[AR] Kan elk paard voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Kan elk paard voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 10:13

even een stom vraagje :+

Kan elk paard voor de kar?
(nadat ie natuurlijk beleerd is)

of vinden jullie dat bepaalde rassen beter niet voor de kar kunnen.

Ik heb zelf een veulen kruising rijpaard kwpn x paint , en wil haar in de toekomst zo breed mogelijk opleiden (i.v.m. eigen gezondheid zodat ik later altijd wat met haar kan blijven doen)

hoe denken jullie erover?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:19

Er zijn paarden die niet voor de wagen kunnen maar dat heeft niets met ras of afstamming te maken maar alles met karakter.

Mastrootje

Re: Kan elk paard voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:21

Natuurlijk kan ieder paard voor de kar nadat ze beleerd zijn, alleen is niet ieder paard geschikt om te beleren zodat ie voor de kar kan...

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:24

In principe wel dacht ik. Als je hem met rust beleert, en hij is verkeersmak.. Waarom niet?
Ze kunnen alleen niet allemaal hele zware wagens trekken..

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:41

Het is niet afhankelijk van het ras, maar van het karakter van het paard. Niet met elk paard is het veilig (voor menner, paard of medeweggebruikers) om hem voor de kar te zetten.

Natuurlijk moet je rekening houden met de beperkingen/sterktes van het paard/pony (geen zware marathonwagen achter een shetlander hangen)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:55

Ik ben het eens met iedereen die al gereageerd heeft.
Je hebt een veulen zeg je, in dat geval zie ik het zeker wel goedkomen.
Veel paarden kunnen gewoonweg niet voor de wagen omdat ze een trauma hebben opgelopen aan iets, hoeft nog niet per se van een wagen te zijn, eender welk trauma kan ervoor zorgen dat het paard niet meer geschikt is om voor de wagen te komen.

Als jij ervoor zorgt dat je veulen 100% verkeersmak is en zij jou vertrouwt, kan dit dik in orde komen hoor :j Ga wat schriktraining met haar doen, kan prima met een veulen. Ik vind persoonlijk dat je hier niet vroeg genoeg mee kunt beginnen. Veulen gaat er echt niet dood van als hij/zij een half uurtje op 24 uur niet in de wei staat. Ik ben onmiddellijk met mijn veulen begonnen (aan de hand, geen fysiek werk, mentaal ook zeker niet te zwaar) en heb hier alleen maar profijt van. Je moet er vooral op letten dat je veulen er 100% rustig bij blijft en ga haar zeker niet mentaal overbelasten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:01

Niet elk paard kan voor de wagen, maar dat heeft niets met het ras te maken. De meeste paarden, die goed beleerd worden, kunnen prima voor de wagen. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:17

Het heeft inderdaad ook met karakter te maken, maar ik denk ook dat een braaf paard dat niet zo een sterke rug heeft toch niet zo geschikt is. Naar mijn mening is het voor forsere paarden beter dan van die 'popjes'.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:27

@ Bentleyyy: maar voor van die 'popjes' met een niet zo sterke rug is een sulky misschien wel goed. Trouwens, de rug kan getraind worden... Uiteraard zal een paard met een zwakke rug altijd een zwakke rug blijven hebben, maar het kan wel verbeterd worden waardoor het trekken van een wagen wel makkelijk gaat.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 21:29

okee, bedankt allemaal

Dan gaan we gewoon rustig afwachten wat het wordt, en weet ik zeker dat het niet aan het ras ligt of het wel of niet kan.

qua karakter snap ik, mijn oudere paard is te angstig daarvoor en had daarom al besloten haar niet voor de kar te beleren. Hopelijk gaat het met mijn jonkie wel lukken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:49

Ligt idd aan karakter. Ik heb een coole kikker shet, die kijkt nergens van op of om. Terwijl mijn ruintje nog van zijn eigen schaduw schrikt. Met hem mennen schiet dus niet echt op. Maar nu ga ik ze volgende maand in het tweespan beleren, hopelijk heeft hij genoeg vertrouwen in zijn vriendinnetje zodat hij toch aan het werk kan voor de wagen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:58

Toch zegt het mij met mijn weliswaar beperkte ervaring niet zoveel hoe een paard in 'gewone' omgang is hoor. Onze Welsh Alwyn was een enorme teutebel, heel bangig en terughoudend, maar doet het erg leuk voor de wagen. Snuit is in omgang zeer goed opgevoed, komt zeer evenwichtig over maar is voor de wagen juist af en toe best een dramstraal. Rizanta mijn paard is onder de man met rijden enorm kijkerig, als een bordje van de dressuurring de ene dag zus en de andere dag zo staat is het bordje weer totaal nieuw en anders bijvoorbeeld :wow: voor de wagen is ze super te rijden.

Stuk voor stuk hebben ze wel dat ze graag voor je willen werken en wel weten/accepteren dat ik uiteindelijk de baas ben (ze hebben ook geen keus eerlijk gezegd maar goed :x ), dus geen gedonder voor de wagen dan en ook niet met op/aftuigen etc. Misschien als je dat met karakter bedoelt, dus het willen accepteren van een 'baas' en het ook voor de baas overal langs en doorheen willen gaan? Je hebt ook van die paarden die er elke zoveel keer een potje van maken, dat dat dan niet geschikt is om mee te werken voor de wagen?