[AR] zoekt een goed mes voor noodgevallen om tuig door te snijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lammelanne

zoekt een goed mes voor noodgevallen om tuig door te snijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 17:34

ik ben op zoek naar een goed mes om bij eventuele noodgevallen het tuig door te snijden. Ik weet dat elke menner dit bij zich hoort te hebben, dus vandaar dit topic en hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:40

Hoi!
Ik men zelf ook, en heb altijd een (met geel handvat) mes bij me. Deze is vlijmscherp en krijg je echt overal doorheen. En hij kan zo in je zak, hij is niet groot.
Hij komt doodgewoon bij de IKEA vandaan, een gewone vleesmessenset daar gekocht en eentje uit de keukenla gepikt :+ Maar hij werkt eigenlijk super voor paarden.

Juf_Sanne
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:44

Ik heb een victorinox met grove kartels.
Geen verdere poespas erop, echt alleen een mes. Hij is wel groot, maar mega scherp

lammelanne

Re: zoekt een goed mes voor noodgevallen om tuig door te snijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 17:45

hebben jullie dan wel zo'n inklapmes? want als je em onder de bok hebt liggen met derest van je spullen dan kan het toch schade aan de spullen geven als ie zo scherp is?
wat hebben jullie nog meer voor noodpakket bij je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:46

Je kan kijken voor een goed zakmes of vlindermes.
Zal vanavond even kijken welk zakmes ik heb, maar die is echt vlijmscherp!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:38

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:41

Wij gaan nooit ergens heen met de paarden zonder onze Leatherman Skeletool.

Afbeelding

Het mes is en blijft vlijmscherp, de tools zijn handig en je hebt levenslange garantie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:04

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-spy ... zakmes.htm
Afbeelding

Dit mes heb ik altijd bij me als ik ga buitenrijden. Inderdaad geleerd tijdens de menlessen, altijd een mes bij je te hebben en ik men inmiddels niet meer, maar heb wel altijd een mes bij me als pony en ik het bos in gaan.
Ik heb die met de halve kartelrand, op advies van de webshop uit bovengenoemde link. Het is echt een vlijmscherp mes, gemakkelijk te bedienen (na wat oefenen heel makkelijk met 1 hand uitklapbaar) en ik ben er erg blij mee.

Genoemde webshop is overigens ook een aanrader, we hebben er meer spullen vandaan en werden zeer vriendelijk telefonisch te woord gestaan en van advies voorzien en de levering is snel en netjes.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 06:51

Je kan ook investeren in snelkoppelingen aan het tuig, zodat je je paard snel los kan klippen in geval van nood. :j

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:18

Inderdaad, ik denk dat het belangrijker is een hoevekrabber mee te nemen dan een zakmes.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:27

ik heb deze bij me. officieel een gordelsnijder maar tuigleder doorsnijden zou ook prima gaan :D
strengen hoef ik niet te snijden, heb snelsluitingen.
maak hier ook balen mee open e.d.

Afbeelding

Rebecca1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:31

Maar waar laten jullie die messen nou op de kar?
In je broek zak of.. ?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:28

Albert schreef:
Inderdaad, ik denk dat het belangrijker is een hoevekrabber mee te nemen dan een zakmes.

maar het is l*llig als je je strengen niet los kunt krijgen (snelsluitingen) omdat dat deel kar onder water is of weet ik veel wat :)

Ik heb het mes in mijn jaszak/broekzak/aan mijn riem
in de kar heb je ook niet zoveel aan als die op z'n kop gaat of weet ik veel wat..

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:30

Ik ken mensen en die hebben een duikmes gekocht, zijn ook vlijmscherp en redelijk compact.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:32

Je hebt ook messe waarbij de punt wat omhoog loopt en stomper is om te voorkomen dat je in je paard snijd.
Beetje een domme opmerking Albert... Een mes kan van levensbelang zijn, een hoevenkrabber is handig om bij je te hebben, maar gaat ook prima met een sleutel, schroef of in een geval met je mes.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:36

Ik heb altijd én een klapmes (zie hierboven) én een inklapbare hoefkrabber in mijn zak tijdens het paardrijden.
Zoals ik eerder ook al schreef, ik men niet meer, maar als ik het bos in ga, ga ik niet zonder. Ook in de zomer niet, als ik geen jas heb, dan zorg ik voor een klein tasje aan mijn zadel waar mes en hoefkrabber in kunnen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:53

annebe schreef:
Beetje een domme opmerking Albert... Een mes kan van levensbelang zijn, een hoevenkrabber is handig om bij je te hebben

Voor een steentje in de hoef heb ik uiteraard een zakmes met een krabber en die heb ik veel vaker nodig onderweg dan een mes om het paard te bevrijden van de kar. In de tijd dat ik men (langer dan 30 jaar) heb ik nog nooit een mes hoeven gebruiken om een paard los te snijden tijdens het mennen en ik betwijfel of, in geval van echte paniek je het paard wel snel genoeg kan bevrijden met een mes. Ik ga mee met een eerdere opmerking dat investeren in goede snelsluitingen beter is (en daar kom je ook niet bij als de boel te water raakt). Wèl een halstertouw doorgesneden trouwens, maar dat was op stal.
Dus domme opmerking? Ach, ik ken paardenboeken waarin wordt aangeraden een pistool bij de hand te houden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:45

Dat ben ik geheel met je eens... Maar je zult maar een keer met een aanspanning ergens te water, vast of wat dan ook raken en met een mes kan je dan in ieder geval wat proberen.
Snel sluitingen zouden alle wagen/tuigen moeten hebben die op straat komen. Dan zouden er misschien meer ongelukken verkomen kunnen worden.

miranda73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:28

snel sluiter of wel soort paniekhaken hebben we aan de strengen en een mes vooraan aan de bok hangen,het mes is een jagersklapmes vlijm scherp.