadviseerd
Napie schreef:waardoor het paard meer met open mond gaat eten en daardoor proppen morst.
Albert schreef:Het lijkt mij inderdaad handig om een goede gebitsverzorger er bij te laten komen, want de ziekte: "een hangend rooster" bestaat gewoon niet.
Veranderingen in de mond als gevolg van vitaminegebrek kan,
alleen maakt een paard zelf vitamine C aan; Een gebrek er aan veroorzaakt mondproblemen (bij de mens)
Verder ligt het bit zover naar achter dat het bit nooit het rooster (het voorste gedeelte van het gehemelte) zal raken.
Proppen maken heeft niets met hangend rooster te maken, maar met achterstallig onderhoud aan het gebit.
Door een slecht gebit kàn er natuurlijk minder goed verteerd worden wat wèl z'n gevolgen kan hebben op de voedingstoestand van het paard.
Napie schreef:Het lijkt me sterk dat beide pony's op hetzelfde moment een ontstoken wolfskies hebben (en die van Nickey zijn een aantal jaar terug verwijderd)