Longeren zonder hulpteugels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Longeren zonder hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 14:18

Hallo,
Mijn verzorgpaard gebruikt dr rug niet zo goed, ik wilde graag wat hulpteugels gaan gebruiken met het longeren om haar meer naar beneden te vragen en zo de rug meer te gaan gebruiken.
Helaas heeft de eigenaar niet zo iets ter beschikking, wel heeft hij een longeersingel.
Kan ik dan ook gewoon de longeerlijn door de bitringen heenhalen en dan direct door naar de singel? Of moeten hier echt hulpteugels als touwtjes ed voor gebruikt worden?
Graag zou ik wat tips krijgen :)
Groetjes Ella

upendo

Re: Longeren zonder hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:22

Het is het handigst om wel te longeren met touwtjes oid. Met een longeercirkel kan je namelijk al snel teveel druk uitoefenen en als je paard er dan vandoor schiet trek je 'm in de bek om het maar even zo te zeggen. :)

Je kan bij de bouwmarkt vast wel voor een prikkie van dat 8 mm touw kopen wat lekker soepel door de ringen glijdt. Dat vastmaken en daar heb je je touwtjes! :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:24

Het kan wel, maar dan is de kans dat ze zich in haar hals verbuigt, redelijk groot, er is immers maar aan 1 kant bijzet. Daarbij moet je paard het ook aankunnen, die van mij flipte bijvoorbeeld toen ik het zo wilde doen.
Je kunt een touwtje gebruiken als bijzet, ik heb gewoon een action-touw in gebruik. Wat ook een mogelijkheid is, is een elastische halsverlenger gebruiken, die zijn niet eens zo duur (heb er nog wel 1 liggen), kun je eventueel zelf nog aanschaffen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 14:25

Oke ja is inderdaad wel zo dat het niet zo goed is als ze maar aan 1 kant bijgezet is...
Wat doet zo'n hals verlenger dan precies?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:28

Als je evt een touwtje wilt kopen, neem dan nylon en 6m lang.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:30

Een halsverlenger nodigt het paard voorwaarts neerwaarts de hals op lengte te brengen, opm een goed rug gebruik te stimuleren. Doordat het elastisch is, stoten ze niet elke keer hard tegen de bijzet aan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:36

Je kan wel als je geen kosten wilt maken aan de buitenkant een halstertouw gebruiken als bijzet en de longeerlijn door de bitring aan de longeersingel vastmaken. Hiermee heb je minder kans dat je hem verbuigt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:37

Princesj schreef:
Je kan wel als je geen kosten wilt maken aan de buitenkant een halstertouw gebruiken als bijzet en de longeerlijn door de bitring aan de longeersingel vastmaken. Hiermee heb je minder kans dat je hem verbuigt.

Ja, maar er zit totaal geen veer in een halstertouw, waardoor je em op de buitenkant dan lekker blokkeert...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:40

Ik knoop ook wel eens 2 halstertouwen aan elkaar op de rug, en laat ze dan tussen de benen door naar de bitringen lopen.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:26

kan je overal van die touwtjes kope(ik ben van belge )? en welke zjin het best? of moet je ze in paardewinkel halen?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 15:32

Ik hoor juist vaak dat ze van elastische bijzet heel hangerig worden omdat hij dat toch wel meegeeft? Het gaat om een fries dus vw-nw is dan wel het handigst

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:32

Bij een bouwmarkt hebben ze meestel wel touw op een rol, in België ook neem ik aan. Neem in ieder geval nylon, dat glijdt goed door de bitringen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 19:33

Oke misschien zal ik dan touwtjes aanschaffen, moet even kijken of ik de longeersingel mag gebruiken maar ik naam aan van wel :)

EliseS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:31

Ik gebruik ook touwtjes ideaal:P en gewoon te koop bij Praxis

derkstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:18

Let wel even op dat je m niet diret te kort bijzet als ie het niet kent..:)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 22:26

Nee dat was ik ook zeker neit van plan, ben bij een clinic geweest van Lammert Haanstra en heb ook zijn boek dus daar kom ik wel een heel eind mee :)

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:37

EllaBellaah schreef:
Nee dat was ik ook zeker neit van plan, ben bij een clinic geweest van Lammert Haanstra en heb ook zijn boek dus daar kom ik wel een heel eind mee :)

ik heb juist da boek gekocht daar word erook wel uitleg gegven zeker van touwjes?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 21:51

daar gaat hij inderdaad goed op in in het boek! Bij de clinic heb ik er nog meer van geleerd en ook alles in praktijk gezien.
Hoe moet ik beginnen met bijzetten? Ze weet absoluut niet wat nagefelijkheid is en voor de kar word ze op een andere manier bij gezet. Onder het zadel loopt te gewoon het liefst in haar eigen houding en dr oude verzorgster kon er ook niet veel mee.
Iemand hier tips voor qua bijzetten?

beau_brun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:38

Hoi ...

Miss kan je een dubbele lijn is proberen kan ook gewoon met 2 aparte lijnen en dan die aaan elkaar knopen en dan de lijnen van de singels aan de zijkant naar het bit en dan door terug naar tussen ze benen ... Dan moet ie wel laag lopen waardoor die zijn rug ook beter gaat gebruiken ... En je kan hem dan over zijn rug doen of achter zijn benen langs ...

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:42

Kwam toevallig dit topic tegen :)

Jetje kan prima bijgezet lopen hoor, ik longeer haar ook vaak, gewoon met touwtjes! ;)
Dan loopt ze goed ontspannen, dus maak je geen zorgen, haha! ;)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:38

Ja daar ging ik wel van uit hoor haha, maar ik zat meer naar iets te denken wat je dan onder het zadel ook kan doorzetten om het haar onder het zadel ook wat makkelijker te maken

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:52

Ooh zo!
Ik denk dat ze eerst heel wat spieren in dr rug moet opbouwen voordat ze echt intensief kan worden gereden :j Grote kans dat ze veel spieren nog nooit heeft gebruikt!

Maar met touwtjes etc, dat gaat gewoon prima!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 21:13

Ja daarom ze heeft wel spieren van het voor de kar lopen maar onder het zadel is ze nu ook al een tijdje niet heel intensief gereden worden. Dus als ze gewoon lang en laag bijgezet word moet ze inderdaad die spieren wel gaan gebruiken.
@beau_brun : Dubbele longe hoor ik vaak mensen over maar dat zal ik dan eerst zelf moeten leren voordat ik dat met haar ga doen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:15

bij de bouwmarkt kan je heel goedkoop van dat zeiltouw halen in allerlei kleurtjes, musketons eraan en je kan aan de gang :)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:17

*bijzettouwtjes liggen er trouwens gewoon! :j *