Parelli, heel prijzig: wat is jullie mening?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

Parelli, heel prijzig: wat is jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 15:18

Hallo, ik ben sterk aan het twijfelen om Parelli te starten... Het feit dat je zelfstudie kan doen adhv DVD's spreekt mij wel aan. Ik vind Parelli wel héél prijzig. De DVD's zijn heel duur vind ik. Nu kan ik de DVD's van level 1 en 2 kopen aan promoprijs, maar als je les wilt van een parelli instructeur betaal je 50 euro excl. reiskosten! En gezien er in de buurt geen instructeur is zou ik uitkomen op 80 euro voor één les. Op mijn stal heeft niemand interesse om dit in groep te doen. Wij zitten hier in West-Vlaanderen, Parelli en dingen als natural horsemanship zijn hier buitenaards. Er zijn weinig mensen in deze streek die zich hierin willen verdiepen, laat staan er geld aan uitgeven. Je moet bovendien lid worden van zo'n Savvy Club als je korting wil, maar dat kost je ook 18 euro per maand. 18*12 = 216 euro jaarlijks.
Mijn vraag is nu: hoe ver zou ik raken zonder begeleiding van een instructeur?

sanne83

Re: Parelli, heel prijzig: wat is jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:47

Savvy club kost maar iets van 7 euro per maand. Dan kan je alles digitaal bekijken.

Zo vaak heb je niet een instructeur nodig. Misschien eens informeren hoe vaak ze in de buurt zijn, naar mijn weten zitten er redelijk veel parelliers in west-vlaanderen.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 15:52

Op www.pnh.be, de parelli site van België staat iets anders. Daar staat dat lidmaatschap 18 euro kost en ik zie enkel instructeurs uit andere provincies. Zou heel graag weten waar al die parelliers zitten.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:55

Parelli is ook heel prijzig. Maar op de 1 of andere manier mag je dat niet zeggen, dan krijg je allemaal fans die zeggen dat dat niet zo is. Ik ben ook fan, maar probeer tweedehands aan mn spullen te komen. Ik vraag hulp aan mensen die er ook mee bezig zijn, de meeste normale mensen willen graag helpen. Ervaringen uitwisselingen, hoe pak jij iets aan. Via bokt kan je op zoek gaan naar mensen die misschien wel in je buurt zitten? Op youtube staan ook heel veel filmpjes, je komt best een ver zonder een instructeur hoor. Het principe is ook dat je zelf leert.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:58

Je kunt ook beginnen met de pakketten tweedehands te kopen, dan betaal je maar € 20,00 per pakket.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:02

Op http://www.nhforum.nl zitten veel parelliers.

Ze zijn net overgegaan op een keuze voor digitaal membership. Betekent dat je lid kan zijn voor minder geld, niet alles in de bus krijgt, maar wel toegang hebt tot alle filmpjes en info online.
Als je lid wordt, zijn de eerste dertig dagen gratis en het hele nieuwe level 1 pakket staat online.

Ik neem niet aan dat je elke week les neemt. Het ligt een beetje aan de manier waarop je leert, maar het is zeker mogelijk om parelli te doen zonder veel les te nemen. Het zal natuurlijk je vooruitgang wel bespoedigen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:17

Waar in Belgie zit je ongeveer? Parelli is in opkomst in Belgie, het moet toch mogelijk zijn om in je omgeving iemand te vinden waar je samen mee kunt oefenen?
Plaats een oproep op bokt, of in een plaatselijke krant. Parelli zelf kan je helaas niet aan adressen helpen van andere Parelliers, dat mogen ze niet.

Maar begin eens met het aanpassen van je woonplaats in je profiel hier op bokt. West-Vlaanderen is heel groot....

En of Parelli prijzig is? Ik vind van niet. Het is een investering in jezelf, en kennis kan niemand je meer afpakken. En als je het even bedenkt dat je met een pakket een instructeur in huis haalt die ieder moment van de dag, 365 dagen per jaar, op een tijdstip dat jij dat wilt voor je klaarstaat, en dat voor de komende 50 jaar of langer...is het dan nog steeds te duur? En welke spullen die jij nu zou aanschaffen, gaan 50 jaar of langer mee?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:41

2e hands pakketten zijn prima te doen :j en er zijn een hoop mensen die je ook les kunnen geven die geen officieel PNH papiertje hebben ;-)

Mensen betalen wel al snel 30 euro voor een uur priveles, na tien lessen heb je al bijna één pakket volgens mij, dus ja wat is duur.... :7

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:27

Les van een Parelli instructeur heb ik nog nooit gehad. Wel van anderen.
Ik ben lid van de savvyclub en heb wat pakketten en ben toch al lekker op weg.
Dus ik vind de prijs meevallen, maar kan me voorstellen dat je dat bij starten denkt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:44

Je kunt inderdaad digitaal SC lid worden voor maar 10 euro. Er staat ontzettend informatie op de website. Via parelli-connect kun je contact leggen met andere parelliërs in de buurt. Heel handig!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:25

Het is zo duur als je het zelf maakt. ;) Bovendien, als je wat wilt leren moet er toch wat tegenover staan. Dan vind ik wel dat de inhoud van een les wel goed in verhouding moet staan met de prijs. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:42

Voordeel van een pakket is dat je het altijd weer door kunt verkopen en zo een gedeelte van je investering terug kunt halen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:11

Les nemen van niet-officiele instructeurs kan, maar er is dan geen enkele garantie dat ze aan een bepaalde kwaliteitsstandaard voldoen. Toevallig heb ik wel zo iemand gevonden voor mezelf, maar ik heb ook een hoop mensen langs gehad die er maar weinig van bakten, vergeleken met deze persoon.

2e hand pakketten heb ik ook trouwens. Nieuw vond ik ook prijzig.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 16:19

Ik heb het promo pakket aangeschaft en ga ermee aan de slag vanaf volgende week, ben benieuwd!! ik weet nu al dat mijn paard een left brain introvert paard is, ik kan nu veel beter plaatsen wat de goede aanpak is om met haar om te gaan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:34

Arabesk schreef:
2e hands pakketten zijn prima te doen :j en er zijn een hoop mensen die je ook les kunnen geven die geen officieel PNH papiertje hebben ;-)

Mensen betalen wel al snel 30 euro voor een uur priveles, na tien lessen heb je al bijna één pakket volgens mij, dus ja wat is duur.... :7

Nou, dat die priveles precies is afgestemd op de mogelijkheden en tekortkomingen van de specifieke combi?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:20

ikke schreef:
Arabesk schreef:

Nou, dat die priveles precies is afgestemd op de mogelijkheden en tekortkomingen van de specifieke combi?

En waar maak jij uit op dat die niet-officiele trainer dat niet doet? :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:24

Muzefee schreef:
ikke schreef:

En waar maak jij uit op dat die niet-officiele trainer dat niet doet? :+

Ik maak niks op, ik constateer slechts een punt waarom prive-les te verkiezen zou kunnen zijn boven DVD-pakketten.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:32

Is het dan niet allemaal wat commercieel geworden? Ik erger me er wel eens aan, voor minder zou het toch ook gaan niet? Maarja niks aan te doen zeker

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:37

Excuus ikke. :)

Tempus, ach ik weet niet, reguliere dressuurlessen tikken toch ook al snel aan? Het is alleen fijn als je iets kunt vinden wat aan je 'eisen' voeldoet en de prijs daarmee in verhouding is. Zo heb ik het wel getroffen, heb zelfs meer over voor mijn lessen!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:44

Muzefee schreef:
Excuus ikke. :)

Tempus, ach ik weet niet, reguliere dressuurlessen tikken toch ook al snel aan? Het is alleen fijn als je iets kunt vinden wat aan je 'eisen' voeldoet en de prijs daarmee in verhouding is. Zo heb ik het wel getroffen, heb zelfs meer over voor mijn lessen!

Ja vind dat ook erg, maar als iedereen mee doet zit er ook niks anders op dan die prijs te betalen. Je zou alleen denken dat die mensen het doen om de paarden te helpen en niet enkel om er munt uit te slaan ( 50 euro per uur is mooi verdiend he).
Maar zoals ik al zei je kan er toch niet veel aan doen ( goed zoeken en iemand vinden die hetzelfde voor minder doet, want ik geef geen 50 euro per les)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:50

Helaas lopen die er ook bij en ik hoop dat mensen voor zulke personen behoed worden. :j En inderdaad, goed zoeken!

Persoonlijk vind ik een les zelf effectiever van een lespaket met filmpjes en teksten, daar ik zelf meer van het doen ben. Ik heb de DVD van de seven games wel vaker gezien, maar ik kan nog niet alles reflecteren op mijn pony. Ook wel moeilijk als Parelli, die natuurlijk doorgewinterd is in zijn methode, dat doet en ik, die net om de hoek komt kijken, dat moet doen + dat mijn pony ook anders reageert dan het paard op de DVD. Daarom ben ik blij met mijn instructrice, die weet precies wat te doen op welk moment en die kan zoveel vertellen waarom een paard iets doet en wat wij kunnen doen zodat iets niet gebeuren zal etc. etc.

Ik heb mijn methode wel gevonden, ik blijf het de laatste dagen zeggen, maar mijn pony lijkt het ook heel fijn te vinden! Ze is zo relaxed!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:51

Tempus schreef:
Ja vind dat ook erg, maar als iedereen mee doet zit er ook niks anders op dan die prijs te betalen. Je zou alleen denken dat die mensen het doen om de paarden te helpen en niet enkel om er munt uit te slaan ( 50 euro per uur is mooi verdiend he).
Maar zoals ik al zei je kan er toch niet veel aan doen ( goed zoeken en iemand vinden die hetzelfde voor minder doet, want ik geef geen 50 euro per les)

Je geeft zelf al aan wat je eraan kunt doen, namelijk verder zoeken. Er is dus wel degelijk iets aan te doen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:56

ikke schreef:
Tempus schreef:

Je geeft zelf al aan wat je eraan kunt doen, namelijk verder zoeken. Er is dus wel degelijk iets aan te doen.

Bedoel dat je niks kan doen aan die 'geldkloppers'.
Voor jezelf kan je er uiteraard wel wat aan doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:55

Ik val een beetje over de opmerking "geldkloppers".

We willen allemaal een goed betaalde baan. Salarisverhoging eens in het jaar als je goed je best hebt gedaan, promotie maken. Een grotere auto, wat ruimer gaan wonen, misschien een keer op vakantie. Voldoende vrije tijd om dat te doen wat we echt leuk vinden, voor velen zijn dat toch de paarden. We zijn bereid om veel geld uit te geven aan allerlei dingen, in ons eigen voordeel, voor ons eigen gemak.

Het probleem is dat we dat een ander niet gunnen.

Een NH-er is geen filantropische instelling, mensen die daarmee bezig zijn, zijn toch vaak jaren bezig geweest om de kennis te vergaren die hij door de jaren heeft opgedaan, om de producten te ontwikkelen die hij heeft ontwikkeld, boeken en DVD's te maken, om een ander de kennis door te geven die hij heeft vergaard.
En moet dat volgens jullie dan allemaal gratis of zo goedkoop mogelijk?
En als iemand met bewezen kwaliteiten daar naar kwaliteit geld voor vraagt, is hij ineens een geldklopper?

Als jij een been breekt en geopereerd moet worden, wil jij de beste chirurg aan de operatietafel hebben staan.
Als jij een huis koopt, wil jij de beste aannemer die je huis naar je eigen wensen verandert. Je hoopt dat de architect die het huis heeft ontworpen, en de aannemer die het huis heeft gebouwd ook kennis van zaken hebben gehad en geen berekeningsfouten hebben gemaakt, zodat het dak het gaat houden als er meer dan een meter sneeuw op ligt en er geen balkon van je appartement ineens naar beneden komt zeilen als jij een feestje hebt er er meer dan twee personen opstaan.

We willen overal het beste van, maar zijn niet bereid om daarvoor te betalen?
Waarom eigenlijk niet?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 02:24

Voor mij moet dat niet het beste zijn hoor. Gewoon iemand die kennis van zaken heeft en goed is in wat hij doet. Zou gewoon fijner zijn als zulke lessen wat goedkoper zouden zijn.
Iedereen wilt toch een goed band met zijn paard, niet? Maar als je dan kijkt wat een ' gewone' grondles vaak al kost. Vind ik dat jammer.
Je zou gewoon denken die mensen willen dat iedereen goed overweg kan met zijn/haar paard en zijn/haar paard begrijpt. Dat hun 'leer' voor iedereen bereikbaar is.
En er zitten echt wel mensen tussen die ervan profiteren en de prijs naar omhoog doen. Vind het veel geld voor eens te proberen of het je wel ligt, is dat niet zo dan ben je toch heel wat euro's armer.
Ik vond het beetje munt slaan uit mensen. Want ipv 50 euro kan je er ook 30 van maken en dat is toch al veel bereikbaarder voor iedereen. En je helpt de mensen vooruit door iets wat je zelf graag doet, kennis delen. Zoals het nu is vind ik het nog iets ' exclusies' terwijl je zou denken dat ze iedereen zo aan het werk willen krijgen.

Maar ik ga het er verder bij laten. ( ow en ik heb het enkel over de prijs he, niet over de mensen die lesgeven of over het werk zelf he)