Longeren zonder zweep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DreamAngel

Longeren zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 18:16

Ik wil mijn paard een beetje longeren, maar dan wel zo natuurlijk mogelijk, en zo'n zweep vind ik eigenlijk niet zo vriendelijk, want dan doet mijn paard het vooral uit dwang/angst, maar hoe kun je op een natuurlijke manier longeren? Parelli doet het in the 7 games, maar dan jaagt hij zijn paard ook eerst weg ?

tamary

Re: Longeren zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:57

stick/zweep is bedoeld als verlengde van je arm, net als een dirigent een stokje heeft om de maat mee aan te geven. Door dat je arm langer wordt zijn je hulpen makkelijker te begrijpen en kan je subtieler werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:02

je kan met stemhulpen werken, en als die dan nog niet doorloopt, de rest vna je longe naar hem toegooien, (neem aan dat je niet de hele longe gebruikt en nog een stuk over hebt?)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:05

dacht dat je met de friendlygame het paard aan de zweep liet wennen zodat hij daar geen angst voor had (o.a.)

verder moet je de zweep niet meer zien als zweep, maar als een stuk arm wat langer is.
zo kun jij duidelijk aanwijzingen geven met minder inspanning :)

het paard eerst wegjagen heet join up, en dat is iets totaal anders dan normaal longeren.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:13

Mijn paard reageerd niet eens op de zweep :')
Ik longeer voornamelijk d.m.v. lichaamstaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 01:33

Parelli longeert niet, die doet de circling game. Je gaat longeren vanzelf schrappen als je aan Parelli gaat doen...

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 01:36

Wat wil je eigenlijk dan want als je gaat klikken met het longeerlijn zwiepen enz jaag je hem ook op.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 08:09

Het is puur om hem beweging te geven, maar ik wil niet dat hij uit angst gaat lopen, maar ik heb geen flauw idee hoe ik hem kan laten rennen, het is een koppige fjord...

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:39

Een paard rent pas weg voor de zweep, uit dwang of angst, als je er ook echt voor gezorgd hebt dat hij weet dat hij er bang voor moet zijn. Een zweep is puur een hulpmiddel, als je het goed gebruikt, dus niet heel veel mee op de grond slaan, of hem er pijn mee doen, maar juist alleen een tikje geven als het nodig is. Als je op een natuurlijke manier wil longeren moet je het via lichaamstaal doen. Als jij hoeft niet te denken dat hij het uit angst of dwang doet als je hem er niet bang voor gemaakt hebt. Je kunt hem best door misschien maar een klein tikje van de zweep laten rennen.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 17:05

Wat voor lichaamstaal moet je dan gebruiken of heb je daar een goed boek over?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:11

Als je deze stel regels in de gaten houd dan kom je al een heel eind.

De achterhand van je paard is de motor en versnelling, dus daarmee gaat hij lopen.
De voorhand is je rem.

Het ene paard heeft meer stimulie nog om te weten wat jij bedoelt, het andere paard hoef je maar van het ene been naar het andere been te gaan staan en kan je vanuit je heup te werken.
Heup naar voren (richting hoofd van het paard) is lopen.
Heup naar achteren (richting kont) is stoppen.

In de roundpen leer ik mensen altijd je te richten op bv een paaltje voordat je paard lang komt als je wilt stoppen of omdraaien.
Zodra je paard stil staat, loop jij nog 1 a 2 passen door.
En afhankelijk van wat je wilt, geef je druk aan de voorkant en wijs je waar je paard heen moet als je van hand wilt veranderen of je haalt de druk van je paard door bv weer wat naar achteren te lopen (in het midden van de circel) om je paard weer verder te laten lopen.

Onthoud wel een ding... Je paard heeft zijn eigen ruimte en jij hebt je eigen ruimte, respecteer deze.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:12

Mijn paard houdt absoluut niet van de zweep
Ze reageert heel erg op mijn lichaamstaal maar ik doe vooral met mijn stem en als het echt niet wil dan met einde longeerlijn (maar dan heb ik dat het paard snel wegspringt)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:03

Dmv grondwerk en Parelli kun je je paard ook gymnasticeren, zonder dat je gaat longeren.
En als je je Fjord beweging wilt geven, gooi hem gewoon los. Wil hij bewegen dan doet hij dat vanzelf wel. Beweegt hij niet, dan vindt hij het niet nodig?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:15

Cassidy schreef:
Parelli longeert niet, die doet de circling game. Je gaat longeren vanzelf schrappen als je aan Parelli gaat doen...

idd ja, ik doe tegenwoordig ipv domweg rondjes lopen, wat Parelli oefeningen. Heb het idee dat m'n paard daar meer aan heeft

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:24

Longeren is sowieso niet natuurlijk en sowieso niet leuk voor je paard. Er zijn andere manieren om je paard op conditie te brengen of stemcommando's aan te leren. Waaróm wil je longeren?

Rondjes lopen op een cirkel is niet gezond voor een paard dat van nature rechtuit loopt. Bovendien is het geestdodend en afmattend en zul je je paard er uiteindelijk mee afstompen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:33

De lichaamstaal voor longeren zonder enig tuig/zweep kun je je eigen maken door gewoon eerst naast je paard te lopen en op lichaamstaal overgangen naar halt/stap te maken. Belonen! Als dat lukt, dan kun je ook draf toevoegen, eerst kleine stukje en dan grotere waarbij je zelf meerent. Dan ga je steeds meer een cirkel rennen/lopen terwijl je je paard vraagt om de buitenbocht om je heen te maken. Uiteindelijk kun jij je binnenvolte steeds verder verkleinen en vertragen terwijl je paard een grote volte om je heen blijft stappen/draven/galopperen.

Het belangrijkste is als je wilt longeren zonder zweep/touw, is dat je je paard kunt overtuigen dat het longeren/cirkelen/hoe je het ook wilt noemen leuk is omdat je hem niet meer met fysieke correcties kunt aansporen, en dat kan door vooral in het begin veel te belonen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:32

xyzutu2 schreef:
Longeren kan ook zonder zweep (er staan stukjes in het bovenste filmpje in dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=194&t=1458165), tenminste, zo doe ik het zelf. Als een paard met zijn staart zwiept als hij aangetikt wordt, dan is dat voor mij een teken van dat hij dat niet prettig vond en dat vind ik zonde voor een oefening die ook voor beide partijen leuk kan zijn.

De lichaamstaal voor longeren zonder enig tuig/zweep kun je je eigen maken door gewoon eerst naast je paard te lopen en op lichaamstaal overgangen naar halt/stap te maken. Belonen! Als dat lukt, dan kun je ook draf toevoegen, eerst kleine stukje en dan grotere waarbij je zelf meerent. Dan ga je steeds meer een cirkel rennen/lopen terwijl je je paard vraagt om de buitenbocht om je heen te maken. Uiteindelijk kun jij je binnenvolte steeds verder verkleinen en vertragen terwijl je paard een grote volte om je heen blijft stappen/draven/galopperen.

Het belangrijkste is als je wilt longeren zonder zweep/touw, is dat je je paard kunt overtuigen dat het longeren/cirkelen/hoe je het ook wilt noemen leuk is omdat je hem niet meer met fysieke correcties kunt aansporen, en dat kan door vooral in het begin veel te belonen.

Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd, het probleem is dat als ik begin te lopen mijn paard mij echt aankijkt van wat doe jij nou weer en dat hij blijft staan of gewoon wegloopt... Is het dan een oplossing hem aan het halstertouw mee te nemen en daarmee te oefenen totdat ik het ook zonder halstertouw kan?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:46

Dani_ schreef:
Longeren is sowieso niet natuurlijk en sowieso niet leuk voor je paard. Er zijn andere manieren om je paard op conditie te brengen of stemcommando's aan te leren. Waaróm wil je longeren?

Rondjes lopen op een cirkel is niet gezond voor een paard dat van nature rechtuit loopt. Bovendien is het geestdodend en afmattend en zul je je paard er uiteindelijk mee afstompen.

Waarom is longeren geestdodend en afmattend voor paarden?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:50

Dani_ schreef:

Tot zover maar weer de vooroordelen? Longeren is zo geestdodend, afmattend, saai en afstompend als de longeerder het maakt. Ook bij het longeren kun je heel veel oefeningen verwerken om het leuk en spannend te houden voor het paard en je kunt ook heel wat meer doen dan alleen maar je paard "op conditie" brengen.
De longeerzweep is net als alle andere hulpmiddelen geen enkel probleem voor het paard als je er zelf maar fatsoenlijk mee omgaat.

paardemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:53

ik deed het altijd met een leadrope
die moet je dan in je handen houden enzo, en hoe je handen op een bepaalde manier houd
gaat hij harder, zachter lopen, of omdraaien enz. enz.
en als hij/zij niet luisterd gooi je met het touw ;)

LotteR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:45

Een longeerzweep is niet om je paard mee te slaan, het is om je hulpen duidelijker over te brengen. Zoals al gezegd is hierboven, als een verlenger van je arm. Verder zou je het uiteinde van je longeerlijn kunnen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:58

DreamAngel schreef:
xyzutu2 schreef:
(...) Het belangrijkste is als je wilt longeren zonder zweep/touw, is dat je je paard kunt overtuigen dat het longeren/cirkelen/hoe je het ook wilt noemen leuk is omdat je hem niet meer met fysieke correcties kunt aansporen, en dat kan door vooral in het begin veel te belonen.

Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd, het probleem is dat als ik begin te lopen mijn paard mij echt aankijkt van wat doe jij nou weer en dat hij blijft staan of gewoon wegloopt... Is het dan een oplossing hem aan het halstertouw mee te nemen en daarmee te oefenen totdat ik het ook zonder halstertouw kan?

Het klinkt vooral alsof je paard er gewoon helemaal niets van snapt. :D
En alsof hij het nooit echt geleerd heeft, maar dat het longeren hem meer overkomen is.
Toen [***] bij ons kwam was hij 5 jaar en was hij altijd netjes bekapt door de hoefsmid die er gewoon een pootje onderuit plukte, die tussen zijn benen klemde en dan zijn ding deed. Niets aan de hand, tot hij bij ons kwam en hij geen flauw benul bleek te hebben van dat hij ook zelf zijn beentjes op kon tillen en in de lucht kon houden. :z

Als je voor de positief belonende weg kiest, dan begint het met hele kleine stapjes. Als je paard (dat normaalgesproken wegrent tijdens longeren en aan de hand stappen in de bak toch?) los stil blijft staan terwijl je wegloopt en jou aankijkt alsof je van een andere planeet komt -dan zou ik dat al een geweldige aanleiding vinden om te belonen. Super dat hij kijkt en niet gewoon de andere kant op loopt!
Dat prikkelt ook zijn interesse en al snel zal hij achter je aan komen als je blijft belonen voor stilstaan + interesse. Als stilstaan namelijk al positieve aandacht oplevert, dan zal in jouw buurt blijven dat wel helemaal.

Wel is het belangrijk dat je voor je op deze manier met voedselbeloningen begint, je je paard hebt geleerd wat je beloningssignaal betekent (click/tongklik/X/bepaald woord = ik ga je hier voer voor geven, paard!) en je hem geleerd hebt om van het eten af te blijven als je niet geclickt hebt. Anders verandert de situatie van stilstaand paard bij weglopend mens als snel in achtervolgend paard en wegrennend mens. :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:49

Gezien de vraag over longeren verplaats ik dit topic van NH naar GVL.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:53

de zweep is enkel bedoelt om je paard in een soort van driehoek te houden het is niet de bedoeling dat je ermee slaat ofzo stemhulpen zoals klikken zijn buiten zweep de enige hulpmiddelen die ik ken die je kan gebruiken en als je paard hier niet op reageert kan je altijd eens op de grond tikken met de zweep

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:21

op een nh kamp heb ik met loswerken geleerd dat als je wil draven/galloperen dat je de eerste paar passen ook "mee" moet draven/galloperen
door gewoonte gebruik ik het nu ook met longeren en hoe stom het er ook uitziet, het helpt wel :)