Pony die niet luisterd, nu beginnen met NH

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Pony die niet luisterd, nu beginnen met NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 09:28

Hallo,
Ik heb een nieuwe pony die nog niet echt zo braaf is.
Hij kan nog niet goed aan het halster lopen, dramt zijn zin door.
Bokt gewoon om onder het werk uittekomen (dat is al helemaal uitgezocht dus GEEN pijn)
Kan alleen met hengstenketting lopen, anders kan ik hem niet houden.
En ga zo maar door ;)

Nou wilde ik dus gaan beginnen met NH, omdat het me toch wel slim leek, en mijn pony het wel echt kan gebruiken want zo is de lol er ook zo af.
Ik heb het boek van 101 natural horsemanship oefeningen al besteld, maar wat kan ik nu nog meer doen?
Ik zat te denken aan lessen nemen of iets dergelijks, maar ik moet het zelf betalen dus het gaat niet iedere lukken, tenzij het niet te duur is.

Ik heb het met mijn vorige pony ook gedaan, maar deze had het minder erg dus dat heb ik zelf ook nog wel kon doen.
Dus toen volgens internet en een film (die heb ik nog, weet de naam niet meer) mijn pony het geleerd.
dat is allemaal goed gekomen, maar ik denk niet dat het me nu alleen gaat lukken, omdat mijn pony het zo erg heeft.

Kan iemand mij verder helpen?

troi

Re: Pony die niet luisterd, nu beginnen met NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:38

Je pony is jou de baas. Je zou kunnen overwegen met Parelli te beginnen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 09:42

En waar kan ik informatie zoeken over Parelli?
Maar wat je zegt klopt idd, hij luisterd gewoon echt niet.
Hij komt van de manege af, en daar kwam hij nooit verder dan stal, bak en naar de wei werdt hij gejaagt.
Hij is dus niets gewent.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:46

Volgens mij is het probleem niet zozeer dat hij niks gewend is maar dat hij geleerd heeft dat je met schofterig gedrag (want dat is wat hij doet in 'paardetaal') altijd je zin wel krijgt. Denk er dus om dat je echt streng bent want dit zou zomaar eens een erg slimme kunnen zijn.

Info over parelli (en zijn 7 games) is op deze site te vinden, verder zijn er mensen die er les in geven en kun je op youtube ook veel filmpjes vinden.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 09:48

En het boek wat ik gekocht heb is dat ook slim of heb ik er weinig aan?
Ik ga eens even kijken bij parelli!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:52

Ik vind het boek 101 horsemanship tips een goed informatief boek. Het is duidelijk met goede plaatjes erbij enzo. :j

Maar ik denk dat het geen slecht plan zou zijn als je ook een keer een lesje neemt.. :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 09:56

Zijn er mensen die jullie aanraden voor lessen ( ik woon in NB) ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:58

Ik zou ook adviseren om aan Parelli te gaan doen. Parelli biedt een duidelijk gestructureerd stappenplan. Het boek 101 Horsemanship oefeningen ken ik niet, kan ik niets over zeggen.
Parelli heeft een website, http://www.parelli.com voor USA en http://www.parelli.nl voor Nederland.
Daar staan data voor demonstraties, films van demonstraties en adressen van instructeurs door het hele land.
Je zou daar even naar kunnen kijken.
En mocht je willen weten wat er met Parelli allemaal mogelijk is, Parelli heeft een Youtube kanaal, zoek even op Parellitube.
En als je een boek wilt lezen, kijk dan even of je het boek Natural Horse-Man-Ship, geschreven door Pat Parelli, in de bieb kunt lenen. Het is recentelijk naar het Nederlands vertaald en is ook verkrijgbaar via bol.com.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-03-11 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:58

Cassidy schreef:
Het boek 101 Horsemanship oefeningen ken ik niet, kan ik niets over zeggen.

Ik vind de oefeninen uit dat boek veel op de oefeningen van Parelli lijken. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:01

Maar ik weet dus niet of er echt een structuur in zit, en of ze er op hameren dat oefening 1 eerst goed gedaan moet worden voordat je verder gaat.
En daar zit hem nu bij Parelli de grote kracht van het programma. Je begint bij de basis, en als je het goed doorloopt en het op de letter volgt, werkt het ook.
Heb ik bij random gekozen oefeningen uit een boek, hoe goed het ook omschreven is, en hoe zeer de oefeningen op Parelli lijken, wel mijn bedenkingen bij.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:09

Ik heb het boek er even bij gepakt. De oefeningen staan op volgorde: Bv: oefening 1: Bescherming van uw persoonlijke ruimte: Het eerste doel dat u nastreeft als u met een paard werkt is het bepalen van uw persoonlijke veiligheidszone. En dan staat er uitgelegd hoe dit moet.
Oefening 2: Desensibiliseren.
Oefening 3: Voorwaarts laten wijken met direct contact
Oefening 4: Voorwaarts laten wijken met indirect contact
Oefening 5: Achterwaarts laten wijken met direct contact
Oefening 6: Achterwaarts laten wijken met indirect contact
Etc.

Niet de standaard 7 games van parelli, maar wel gewoon de basis, en het komt allemaal neer op dezelfde oefeningen als Parelli doet in de 7 games. Ik weet alleen niet precies in welke volgorde Parelli het doet. Maar hier staat het dus wel op volgorde genummerd in het boek.

Edit: En Pat's naam staat ook vermeld in het boek bij de dankbetuiging. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:17

De volgorde van de oefeningen bij Parelli;

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... jk.nl/pnh/

Wat ik persoonlijk heel fijn vindt aan Parelli is het paardenpsychologische aspect dat er in dat programma zit. Het leren inschatten met wat voor type en character paard je te maken hebt en daarop in te spelen. Je leert als je het goed doet, ook je paard te lezen. NH is meer dan het domweg doornemen van oefeningen, in wat voor volgorde ook.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:19

Cassidy schreef:

Wat ik persoonlijk heel fijn vindt aan Parelli is het paardenpsychologische aspect dat er in dat programma zit. Het leren inschatten met wat voor type en character paard je te maken hebt en daarop in te spelen. Je leert als je het goed doet, ook je paard te lezen. NH is meer dan het domweg doornemen van oefeningen, in wat voor volgorde ook.

Ik heb me zelf niet verdiept in Parelli, omdat ik zelf een andere 'methode' volg, maar ik vind dat je daar absoluut gelijk in hebt. Maar als je zelf geen ervaring met NH hebt, zijn die oefeningen denk ik toch wel gewoon de 'domme' dingen die je moet kunnen. Want het paard van de TS begrijpt volgens mij de eigen ruimte nog niet, en dat moet, Parelli of niet, wel bepaald worden. :j Ik vind het boek wel een heel duidelijk boek met goede uitleg. Er staat ook in wat je moet doen als er problemen zijn met de oefeningen enzo, dus het is niet: doe dit, doe dat en klaar. Er staat overal een duidelijke uitleg van twee bladzijden bij. :j

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:52

Goh, je was toch al een jaar bezig met NH?
Ik heb toen nog lessen aangeboden, maar dat was allemaal te duur en wilde je niet?
Mijn aanbod staat in elk geval nog steeds... Ik werk ook op de basis van Parelli en Voest :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:14

Sodeletuut schreef:
Cassidy schreef:

Ik heb me zelf niet verdiept in Parelli, omdat ik zelf een andere 'methode' volg, maar ik vind dat je daar absoluut gelijk in hebt. Maar als je zelf geen ervaring met NH hebt, zijn die oefeningen denk ik toch wel gewoon de 'domme' dingen die je moet kunnen. Want het paard van de TS begrijpt volgens mij de eigen ruimte nog niet, en dat moet, Parelli of niet, wel bepaald worden. :j Ik vind het boek wel een heel duidelijk boek met goede uitleg. Er staat ook in wat je moet doen als er problemen zijn met de oefeningen enzo, dus het is niet: doe dit, doe dat en klaar. Er staat overal een duidelijke uitleg van twee bladzijden bij. :j

Het risico bij het doorlopen van oefeningen (en dat hoor ik zo vaak van mensen die anti-parelli zijn) is dat het een domweg afwerken van oefeningen wordt en het paard het allemaal als een zombie doorloopt. Doodgeparellied noemen ze dat.
Wat Parelli roept is dat je je paard moet blijven uitdagen, iedere keer weer nieuwe dingen moet verzinnen om ze geinteresseerd te houden.
Er komt bij Parelli een hoop paardenpsychologie bij kijken dat ik bij anderen mis.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:35

Puchje schreef:
Goh, je was toch al een jaar bezig met NH?
Ik heb toen nog lessen aangeboden, maar dat was allemaal te duur en wilde je niet?
Mijn aanbod staat in elk geval nog steeds... Ik werk ook op de basis van Parelli en Voest :)

Nee dat was met de andere pony!
Dat is helemaal goed gekomen en gaat nu super.
Ze is nu wss verkocht, maar staat iig te koop.
Ik heb nu een nieuwe pony, maar ik heb al een tijdje geprobeerd wat ik bij mijn oude pony deed maar daar kwam ik niet verder mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:36

Dus je hebt niet genoeg kennis om dat probleem op te lossen.
Toch maar gaan verdiepen in Parelli dan?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:41

Cassidy schreef:
Dus je hebt niet genoeg kennis om dat probleem op te lossen.
Toch maar gaan verdiepen in Parelli dan?

Nee de problemen met deze pony niet.
Ik heb puchje gepbt,
Ik denk dat zei mij wel verder kan helpen!

Ik ga zoiso even goed lezen over parelli en die dingen.
Morgen is mijn boek binnen en ik ga even kijken bij de bieb of ze daar het boek van parelli hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:43

Op de website van Parelli en zijn Youtubekanaal staan heel veel tips en leuke filmpjes...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:44

oke,, ik ga even kijken!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 08:46

Mijn pony gaat sinds gisteren ook niet meer op de trailer.
Hij sleurt mij dan alle kanten op.
Ik weet het echt niet meer,
ik krijg vandaag het boek binnen en dan maar afwachten.
Les ga is wss ook meteen nemen