wat uitbreidingsvragen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

wat uitbreidingsvragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 19:04

Hallo. Ik ben nu een tijdje bezig met Grondwerk en Vrijheidsdressuur. De ene periode actiever dan de andere. Nu zitten we in een actieve periode :j . Maar er zijn een paar kleine dingen waar ik eerst aan wil werken. Pas als die dingen goed zitten wil ik verder gaan met de buigen ed.

Oke, laat ik beginnen bij het vierkant staan. Ponylief staat vrijwel nooit vierkant. nu vind ik dat opzich niet zo erg. maar voor de spagaat (en in de toekomst compliment ed.) is het wel belangrijk dat ze vierkant staat. Hoe krijg ik haar zover? stap achteruit zetten werkt niet, haar voet op laten tillen werkt héél af en toe, maar 9 vd 10 keer werkt dat ook niet. Haar achterhand weg laten wenden werkt heel af en toe. Maar hoe krijg ik haar makkelijk vierkant staan?

De spagaat snapt ze verder wel. Nog niet heel diep/groot, maar het begin is er. Maar haar voorbenen zet ze heel dicht naast elkaar. (daar gaat dus nooit een hoofd tussendoor passen.) als ik dan haar voetje vraag geeft ze die wel, maar als ik hem terug wil zetten trekt ze haar been terug. dus zelf haar been voorzichtig verplaatsen word hem niet. hoe hebben jullie dat ?

Nu ik toch bezig ben, kan ik net zogoed nog even doorgaan. Haha, Ponylief kent al een jaar de target. ook los in de 'bak' kan ze het. Maar als ik het vraag gaat ze eerst staan kijken. dan wacht ze een poosje, en dán pas komt ze naar me toe slenteren. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze vlot naar me toe komt stappen?

Hetzelfde met volgen. daar zijn we nu mee bezig. als ze eenmaal in beweging is volgt ze meestal prima. totdat ik een versnelling hoger ga, of zij stilstaat. dan moet ik eerst ook een poosje wachten. (ik vraag haar te volgen door haar eerst te aaien en dan weg te lopen, met m'n lichaam 'schuin' naar haar toe te draaien. geen idee of dit de goede manier is.. dus tips?)

Zo. dat was het voor nu :+ Ik hoop dat jullie goede tips hebben, zodat we hier weer mee aan de slag kunnen. :D

Ps. Ik wou de spaanse pas gaan oefenen, maar als ik gewoon naast haar sta te knuffelen gaat ze alle kunstjes door elkaar doen. waaronder dus ook jambette. dit wil ik er eerst uit hebben. want het is behoorlijk irritant. Als ik haar goed bezig houd doet ze het niet.
X Leonie

Mastrootje

Re: wat uitbreidingsvragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 07:51

Dat laatste ken ik ook wel, maar vind ik ook wel logisch. Je bent bezig met kunstjes, en je paard is gefocused op je, hij kijkt naar iedere aanwijzing of jij misschien aangeeft dat ie wat moet doen. Dus als jij hem gaat aaien of iets dergelijks, dan zoekt in iedere beweging naar een aanwijzing dat ie iets moet doen.

Ik ga zelf ook niet staan knuffelen als we kunstjes doen, want je bent gewoon bezig met je paard. Knuffelen kan daarna als je klaar bent. Net zoals je paard niet buiten 'werktijden' om zijn kunstjes ongewenst mag vertonen moet jij ook gefocused blijven tijdens het werk, en geen onduidelijke signalen afgeven.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 08:17

Millanka schreef:
Dat laatste ken ik ook wel, maar vind ik ook wel logisch. Je bent bezig met kunstjes, en je paard is gefocused op je, hij kijkt naar iedere aanwijzing of jij misschien aangeeft dat ie wat moet doen. Dus als jij hem gaat aaien of iets dergelijks, dan zoekt in iedere beweging naar een aanwijzing dat ie iets moet doen.

Ik ga zelf ook niet staan knuffelen als we kunstjes doen, want je bent gewoon bezig met je paard. Knuffelen kan daarna als je klaar bent. Net zoals je paard niet buiten 'werktijden' om zijn kunstjes ongewenst mag vertonen moet jij ook gefocused blijven tijdens het werk, en geen onduidelijke signalen afgeven.

Nee dat snap ik. het gaat ok niet erom dat ik knuffel tijdens de kunstjes. maar de kunstjes komen tijdens het knuffelen. 'buiten werktijd' dus. het word wel al minder, maar nogsteeds als ik niets van haar vraag, wil vragen, of gevraagd heb, en ik wil haar aaien komen alle truucjes met haar hoofd te voorschijn.

ponytricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:11

misschien heb je wat aan onze site (onderschrift)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 19:16

Ik had je site gister al bekeken. Erg leuke trucjes! Weer wat nieuwe, frisse inzichten :D Het duurde even, maar nu snapt ze achteruit terwijl ik er achtersta ook. nu alleen nog op commando zetten.

Vandaag weer geweest. Misschien heel slecht, maar een beetje 'gespeeld' met lichaamstaal. Hoe reageert ze als ik dit doe? of wat als ik zo doe?
Ik ga nu ergens anders staan, vraag haar bij me te komen en ga dan gelijk aftellen. blijft ze dan telang staan (en duurt het dus langer dan 5 tellen tot ze bij me is) tja, dan heeft ze pech. dan krijgt ze een aai over haar bol, maar geen click en geen voer. Goede oplossing, of slecht?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:05

ooooooooh oke! dan heb ik dat verkeerd begrepen inderdaad! Excuses. Daar heb ik óók last van haha maar dan met mijn 'nieuwe slachtoffer'. Tijgertje deed dit nooit, maar Maestro doet dit inderdaad wel is nu, we zijn ook nog maar net begonnen...

Dit leren ze denk ik snel genoeg af. Bijv ik had laatst dat ik zijn voorpluk even wilde kammen, en laat zijn nieuwste kunstje nou net zijn dat ik naar zijn oor wijs en hij met zijn hoofd schud. Even doorzetten, vooral niet belonen en net doen alsof hij het niet doet, en hij stopte na 3 keer en liet me gewoon kammen.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:04

Ik was net aan het zoeken naar tips voor vierkant stilstaan, dus ik lees mee. Wil ook inderdaad voordat ik met moeilijkere oefeningen bezig ga mijn pony vierkant kunnen laten stilstaan, dit doet hij namelijk zelden uitzichzelf dus het lijkt me heel goed als hij zijn gewicht over vier benen kan verdelen. Op youtube vond ik er een filmpje over, hoewel het niets met vrijheidsdressuur te maken heeft. http://www.youtube.com/watch?v=ABMkNonpNGM

Bij mijn pony heeft het geholpen om chase the tiger te spelen zodat hij er meer plezier in kreeg te rennen. Ik vind je idee van het komen en dan aftellen ook erg goed, dat zou je daarna ook kunnen combineren met volgen. En als dit goed gaat de tijd die ze krijgt om te reageren steeds iets verkorten.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 17:02

Ik zal het filmpje zo even bekijken. Bedankt voor de link ;)

Ging vandaag al een stuk beter. ik had haar nog niet los, of er viel al een tak op haar kont (die ik niet aan had zien komen) bokken naar die tak, wegrennen, maar wel gelijk weer terugkomen toen ik haar riep.
Volgen gaat ook steeds beter. net als naar me toe komen. het is al een vlotte stap :D
(En hoe het kan weet ik niet. maar ze doet ook niet meer de jambette als ik even niets vraag. ze heeft het nu verandert in flemen xD Misschien is het een hint, dat dat haar lievelingskunstje is? xD )