Kan elk paard voor de kar?
(nadat ie natuurlijk beleerd is)
of vinden jullie dat bepaalde rassen beter niet voor de kar kunnen.
Ik heb zelf een veulen kruising rijpaard kwpn x paint , en wil haar in de toekomst zo breed mogelijk opleiden (i.v.m. eigen gezondheid zodat ik later altijd wat met haar kan blijven doen)
hoe denken jullie erover?
Ga wat schriktraining met haar doen, kan prima met een veulen. Ik vind persoonlijk dat je hier niet vroeg genoeg mee kunt beginnen. Veulen gaat er echt niet dood van als hij/zij een half uurtje op 24 uur niet in de wei staat. Ik ben onmiddellijk met mijn veulen begonnen (aan de hand, geen fysiek werk, mentaal ook zeker niet te zwaar) en heb hier alleen maar profijt van. Je moet er vooral op letten dat je veulen er 100% rustig bij blijft en ga haar zeker niet mentaal overbelasten.
voor de wagen is ze super te rijden.
), dus geen gedonder voor de wagen dan en ook niet met op/aftuigen etc. Misschien als je dat met karakter bedoelt, dus het willen accepteren van een 'baas' en het ook voor de baas overal langs en doorheen willen gaan? Je hebt ook van die paarden die er elke zoveel keer een potje van maken, dat dat dan niet geschikt is om mee te werken voor de wagen?