Ik ben zeker niet onervaren met paarden, dit is niet mijn eerst en ook niet mijn enige paard. Ik heb me in mijn 32 paardenjaren verdiept in bijna alle disciplines en natuurlijk.. still learning. Natural Horsemanship is mij ook niet onbekend en zeker niet onbemind. In de dagelijkse omgang met mijn paarden is dat echt wel de rode draad. Ik moet alleen toegeven dat ik me niet lang genoeg verdiept heb in één persoon of stijl. Ik heb veel bekeken, op film en in real life en nog meer gelezen. Her en der heb ik bruikbare tips eigen gemaakt en pas ik toe in het dagelijkse werk of sla ik op in "mijn rugzakje met handige tools". De reden hier achter is waarschijnlijk omdat ik ook altijd wel iets zie wat me niet bevalt of wat ikzelf gewoon nooit zou doen, omdat het me niet past. Om eerlijk te zijn vond ik Parelli al snel erg commercieel en dan vooral heel Amerikaans overkomen en dat stuitte me tegen de borst.

Daarbij ben ik altijd een beetje van mening dat het weliswaar leerzaam is voor iedereen, maar niet altijd volledig beheersbaar is voor iedereen. De man in het midden, in dit geval Parelli kan en heeft ook iets wat ik niet heb of kan.. En veel mensen met mij. Horsmanship van binnenuit? Bij sommige mensen is het echt natural en bij andere is het aangeleerd?
Hoe dan ook.. Je wordt natuurlijk dood gegooid met Parelli filmpjes hier op bokt.

Mijn paard vindt het geweldig leuk! Hij komt naar mijn geïmproviseerde round pen rennen als hij ziet dat ik die richting op ga. Heel enthousiast doet hij mee, altijd zeer geconcentreerd op mij en de hulpen die ik geef. En na een keer of 4 had ik een heel ander paard!

Dus Parelli, ik (of wij) zijn er helemaal happy mee! Ik ga er ook zeker mee verder. Ik zou ook graag een lesje willen volgen om mezelf te laten controleren. En wat leren op paarden-gebied ben ik net een spons, altijd honger naar kennis!
Bedankt mensen die mij de weg hebben gewezen en aan de mensen die twijfelen, verdiep je er eens in. Wie weet wat je allemaal tegenkomt.